Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
A végtelen is véget ér egyszer?

A végtelen is véget ér egyszer?

Kultúrpart a szerző friss bejegyzései 2010. 04. 14.
A tizedik tételnél jártam, amikor kitört a háború
2023-03-25 21:13:12

Dobszay-Meskó Ilona békemisét kezdett komponálni az MMA ösztöndíjprogramjának keretében, még 2019-ben.

Hátborzongató koncertre készül a magyar kórus
2023-03-24 11:21:25

Igazi madrigál horrort állít a BMC színpadára a Vass Lajos Kamarakórus: a Nosferatu című filmet élő

Magnyitja kapuit az Emberkert
2023-03-24 09:38:19

A Pesti Vigadó kamaraszínpadán március 26-án vasárnap debütál Szemadám György kétfelvonásos

Terápia és balítélet
2023-03-22 10:48:27

Akár a Szívek szállodája vagy a Star Trek is segíthet önmagunk jobb megismerésében: Borbély Zsuzsa

további bejegyzések a szerzőtől »

Az eredeti helyszínről a Gödör Klubból a Kiscelli Múzeumba, majd most a Fogasházba költöztetett élő kiállítást lehet, hogy múlt héten láthattuk utoljára az Akácfa utcai foglalt ház udvarában és termeiben: minden végtelen véges, állt a nyitva tartás végét jelző táblán.

Bársony Júlia filmrendező szeretett volna lenni, de a Bajna Zsóka alapította és a később Hudi László vezette Mozgó Ház tagjaként fiatalon világjárt színházas alkotó vált belőle. A Mozgó Házzal töltött tíz éves intenzív munka utáni űr nem tartott sokáig, 2004-től pedig már a Bérczi Zsófiával alapított Élőkép Társulat adja munkái, így a 2009-ben Berlinben is vendégszereplő, Bódy Gábor forgatókönyve alapján létrehozott Psychotechnikum keretét. Különféle területekről érkező alkotók gyűjtőhelyeként a rendező 2010-től a Harmadik Hang Háza néven mutatta be Átjárók című vizuális „labirintusát”, ez a Végtelen és az Ex Libris című produkciókkal alkot triptichon-egységet.

Az eredeti helyszínről, a Gödör Klubból a Kiscelli Múzeumba, majd most a Fogasházba költöztetett élő kiállítást lehet, hogy múlt héten láthattuk utoljára az Akácfa utcai foglalt ház udvarában és termeiben: minden végtelen véges, állt a nyitva tartás végét jelző táblán.

Addig is azonban szobáról-szobára, folyosóról-folyosóra időzhettünk az időtlennek ható élő installációk, performanszok előtt. Bár az első bemutatókhoz képest nem minden elem került itt bemutatásra, és néhány személyi változás is történt az előadóknál, nagyon becsülendő, hogy egy ilyen jellegű projektre összeálló csoport ennyi idő után is összefogható az újabb bemutatkozások erejéig. Bársony Júlia egyedül álló módon képes megszólítani a különféle művészeti ágakban tevékenykedő alkotókat illetve fiatal tehetségeket, egy, általában spirituális-filozófiai téma köré koncentrálva kreativitásukat (végtelen, átjárások, írott szó, áttűnés), valamint a színház, vizuális művészetek, zene ötvözésével arra ösztönözni az érdeklődőt, hogy ide-oda lépegetve a számára szokatlan, mert élő kiállítási darabok között időt szánjon a szemlélődésre. Az ilyen sajátos közösségi alkotóműhely-érzést biztosító koncepció fluid gyűjtőhelyként még arra ritka példa a honi palettán, hogy a színház-képzőművészet határmezsgyéjén egyensúlyozva, pont ezért igen nehéz anyagi körülmények között bármilyen helyszínhez hozzá igazítja az egyes produkciókat, mindig megadva a lehetőséget arra, hogy egy pohár bor mellett elbeszélgessünk a látottakról.

Bár a Végtelen kevesebb lehetőséget tartogat az aktív nézői bekapcsolódásra, mint mondjuk az Ex Libris vagy főként az idei egész-estés barangolásra invitáló Átjárók, Deák Emese a XIV. Alternatív Színházi Szemle „Legbámulatosabb színpadi jelenlét”-díjával kitüntetett ötlete erre is példát ad. A Fogasházban külön szobába zárva is felettébb érdekes, a hely itt és mostjában megtapasztalható kérdéseket vet fel: az üvegajtó mögött feketébe burkolózó alak arca csak akkor lesz látható, ha a kijelölt helyre állunk az üveggel szemben; az ekkor fokozatosan fegyulladó fényben a tükröződésnek köszönhetően saját tükörképünk az üveg mögött ránk tekintő néma arccal mosódik egybe, miközben lassan felfedezzük azokat a határokat, amíg ez az egybeolvasás, mozdulataink követése a tükörkép által lehetséges. A Refúzió a rövid kísérőszöveg alapján is az ember által folyton elérni kívánt egység állapotát, az erre tett kísérlet sikertelenség felismerését demonstrálja, és a köldöknél kivágott ruhával is aláhúzza a magzati állapotba való viszatérés utáni vágyakozásunkat.

A többi élő installáció a szöveges leírásokkal, idézetekkel és a felhasznált anyagok felsorolásával a néző ilyetén bevonása helyett inkább a látottak kiállításszerű voltára hívja fel a figyelmet, illetve az egyenletesen meditatív hangkollázs és a "nagymama zsinórjain" lógó vizeszacskókkal összekötött Kántor Kata koreográfus-táncos által körbekerült füstös udvar, vagy az árnyékégető performansz arra a kérdésre is felhívja a látogató figyelmét, mennyiben kiállítás egy élő embereket bemutató akció, főleg, ha ezek egy témára összpontosítanak. Ki-ki másképp közelít a végtelenhez: Laczkó Juli és Halasi Bálint alkotása egy egymással szemben köröző, vérvörös lábnyomokat hagyó párt vet az egymásba mélyedés végtelenjébe, Mindák Gergely selyemszálon lógó arany köveket mozgat nagy koncentrációval, olykor mereven kitekintve az ablak mögött álló nézőre, Bérczi Zsófia négy homokóra tartalmát simítja el dervistáncával, Bolyácz Jeromos  magasából egymást követve pottyannak elénk az általa megformált agyagbábuk, Harsay Gábor méhsejt-gömb-kosztümjében süvegének fénypontját igyekszik összekötni falról lelógó párjával, Szarka Fedor Guido pedig a sötét ruhából mintegy végtelenített meghosszabbításként lelógó fehér kötelekből formázza meg többek között a végtelenség nyolcasát.


Bársony Júlia
(1975)
2000 óta a Tilos Rádió Csipetke című kulturális kalendáriumának szerkesztője, 2004-től az Élőkép Társulat alapító-vezetője. Négy éve a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem meghívott előadója, ahol a vizuális kommunikáció és az élő előadóművészetek kapcsolatáról tart szemináriumot, melynek végeredménye egy a diákokkal létrehozott audiovizuális produkció. Ezen kívül 2007-tól a Kiadó Kocsma Galéria kiállításainak kurátora. Mindemellett a kulturális valóság részeként felszolgáló is: többek között a Sirály pultja mögött találkozhatunk vele.
A Végtelen az eredeti Élőkép Társulat/ jelenlegi Harmadik Hang Háza és a MOME vizuális kommunikáció tanszéke diákjainak 2008-ban bemutatott közös produkciója. A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem meghívott előadójaként Bársony Júlia rendszeresen tart kurzust az élő előadóművészet és a vizuális kommunikáció összefüggéseiről. A kurzuson zajló munka eredményeként született ez a kezdet és vég nélküli előadás, melynek első bemutatója 2008 januárjában a Gödör Klubban került sor.

Alkotók: Bérczi Zsófia, Bolyácz Jeromos, Deák Emese, Harsay Gábor, Iván Kata, Laczkó Júlia, Halasi Dániel, Mindák Gergely,
Szarka Fedor Guido, Kántor Kata

Technikai munkatárs: Gyenei Péter,Tesfay Áron
Produkciós asszisztens: Kovács Andrea
A rendező munkatársa: Bérczi Zsófia
Rendező: Bársony Júlia

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Színház Kiállítás Képző Élő kultúra

Ajánlott bejegyzések:

  • Magnyitja kapuit az Emberkert Magnyitja kapuit az Emberkert
  • Tizenhárom téma a Duna-parton Tizenhárom téma a Duna-parton
  • Fiatal művészek, friss programok a Pesti Vigadóban Fiatal művészek, friss programok a Pesti Vigadóban
  • Fotókiállítás nyílik Móricz-Sabján Simon emlékére Fotókiállítás nyílik Móricz-Sabján Simon emlékére
  • Ingyenes programokkal vár az Essentia Artis rendezvénysorozat Ingyenes programokkal vár az Essentia Artis rendezvénysorozat

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr387874106

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

Hallgasd a Kultúrpart műsorát a Trend FM-en! Minden szerdán 16-18h között várunk benneteket!

trendfm_logo_subhead.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. A forradalom egy holland fotós szemével
  6. Meztelenség és anatómia
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard