Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Munkásököl vasököl

Munkásököl vasököl

pzl a szerző friss bejegyzései 2010. 05. 10.
Más hangok, más szobák
2021-06-11 09:19:19

Minda Endre és Pogár László zenekarának slágerérzékenysége finoman szólva is kivételes.  A pop

Őrizzük a lángot
2020-11-30 21:38:34

Mivel a Mastodon a kortárs metál egyik legkreatívabb, legizgalmasabb formációja, a Medium Rarities című

Olvadozó balladák
2020-11-06 13:20:58

Hogy lehet ennyi üresjárat 2020-ban egy sorlemezen? A Pearl Jam új albuma, a Gigaton egy 2020-ban készült

Tégy egy sétát New Yorkban!
2020-09-27 15:38:27

Harminc éve jelent meg Lou Reed New York című albuma, ami egy afféle tematikus séta, a város underground

további bejegyzések a szerzőtől »

Gyanítható, hogy a Berlin, Alexanderplatz című prózakolosszust a művelt sokadalom nem kedveli, ezzel szemben nagyon is tiszteli. A regényirodalom fejlődése szempontjából elévülhetetlen érdemei vannak Döblin művének, de az egyetlen szálon futó, kollázs-szerű építkezése és darabossága nem vált ki hisztérikus rajongást az olvasóból.

Céline, Brecht nyelvi komposztálását, a nagyvárosi argó zakatolását és a tudományos szakzsargon csilingelő nyelvét meghökkentő módon közös nevezőre hozó műveletek figyelemre méltó ügymenetek, mégsem hívják meg az olvasót arra az alternatív városnézésre, mely során feltárul a nyüzsgő, bűnös Berlin.

Zaj, ricsaj, hodály – az ember feje megfájdul attól a hangerdőtől, melyben utazni kénytelen Biberkopf úrral, aki épp elhagyta a börtönt, hogy újra az élet sűrűjébe vesse magát. Franz Biberkopfnak priusza van, halált okozó testi sértés. Feleségét ütötte agyon – aztán mégiscsak szabadul, méghozzá 1928-ban, akkor, amikor Berlinnek alig van olyan szeglete, ahol ne építenének valamit, metrót, hivatali negyedeket, iskolákat.

A város prosperál, a lakói, a munkások nem. Franz még annyira sem. Franz szemével látjuk a nyüzsgő várost, ő veszi észre nekünk a fényárban úszó kávéházakat, a hatalmas ékszerdoboznak tűnő kirakatokat. Biberkopf tisztességesen szeretne élni, egy olyan világban, amikor a hazafias dalok is a tisztességet éltetik és persze a német táj gyönyörűségét.

Érezzük a levegőben, hogy a városban valami készül, valami, ami rendszerbe szervezi a káoszt, amely a szakszervezetek unalmas alapszabály ismertetései helyett a munkásokat dalra fakasztja. Franz Biberkopf mindent megtesz, hogy kikeveredjen a szűk kocsmák és még szűkebb sikátorok gyomorforgató világából, egy szívélyesebb univerzumba vágyódik, de úgymond bevonzza a bűn, rablásba keveredik, és elbukik. A regény tehát nem az elitirodalom könyvtárszobájában fogant, hanem a periféria centrumában, a munkásvilág gépzsír – és kocsmaszagú világában.



Érződik Döblin intellektuális erőfeszítése, hogy a képzőművészet kollázs technikákit, az expresszionizmus felfokozott érzelmi megnyilvánulásait úgymond „dalba öntse”, vagyis a regény nyelvére fordítsa le mindazt, ami a képzőművészetben már az első világháború idején kiteljesedett. Dicséretes a gesztusa, mégis: a regény kompozíciós kiegyensúlyozatlansága, a szociológiailag kódolt beszédmódja nincs szinkronban a sokszor megemelt esztétizálással, vagy tudományos esszéköltészettel.

A könyvnek inkább az irodalomra tett hatása nagyobb, mintsem az élvezeti értéke, az olvasás szövegöröme elmarad, csak azok lelnek benne gyönyörűséget, akik arra kíváncsiak milyen is volt valójában a húszas évek végén Berlin. Mert kevés regény van, mely ennyire illusztratív módon tárná fel Berlin szociológiai együtthatóit.

De miért is hoztuk szóba Döblin fő művét? Nos, mert az Európa könyvkiadó nemrég újra megjelentette, és valójában helyreállította a harmincas években már Magyarországon kiadott (akkor Braun Soma fordításában) regényt. Aztán 1976-ban Soltész Gáspár fordításában volt újra olvasható a mű, de a berlini beszélt nyelv közüzemi szeméthez hasonlatos argójának plasztikus megjelentetése csak most, a 2009-es kiadással sikerült, Soltész fordításának „felfrissítésével”. A könyv valójában irodalmi Berlin-riport - sokszólamú, deformált szövegvilága nyelvi megtapasztalása mindannak, amely a proletariátus Berlin-élménye volt.



Alfred Döblin
Berlin, Alexanderplatz
Európa
3500 Ft 590 oldal

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Politika Történelem Kritika Irodalom Szépirodalom

Ajánlott bejegyzések:

  • Átadták az Artisjus-díjakat – Geszti Pétert alkotói életműdíjjal tüntették ki Átadták az Artisjus-díjakat – Geszti Pétert alkotói életműdíjjal tüntették ki
  • Új előadással varázsolta el a gyerekeket az Etnofon Zenei Társulás Új előadással varázsolta el a gyerekeket az Etnofon Zenei Társulás
  • Múzeumutca Tavaszköszöntő Múzeumutca Tavaszköszöntő
  • Legyen a te novellád az, amit az egész város olvas! Legyen a te novellád az, amit az egész város olvas!
  • A művészet mindenkié! A művészet mindenkié!

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr167875886

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard