Május elején van a híres mexikói Cinco de Mayo fieszta, amelyet mára az USA-ban többen ünnepelnek, mint Mexikóban.
A Cinco de Mayo akkor nyert új értelmet és lett egyre népszerűbb, amikor a spanyol ajkú kisebbség majd 45 millió fővel a második legnagyobb kisebbséggé nőtte ki magát az USA-ban. A Cinco de Mayo alkalmassá vált a mexikói kultúra megismertetésére az amerikaiakkal és mára egy általánosan ismert, sok sörrel és étellel fűszerezett népünnepélyé vált az amerikai kontinens északi felében.
A Journal of American Culture szociológiai szaklap becslése alapján 1998-ban az USA-ban 120 városban tartottak hivatalos ünnepséget Cinco de Mayo alkalmából. 2006-ban ez a szám már 150 volt, míg napjainkban 300 felé közelít. José Alamillo, a Washingtoni Egyetem kutatója szerint hamarosan a mexikói ünnepség népszerűbb lesz Amerikában, mint a Szent Patrick napja. Mindezt annak ellenére, hogy a Szent Patrick napja az ír bevándorlók révén USA-ban szinte az államalapítás óta jelen van. Ezzel szemben az első Cinco de Mayo ünnepségeket csak az 1950-es évek végén, a 60-as évek elején tartották az USA-ban. A professzor kutatásai szerint az ünnepség mára elveszítette eredeti üzenetét, és átalakult egy USA-beli multikulturális ünneppé, amelynek lényege, hogy a spanyol ajkúak büszkék lehetnek származásukra.
A költséges ünnepség az 1980-as évektől fogva folyamatosan elkezdett kommercializálódni, a korábban szűk közösségi ünnep mára össznépi sörivássá nőtte ki magát. Egy felmérés szerint az amerikai italcégek az egyik legnagyobb eladási számot produkálják a Cinco de Mayo előtt és alatt. A bevásárlóközpontok pedig tudatosan hirdetik portékájukat a Cinco de Mayo-ra, az emberek országszerte levelezőlapokat, ajándékokat küldözgetnek egymásnak az ünnep alkalmából.
Forrás: National Geographic