Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Hogyisvanez?

Hogyisvanez?

Kultúrpart a szerző friss bejegyzései 2010. 05. 21.
JODOKCELLO, a svájci crossover csellista Budapesten
2025-05-09 10:47:20

Jodok Vuille - ismertebb nevén JODOKCELLO - a klasszikus crossover új szenzációja, aki most először jön

Szárnyakat adni a jövőnek
2025-05-08 18:00:00

Folyamatosan eleget téve az egyre bővülő nemzetközi érdeklődésnek is, a MÁNE a hazai közönségre

Új előadással varázsolta el a gyerekeket az Etnofon Zenei Társulás
2025-05-07 18:00:00

A MÜPA színpadán bemutatott zenés irodalmi utazás ezúttal az általános iskola alsó tagozatosainak szólt –

Két hangon
2025-05-07 09:57:00

A Várfok Project Room következő kiállításaként két generáció, két médium és két világ mégis egy, az

további bejegyzések a szerzőtől »

A helyzet az, hogy nincs sehogy. Nincs 'van', nincs 'hogy', 'ez' meg végképp nincs. S innentől a leírhatatlan mormolásának leírhatatlan leírása következik; "különös-különös" módon az Andaxínház kórusszínháza kapcsán.

„Ma is meghalhatnék, ha akarnék, csak egy kicsit igyekeznem kellene”
– írja Beckett Molloy-Malone trilógiájának második darabjában. Legalább ennyi igyekezetet igényel minden cselekedetünk, s korántsem biztos, hogy elég van belőle ahhoz, hogy előadásokra menjünk, hogy végignézzük, -hallgassuk, hogy utánagondoljunk, hogy hogy is van ez, amikor az ötven perces egzisztenciális hang-zűrzavar egy hosszú, kétségbeesett ordítássá egyszerűsödik, feltéve a becketti ihletésű drámai költemény címadó kérdését: hogy is van ez?

Beckett utolsó regényében, prózakölteményében "Egy ziháló ember arcra borulva fekszik a sötétben és a sárban és mormolja az élete történetét, ahogy egy belső hang súgja neki." (Beckett) Ennek ihletésére, a Hogy is van ez drámai költemény rögzíthetetlen énjének, az időtlen halál-öntudat(lanság)nak ad hangot négy ember színházkórusa a színpadon. Testük minden része hangszer, még nézésük, sóhajuk is a ritmizálás sajátos eszköze lesz, elvégzik úgymond a központozási munkálatokat. Egymás mormogásába, pisszenésébe, toppanásába kapcsolódva adják vissza a Beckett mondataitól a leírás szintjén sem idegen, az idegsejtekig, atomokig lebomló valóság hanghatásait.

Ünneplőbe öltözött, de maszatos, rosszul gombolt mellényű és felemás szárú nadrágot hordó szavalók, akik általában merev tartásukkal, üveges tekintetükkel nemcsak furcsa clown-okat idéznek, hanem a posztmodern gyerek-átértelmezéseit is, csakúgy, mint az előadáshoz készült meghívó képe. A TVK Halál-Tours trilógiájának utolsó darabjában láttunk kiállítva csonkolt baba-installációkat, ilyen és az Árvai vízióihoz - aki látványt már tervezett a csapatnak - hasonlóan sötét tónusú horror-képzet társításokat hív elő a négy mikrofon előtt álló alak.

Hangképzésük ötletes, hangjuk tiszta, szemük fényes. Együtt lélegeznek, s tartják vissza 15 másodpercig a levegőt. Vesztl Zsófi a nyugalom, a nyugodt irónia tükre, Zsalakovitcs Zita két copfjával az apró elmozdulásoké, mozzanatoké. Ilyés Lénárd mulatságos gesztusaival a hangerejének váltogatásában is legaktívabb Lajkó Bence ellenpólusa a szélen. Négy mikrofon előtt megaállni, állni is tudni kell a színpadon. Nézni is. Ők tudnak.

A láthatóan termékeny közös alkotói folyamat viszont még az olyan alktótársakkal való együttműködéssel együtt sem lesz a nézővel megosztható sikerré, mint a hangművész- filmes "vizuális költő" Sőrés Zsolt vagy a táncos-koreográfus Góbi Rita. Bár az alkotók költői színházként definiálva munkáikat nem törekszenek egy egységes élmény kiváltására, itt érzésem szerint hiányoznak azon fontos, maradandó momentumok, mint a 2-1/16 milliméter megtervezett, jelentéssel telített vetítései vagy a erős színpadi jelenlétre lehetőséget adó Forte Piano jelenetei, illetve a Visszaverődések asszociációs lehetőségei.


www.andaxínház.hu


„Folytatni kell, nem tudom folytatni, folytatom.” Ilyen most ez a recenzióírás, mert ilyen az előadás is: hullámokban tör elő, alakul az újraéledő zajok, emlékek, a szakadatlan lét- és iránykeresés morajlásaként.

Az előadás végét jelentő sötét és csend után nem marad más hátra, mint ülni. Hallgatni az elismerő szavakat vagy a tanácstalanságot, a szintén Beckett tollából származó idézetet, amennyiben felötlik, amennyiben felötölhet bennünk: „Ha ura lennék a testemnek, kiugranék az ablakon. De tán csak azért jut eszembe ilyesmi, mert tehetetlen vagyok. Minden összefügg, s én mindentől csak függök.”

Egy előadás élménye nagy mértékben függ a látvány, a hang, a szöveg, a mozgás összjátékától, a befogadó nagy mértékben függ az alkotótól. Hogy az mit enged meg, át neki. Beckettet engedtek. De hol van a mondatok közt egy rés, egy üres hely, ahová befér a befogadó rendező-elve?

Legalább egy ablak volna a teremben... bár ilyen magasról úgyse ugranék ki, én a tehetetlen.

Andaxínház: Nincs mitől félni /kórusszínház/
Beckett "Hogy is van ez" című drámakölteménye nyomán

Alkotók, előadók: Góbi Rita, Orosz Helga, Sőrés Zsolt, Ilyés Lénárd, Lajkó Bence, Vesztl Zsófia, Zsalakovics Anikó

2010. május 19. 19.00 MU Színház

Az Andaxínház 1990-ben alakult, költői színház a kezdetektől fogva, egy sajátos vonulatot képez a kortárs magyar színházi törekvésekben.

Előadásaikban az irodalmi szövegek, a koreografikus részletek és az erőteljes vizuális hatások egységgé szerveződnek. Megalakulásuk óta évről évre, folyamatosan hoznak létre új produkciókat, és emellett számos fesztiválszereplésre is kaptak meghívást.






tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Színház Képzőművészet Kortárs

Ajánlott bejegyzések:

  • A művészet mindenkié! A művészet mindenkié!
  • Forradalmi színházi esttel nyitott az újonnan alakult Erkel Színház Forradalmi színházi esttel nyitott az újonnan alakult Erkel Színház
  • Országos Táncháztalálkozó és Kirakodóvásár Országos Táncháztalálkozó és Kirakodóvásár
  • Ideje van a fénynek – A Baltazár Színház és az Artus Stúdió közös előadása Ideje van a fénynek – A Baltazár Színház és az Artus Stúdió közös előadása
  • A Büszkeség és balítélet új színpadi változatát mutatják be a Vígszínházban A Büszkeség és balítélet új színpadi változatát mutatják be a Vígszínházban

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr47877032

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard