Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Spenót folyik az ereikben

Spenót folyik az ereikben

pzl a szerző friss bejegyzései 2010. 05. 25.
Más hangok, más szobák
2021-06-11 09:19:19

Minda Endre és Pogár László zenekarának slágerérzékenysége finoman szólva is kivételes.  A pop

Őrizzük a lángot
2020-11-30 21:38:34

Mivel a Mastodon a kortárs metál egyik legkreatívabb, legizgalmasabb formációja, a Medium Rarities című

Olvadozó balladák
2020-11-06 13:20:58

Hogy lehet ennyi üresjárat 2020-ban egy sorlemezen? A Pearl Jam új albuma, a Gigaton egy 2020-ban készült

Tégy egy sétát New Yorkban!
2020-09-27 15:38:27

Harminc éve jelent meg Lou Reed New York című albuma, ami egy afféle tematikus séta, a város underground

további bejegyzések a szerzőtől »

Az 1981-ben alakult, a Spenót zenekar tagjainak spenót folyik az ereiben, mégsem mondhatjuk, hogy ők voltak a magyar új hullám Popeye figurái. Az ő erejük a szövegekben és az ún. kiállásukban volt. 25 évvel a feloszlásuk után megjelent első lemezük.

Ahogy a Rolls Frakció mondta volt 1982-ben: ez itten kérem, Magyarország. Jobb későn, mint soha, ami a popban nem feltétlenül érvényes, hiszen például a „prüntyögő” casio szintire komponált tangós, reagge-s hangszerelésű cuccok kizárólag a nyolcvanas évek első felében voltak érvényesek, de akkor nagyon. A Spenót szövegei (írták: Söth Sándor, Bereményi Géza, Vető János, Pajor Tamás, Menyhárt Jenő, Kornis Mihály) viszont nagyon is érvényesek.

A Spenót elsősorban alkotó közösség volt, erős popkultúrális gesztus, a Rolls Frakció mellett az egyik legkövetkezetesebb new wave-es koncepcióval álltak elő Magyarországon, de míg a Rolls népfrontos, az egész országban ismert banda volt, addig a Spenót megmaradt pesti belvár bandának. A zenekar kulcsfigurája Söth Sándor volt, aki a Megáll az idő című filmben Pierre-t játszotta.

A Spenótot anno a Pulzusban (?) láttam 1983-ban (?), a Szamba című dalukat adták elő: egy életre megjegyeztem a „Minden a legnagyobb rendben, spenót folyik az ereimben” -sort.
Szóval, csak sajnálni tudjuk, hogy lehagyták a kislemez két dalát, a Szambát, és a Hová tűntek a szőke nőket – utóbbi a magyar új hullám történetek legszebb lapjaira tartozik, nagy hatással volt az Európa Kiadóra is. Viszont a Modern idő című dal hangszerelésére nem született volna meg az Európa Kiadó Európa Kiadó című száma nélkül. Ha volt az Európa Kiadónak kisöccse, az nem a korai Sexepil volt, hanem a Spenót.


Söth Sándor a Megáll az idő című filmben, balról a harmadik

Talán azért maradt le a kislemez, mert jobb technikai körülmények között készült mint a lemez többi, finoman szólva is „demó minőségű” felvétele. Hogy még rugózzunk ezen: azért sem érthető a szerény életművel rendelkező Spenót esetében az egyetlen hivatalos kislemez dalainak negligálása, mert bizonyos dalokat (Forró szerelem, Nyolcvanas évek, Fantasztikusan, őrületesen, Modern idők) kétszer is szerepeltet a szerkesztető. Mivel nem sokban térnek el a verziók, ezt felesleges gesztusnak tartjuk.

Leginkább a Trabant és az Európa Kiadó közötti gazdátlan térben határozható meg a Spenót világa, ugyanakkor ők karakteresebben hozták az új hullámos gesztusokat. A Wir Sin Modern az Ideal-féle neue deuche welle-irányt formálja jellegzetes budapesti új hullámmá. Ufós hangszíneket felülreprezentáló Casio szintik, tüskés gitárok, tangós matatások, csacska reggae-s manírok, groteszk, minimalista gesztusok.

És izgalmas, a nagyvárosi piszkosszürke, monokróm életképeket választékosan felfestő szövegek... „Néha beveszek, utána lenyelem”- énekli Berzsenyi Kriszta 1984-ben, izgi, na.
A Spenót lemez afféle hangoskönyv, tele jobbnál-jobb szövegekkel, a kor hangulatát megjelenítő minimál casiós reggae-s újhullámmal, pocsék hangminőséggel. A Spenót lemeze kordokumentum, szuvenír, a magyar pop fontos tartozása lett itten törlesztve.




Spenót
Spenót
1G Records / Alexandra
55 perc 16 szám

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Zene Rock Pop Alternatív

Ajánlott bejegyzések:

  • Januárban ismét Tribute Maraton! Januárban ismét Tribute Maraton!
  • A magyar rockzene történetét bemutató képregény jelent meg A magyar rockzene történetét bemutató képregény jelent meg
  • TÁBOR Fesztivál: az ország legnagyobb rockbulija 4 napon át TÁBOR Fesztivál: az ország legnagyobb rockbulija 4 napon át
  • Orgonák éjszakája Orgonák éjszakája
  • Kárpát-medencei népek élő hagyománya a Zeneakadémián Kárpát-medencei népek élő hagyománya a Zeneakadémián

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr587876846

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard