Ha valakinek nem volt elég a négy helyszínes kalandtúra a pécsi Uránváros autentikus lakószobái között - ahol mondjuk egy lakást akartak a körsétára vállalkozó néző nyakába sózni, vagy épp részt vehetett a Periszkóp Rádió műsorának elkészítésében, - az a Damjanich utca egyik villácskájában történő thrillerbe tekinthetett egy hangulatos kertből.
A PLACCC fesztivált nagyon jó érzékkel a kiülős, barátkozós EKF-programmal, a Szomszédolással párhuzamosan kínálták a szervezők, akik nemcsak kiváló helyszíneket kerestek és találtak a színház néző-produkció-helyszín viszonyait átértelmező projekteknek, de a köztereket benépesítő installációk mellett még olyan kedvcsináló együttműködésekre is gondoltak, mint amilyen a PLACCC-jegyekhez automatikusan járó ingyen ital a közkedvelt Kultúkertben.A Damjanich utcában például arra a két kisablakos "toronnyal" és kvázi üvegfallal rendelkező lakóházat is meglelték, melynek szárítóval, virágokkal és gyümölcsfákkal autentikusnak mindősíthető családi kertjében 50 főnyi közönség napi kétszer is részese lehetett a holland Compagnie Dakar "Élethelyzet" című "kint is-bent is" előadásának. A csak néhány alapvető angol mondatot használó némajáték furcsa, feltartóztathatatlanul kafkaeszk helyzetet mesél el. Történetesen hogy hogyan dúlja fel három látogató a ház asszonyának lelki és otthoni békéjét, ahol a nyitóképben még az ablakból leesett muskátli is gondosan visszakerül a helyére, hogy legvégül újra lezuhanva az ablakból már senki se foglalkozzon vele - a házát elhagyó háziasszonyt beleértve.
A nőhöz érkező két férfi és cukrot kölcsönkérő nő mintha a normális élet, a rendezettség bűvkörébe kerülve transzba esne: furcsán otthonosan kezdenek mozogni a megkörnyékezett ház körül és benne, miközben a házigazda nő fura dermedtséggel viseli az inváziót. Bár a "betörő" karakterek között van eltérés - az egyik férfi autista kigyerekként tör-zúz, a másik férfi férjként viselkedve, fürdőköpenyt öltve használja akár a vécét is, míg a szomszéd hölgy rövid fellépése a konyhában is elindítja a káoszt - senki sem képes reagálni a másikra, illetve a megszokott, megtanult módon viselkedni, kommunikálni.
Fenyegető a légkör, de belekuncogunk; látszólag tönkre megy egy jól bejáratott élet, sérül egy ember magántulajdona, privát szférája, mégsem sajnáljuk. Hiszen ő is, rendezettsége, "nyárspolgársága" olyan "furcsa"; elutasítva, undorodva, felháborodva, szó nélkül kínálja fel lakásának mindkét szintjét igénybe vevő látogatóknak, amije van, beleértve végül alsóneműre vetkőzött önmagát is. Nehezen eldönthető, hogy végül életét mi borítja fel: saját magánya, előítéletei, unalma, esetleg képzelete...
Csak nézünk, mint a moziban (színházban), ahogy tesszük ezt minden nap. Vagy már nem is nézünk; garden-partyt tartunk, mit sem törődve a szomszédból jövő szokatlan zajokkal, mint tették ezt a szombati előadások alatt az "Élethelyzet" valós szomszédai. A szimuláció ettől, illetve az esti fényben még transzparensebb ablakoktól lett igazán életszerű.
Compagnie Dakar (NL): Élethelyzet 2010. május 29. 20.30 Pécsi PLACCC Fesztivál
A PLACCC Fesztivál 2008-ban indult útjára, hogy népszerűsítse a külföldön már ismert, úgynevezett helyszínspecifikus művészetet és inspirálja a hazai alkotókat. Ennek köszönhetően idén egy kivétellel magyar produkciókat láthat a közönség Budapesten. Az alkotók a megszokott, naponta látott helyszínekből és észrevétlen városi tárgyakból merítenek ihletet. Nem csupán díszletként használják, hanem újraértelmezik azokat, és több oldalról járják körül az otthon fogalmát.