Sao Paulo-ban adottak a lehetőségek: sok a hatalmas, elhagyott épület, amik tökéletes alapot nyújtanak ahhoz, hogy az önjelölt művészek kiéljék hajlamaikat.
Sao Paulonak azt a részét Batman sikátoraként is szokás emlegetni, és madártávlatból ugyanúgy néz ki, mint a város bármelyik másik, szűk, kanyargós utcákkal tarkított része.Amitől különleges, az csak közelről látszik – mert Batman sikátorát telis-tele fújták a gondos kezek, színekkel, formákkal, szövegekkel.
A graffiti errefelé nem merül ki a a hatalmas tagekben, bár van ebből is bőven.
A Beco do Batman, ahogy portugálul hívják, egy hatalmas, nyitott galériának tűnik, ahol békésen megférnek egymás mellett a pszichedelikus, szürreális és absztrakt alkotások, és a hely jól példázza azt az izgalmas és kreatív változást, amin a város az utóbbi 10 évben esett át.
Az itt élő zenészek, művészek, grafikusok, divattervezők, DJ-k, festők, énekesek, színészek, költők, táncosok és építészek nem csak a saját karrierjüket építik, hanem a városét is – azaz megpróbálják a 21. századi Sao Paulot egy nemzetközi művészeti központtá tenni.
„A külföldiek sokszor használják az energikus szót a városra” - mondja Baixo Ribeiro, a Choque Cultural nevű galéria tulajdonosa. Ő és felesége, Mariana Martins 2003-ban nyitották meg a galériát, hogy teret adjanak az urban és a street artnak. Mindketten igazai úttörőnek számítanak, az országban elsőként engedték be az urban artot, vagyis a graffitit, matricákat, plakátokat és a tetoválást a galériákba, így az szélesebb közönséghez is eljuthat, sőt, kivívhatja magának a kritikusok tiszteletét.
Tavaly decemberben a galéria hatalmas lehetőséget kapott a Sao Paulo-i Művészeti Múzeumtól, a MASP-tól. Az intézmény segítségével a pár munkája még több emberhez eljuthatott, 10 hét alatt összesen 135 ezer látogató tekintette meg a tárlatot, amin 6 művész mutatkozott be. „A résztvevő művészek rengeteg festéket használtak el, telefestették az egész teret, ahol ennek köszönhetően hatalmas vizuális energi szabadult el”- magyarázza Baixo.
A brazil street art viszont nem áll meg itt.
Egy sao paulo-i testvérpár, akik Osgemeos néven, vagyis Ikrekként futnak, ugyanazt jelentik a városnak, mint Banksy Londonnak, vagyis városszerte ismert street art művészekké váltak.
A páros a londoni Tate Museum-ig is eljutott, amikor a brazil művész Nunca-val közösen újratervezhették a múzeum homlokzatát. Az Ikrek ezen kívül Japánban, Görögországban, Olaszországban, az Egyesült Államokban, Kubában és Spanyolországban is otthagyták a kézjegyüket, de otthon is szívesen dolgoznak, festettek például a Studio SP falára is.
A klub az új zenei körök első számú, menő találkozóhelye , ahová sokféle zenével (rock, dub, brazil pop, folk, elekrtonikus) csábítják a szórakozni vágyókat.
„Fel kell használnunk a város egyedülálló hangulatát” - mondja a szórakozóhely egyik tulajdonosa, Alexandre Youssef. „Az előző évtizedekben főleg az iparral és a szolgáltatásokkal foglalkoztunk, most végre a kreatív iparágakkal is.” – teszi hozzá. Youssef egyébként épp politikai karrierje beindításán dolgozik: programjában főleg Sao Paulo kreatív iparágainak fejlesztésével foglalkozik, mert szerinte ezek nem kapnak elég támogatást a helyi kormányzatoktól.
A klub a város közepén, a Baixo Augusta néven ismert körzetben található. Alig öt éve csak sztriptízbárok, transzvesztita szalonok és elhagyott épületek voltak a környéken. Bár még mindig ott vannak, a környék azóta benépesült, divatos bárokkal, klubokkal és találkahelyekkel lett tele – ez Sao Paulo válasza a londoni Shoreditch-re.
Az ilyen helyeken látszik, hogy Sao Paulo kulturális életnek felpezsdülése segíthet feléleszteni az elhagyott, lerobbant városrészeket. Egy másik ilyen példa a közeli Plaza Roosevelt, amely züllött helyből a város alternatív színházi életének központjává lett.
Az újjáélesztés viszont nem törölheti el a környék kultúráját, hívja föl erre a figyelmet Rodolfo Vazquez, a Satyros társulat igazgatója. „Sosem akartuk elűzni innen a transzvesztitákat és a drogdílereket. Inkább integrálni akarjuk őket, megérteni a problémáikat és a szokásaikat. Akár a társulatba is bevesszük őket.”
„Sao Paulo a világ egyik legjobb városa. Mivel messze esik a többi metropolisztól, a kultúrája egyedivé fejlődött” - mondja Laima Leyton és Iggor Cavalera, akik a Mixhell nevű, elektronikus zenét játszó formációt alkotják. Cavalera-nak egyébként sikerült világraszóló ismertséget szereznie, méghozzá a heavy metalt játszó Sepultura dobosaként. Néhány évvel ezelőtt fordult az elektronikus zene felé, és feleségével, Laima-val megalapították a Mixhellt. Idén a Glastonbury fesztiválon is fellépnek.
„Sao Paulo egy dinamikus hely, ahol a különböző kultúrák találkoznak”- mondják.
„Az egész országból jönnek ide az emberek. A város vonzza a kreatív személyeket, akik olyan helyen szeretnének élni, ahol történik is valami. Sao Paulo mindenki számára nyitva áll” - teszi hozzá Youssef.