Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
103 éves korában hunyt el táncos

103 éves korában hunyt el táncos

Kultúrpart a szerző friss bejegyzései 2010. 06. 09.
JODOKCELLO, a svájci crossover csellista Budapesten
2025-05-09 10:47:20

Jodok Vuille - ismertebb nevén JODOKCELLO - a klasszikus crossover új szenzációja, aki most először jön

Szárnyakat adni a jövőnek
2025-05-08 18:00:00

Folyamatosan eleget téve az egyre bővülő nemzetközi érdeklődésnek is, a MÁNE a hazai közönségre

Új előadással varázsolta el a gyerekeket az Etnofon Zenei Társulás
2025-05-07 18:00:00

A MÜPA színpadán bemutatott zenés irodalmi utazás ezúttal az általános iskola alsó tagozatosainak szólt –

Két hangon
2025-05-07 09:57:00

A Várfok Project Room következő kiállításaként két generáció, két médium és két világ mégis egy, az

további bejegyzések a szerzőtől »

Százhárom éves korában meghalt Ono Kazuó, a butoh kortárs japán táncstílus egyik megalapítója és legendás képviselője, aki világszerte titokzatos és költői előadásaival hódította meg a közönséget.

Hidzsikata Tacumival együtt teremtették meg a II. világháború után a butoh stílust, amelynek jellemzője a sokszor mélyen összekuporodott testhelyzetben végrehajtott, nagyon lassú mozgás és a fehérre festett arc. Onónak magyar tanítványa is volt: Frenák Pál Japánban ismerkedett meg a butoh-tánccal, amelyben az akkor 94 éves japán mester volt a segítségére - nyilatkozta a táncos-koreográfus egy interjúban.

A butoh műfaját az ellenállás művészeteként, teljesen új, eredeti irányzatként szokták értelmezni. Az előadások performansz jellegűek, témájuk valamilyen tabu. Az első jegyzett bemutató Hidzsikata koreográfiája volt 1959-ben.

Ono Kazuó névjegyét 1977-ben tette le Admiring La Argentina című szólójával, amelyet eredetileg Hidzsikata rendezett. A darabban Antonia Mercé y Luque argentin flamenco-táncosnőt személyesítette meg, akit Ono diákként látott és mélységesen csodált, és ezzel az előadással tisztelgett előtte.

Ono az évek során az összes butoh-táncosra hatással volt. "Varázslatosan kivételes művész volt, aki arra tanított meg bennünket, hogy a lét a nemlét törékeny állapota" - mondta róla Maro Akadzsi, a tokiói Dairakudakan tánccsoport vezetője. Szemben Hidzsikata előadásaival, amelyeket az erőszak és a kihívás témái uralnak, Ono táncának üzenetei egyszerre voltak finoman bizarrak és provokatívak, rá mertek kérdezni a szépség és a halál fogalmára.

butoh tánc

A legendás művész Japán legészakibb szigetén, Hokkaidón született egy halász fiaként. Az 1930-as években kezdett táncot tanulni, többek között Isii Bakutól, a kortárs japán táncstílus egyik úttörőjétől. A II. világháború rövid időre megszakította pályafutását, első fellépése 1949-ben volt Tokióban. Még hetvenes és nyolcvanas éveiben sem hagyott fel a tánccal, fellépett az Egyesült Államokban és Európában. Kilencvenedik születésnapja után is folytatta előadásait, mások segítségével vagy székben ülve "táncolt".

Hosszú ruhákban és hóbortos kalapokban, időnként cafatokban lógó kimonókban jelent meg a színpadon, testét összehúzva, arcát eltorzítva, karjait kitekerve, mégis kecses, örökösen szép nővé és túlvilági jelenséggé tudott átalakulni. "Előadásmódja egyszerre fejezett ki erőt és kedvességet, reményt adott a táncon keresztül. Egy óriási ékkövet vesztettünk el" - emlékezett rá az Ono életét fél évszázadon át dokumentáló fotográfus, Hoszoe Eiko a The Nikkei című újság hasábjain.

Ono Kazuó június elsején hunyt el Jokohamában, halálát légzési elégtelenség okozta - jelentette a japán média.

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Japán Tánc Folk

Ajánlott bejegyzések:

  • Kárpát-medencei népek élő hagyománya a Zeneakadémián Kárpát-medencei népek élő hagyománya a Zeneakadémián
  • Országos Táncháztalálkozó és Kirakodóvásár Országos Táncháztalálkozó és Kirakodóvásár
  • A pekingi nagyszínpadról gyimesi gyermektáncosok forgatagába - a MÁNE nemzetközi sikere A pekingi nagyszínpadról gyimesi gyermektáncosok forgatagába - a MÁNE nemzetközi sikere
  • Szatmári tánckör, azaz Körtánc Szatmári tánckör, azaz Körtánc
  • Ünnepélyes keretek között adják át a csárdás UNESCO-s bejegyzési dokumentumát Ünnepélyes keretek között adják át a csárdás UNESCO-s bejegyzési dokumentumát

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr637878604

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard