Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Hogyan rúgjuk ki a Foglalkoztatót?

Hogyan rúgjuk ki a Foglalkoztatót?

Kultúrpart a szerző friss bejegyzései 2010. 06. 09.
Trapesített Nemzeti dal, agresszív sofőr, és biokertészkedés a Bëlga új lemezén
2025-05-16 15:00:00

Mindenféle felvezetés nélkül, tegnap megjelent a Bëlga új nagylemeze Egyre gondolunk címmel. A dalok az

Május 19-én nyitja meg kapuit a Gustav Klimt: The Immersive Experience interaktív kiállítás
2025-05-16 08:55:49

A produkció a legmodernebb technika segítségével vezeti be a látogatókat Klimt csodálatos világába, amely

Itt az új teaser Nemes Jeles László Árva című filmjéhez
2025-05-14 10:56:32

Még egy teaser készült az Oscar-, Golden Globe-, Bafta-díjas és cannes-i nagydíjas Saul fiát és a

Gyergyói népzene a Hagyományok Háza Szabadegyetemén
2025-05-13 18:00:00

A Gyergyói népzene - három generációs örökségvédelmi program megálmodói, értékmentő munkájukat, annak

további bejegyzések a szerzőtől »

Mit tehetünk egy menedzserrel, aki tökéletes munkagép, a céges szexuálpszichológussal, akinek nincs rendben a magánélete? Kirúgni biztosan nem őket fogják. Többek között ezt is megtudtuk Kiss Márton Foglalkoztatójának előadásán a Merlinben. A dramaturg-rendező harmadik teljes produkciójának is jó helyszínnek bizonyult a színház kamaraterme.

Május végén volt Kiss Márton Foglalkoztatójának utolsó előadása a Merlinben, a kamarateremben. Szeretem a kamaratermes előadásokat, olyan otthonosak és meghittek. Nagy térben sokkal elveszettebbnek érzem magam és a színészeket is, mert nem szeretem, ha ki-be mászkálnak a takarásból. Úgyis tudom, hogy ott valami olyan történik, amit nem akarnak nekem megmutatni, márpedig én arra is kíváncsi vagyok, és ezért kénytelen-kelletlen arra figyelek, hogy ki miért megy le a színpadról, és mikor, hogyan jön vissza, nem pedig az előadásra. Viszont ha az összes színész végig a színpadon van, mint a Foglalkoztató című darabban, mert így olyan, mintha büntetlenül kukkolhatnék.

Fotók: Bíró Dénes
Az elején persze nem nagyon értettem, hova lyukadunk majd ki, mert kellett egy kis idő, amíg összeáll az előadás. Minden színész köszöntötte a megjelent nézőket, ami kezdésnek tökéletes volt – csak sejteni lehetett, hogy ez már a darab, és ez egyből megadta a hangulatot, úgy, hogy bele is rántott az előadásba. Ezután hamar kiderült, hogy amit látni fogunk, annak köze van a boldogsághoz. Vagy a boldogság kereséséhez.

A darab több szálon futott, amelyek párhuzamosan váltogatták egymást, és másfél órában feszegették az élet nagy kérdéseit, például az utat a boldogsághoz, a sikeres kapcsolatokhoz, az eredményes munkához. El tud-e egy nő válni ötven felett? Vagy meddig nő a nő? Ki a megfelelő beosztott? Beszél-e egy ellenőr nyelveket? Közben a színészek mindgyike több szerepet is játszik, és így néha nehéz volt követni a jelenetváltásokat; mégis, idővel rekonstruálhatók a történetek.


Adott egy menedzser, a tökéletes munkagép. Aztán a szexuálpszichológus, akinek nincs rendben a magánélete, az idősödő felsővezető, szigorú konttyal és egy BKV-ellenőr férjjel, aki ráadásul fura mód fiatalodik, és adott az író, aki elveszetette a darabját.

A menedzser, Péter Lipót a Foglalkoztatóban dolgozik, és a felsővezető Juli a főnöke. Később a kollégája lesz Lipót Petra, aki a Foglalkoztatóban dolgozó emberek szexuális életét hivatott rendbe tenni. Petrát néha zaklatja a volt barátja, az író, akit Juli férje büntet meg néha a járműveken. Lipót tetszik Petrának, Petra tetszik Juli férjének, Dezsőnek, Juli válni akar, az író pedig belecsöppen a saját darabjába. Ebből a kisebb káoszból teremtődött viszonylagos rend az előadás végére.

A másik szálként megjelenő önkormányzati ülés szintén olyan kérdéseket feszegetett, amelyeket mindannyian jól ismerhetünk, mert itt élünk és így élünk. Ennek megfelelően nem bűn átgázolni valakin, sőt, ajánlott, a kérdés fontosságától függően.

Ha kívülről figyeljük a szereplőket, mindegyik idiótának tűnik. Vagy bolondnak. Vagy földönkívülinek. A kérdés az, hogy tényleg azok-e, akiknek hisszük őket.

A színpadon megjelentek kis hazánk nagy kérdései és abszurditásai: a multikban végzett, értelmetlen és lélekölő munka, hogy mit és kit miért nem ismernek el. A párbeszédek jól hozták a mindenhonnan jól ismert kliséket. A rendező-szerző ért ahhoz, hogy jókat nevessünk azon, ami a való életben talán nem is olyan vicces. A színészek szintén jó munkát végeztek, hihetően és hatásosan formálták meg a nyugtalan karaktereket az aprón színpadon, ahol egy mikrofonon, pár piros széken, egy asztalon és egy halom origamin kívül nem volt más kellék.


A rendező ügyesen játszott a világítással, takarás híján így irányította a figyelmet az éppen központi szereplőre, a darab alatt meg-megszólaló zenék pedig sikeresen erősítették a feszült hangulatot: kiválóan működő fogás volt például Justin Timberlake-re tornáztatni az irodistákat.

A Foglalkoztató maga lehet egy cég, egy önkormányzat, az ország, vagy bármilyen szerveződési forma – de magunkra tudunk ismerni benne, és ebben pont ez a pláne. Kívülről mindenki idiótának tűnhet, és nem csak a színpadon. Ez a darab ezt éreztette velem, úgy, hogy meg is nevettetett. Mert nevetni jó. Még magunkon is.

Foglalkoztató

Merlin Színház, 2010. május 31., 19.30
Írta, rendezte: Kiss Márton
Szereplők: Várnai Szilárd, Csillag Botond, Alberti Zsófia, Bakos Éva, Varga Balázs

A jövő évadban is műsoron!

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Színház Társulatok

Ajánlott bejegyzések:

  • Forradalmi színházi esttel nyitott az újonnan alakult Erkel Színház Forradalmi színházi esttel nyitott az újonnan alakult Erkel Színház
  • Ideje van a fénynek – A Baltazár Színház és az Artus Stúdió közös előadása Ideje van a fénynek – A Baltazár Színház és az Artus Stúdió közös előadása
  • A Büszkeség és balítélet új színpadi változatát mutatják be a Vígszínházban A Büszkeség és balítélet új színpadi változatát mutatják be a Vígszínházban
  • Tomboló sikerrel tért vissza a musical-klasszikus a Vörösmarty Színház nagyszínpadára Tomboló sikerrel tért vissza a musical-klasszikus a Vörösmarty Színház nagyszínpadára
  • Visszatért a BETEKINTŐ a Thália Színházba Visszatért a BETEKINTŐ a Thália Színházba

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr547878518

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard