Maria Callas lazacszínű ruhája, amelyet Bellini Normájának 1964-es előadásán viselt, ma is csodálatos, de alaposabban szemügyre véve kitűnik: egy szövetdarab hiányzik belőle. A színpadi jelmezek franciaországi központjában (CNCS) a látogató megismerheti "a dívák ruhatárának" titkait.
A körülrajongott, ünnepelt színésznők, operaénekesnők megnevezésére használt díva kifejezés az olasz istennő szóból származik. A dívákról azt mondják, hogy szeszélyesek, kiszámíthatatlanok.
Ám Callas, akit a Diva Assoluta - abszolút díva - néven emlegetettek, "jó katona volt", aki engedelmesen felöltött minden neki szánt színpadi öltözéket. Ezt Piero Tosi tanúsítja, aki számos előadásra szabott jelmezt az operacsillag számára.
Miután sikerült komolyan lefogynia, az énekesnő rávette Franco Zeffirelli rendezőt, hogy a Tosca címszerepében mélyen kivágott empire ruhában léphessen fel az addigi krinolin helyett, mert így előnyösen érvényesült újdonsült karcsúsága.
Christian Lacroix inkább arra emlékszik, milyen igényeket támasztott Renée Fleming a New York-i Metropolitan opera 2008. évi szezonnyitó gálaelőadásán. "Ez volt a leggyorsabb ruhapróbám életem során. Nem volt elégedett, még hosszabb uszályt szeretett volna" - mondta a mesterszabó, megjegyezve, hogy akkor már 18 méter hosszú volt az uszály.
A gála sikert hozott és ennek nyomán a francia divatdiktátor kapta a feladatot, hogy megtervezze a művésznő jelmezét Massenet Thais című operájának következő felújítására.
A kiállítás ugyanúgy foglalkozik a legendás történelmi dívákkal, mint Sarah Bernhardt vagy Régine Crespin francia szopránénekesnő, mint az olyan mai sztárokkal, mind a francia Natalie Dessay vagy az új-zélandi Kiri Te Kanawa, sőt az olyan sanzonénekesnőkkel is, mint Edith Piaf, Dalida vagy Zizi Jeanmaire.
Kezdetben a dívák saját ruháikat viselték a színpadon, igazi ékszerekkel, amelyekkel gyakran a csodálóik ajándékozták meg őket. Manapság a dívák jelmezei a produkció tulajdonát képezik, de az énekesek nem egyszer személyes másolattal is rendelkeznek.
A jelmezeken túl a kiállítás bepillantást nyújt ezeknek a nőknek az életébe: szállodákban és hónapos szobákban laktak, életüket bőröndbe csomagolták, és színpadi öltözőikből privát teret teremtettek. Két ilyen loggiát rekonstruáltak és személyes tárgyakkal rendezték be: Vuitton utazótáskával, kalapdobozzal és toalett-táskával.
"A dívában mindig a kettősség érdekelt. A törékenység és az erő, a rafinált szépség és a tiszta egyszerűség, a magánélet és a közélet - mindez egyszerre" - fejtette ki az AFP-nek Maurizio Galante.