Groó Diana új filmjének apropóján darázsfészekbe nyúltunk - beleástuk magunkat a Vespa cég történetébe. Mitől indult be az üzlet Signore Piaggionak?
A héten mutatták be Groó Diana filmjét, a Vespát. A történet szerint egy 12 év körüli roma kisfiú kártyán nyer egy tábla csokit, aminek csomagolása egy igazi, eredeti Vespa robogót ér. A film az ő kalandos utazásának krónikája, és azé, hogyan jut hozzá a hőn áhított Vespa robogóhoz.A Vespa robogókra viszont nem csak Orsós Lali foga fáj – a Piaggio cég kismotorja ugyanis páratlan nemzetközi karriert futott be 50 év alatt, holott megálmodója nem ikonikus tárgyat akart létrehozni, csupán egy egyszerű és olcsó közlekedési eszközt.
A történet Genovából indult, ott alapította meg Rinaldo Piaggio 1884-ben a stílusosan saját magáról elnevezett cégét. A családi vállalkozás kezdetben hajókat, vagonokat és motorokat gyártott, majd az első világháború alatt átálltak a repülőgép-alkatrészekre. A repülőgép-üzlet annyira bejött a cégnek, hogy a két világégés között és a 2. világháború alatt is a legnagyobb olasz repülőgépgyártók voltak, és nem elhanyagolható szerepet játszottak a háborúban.
Emiatt természetesen a világháború során az összes telephelyük és gyáruk is megsemmisült. Rinaldo egyik fia, Enrico felismerte azt a piaci rést, amit nemsokára sikeresen be is tömött. A háború utáni Olaszországban sem az utak állapota, sem az ipar helyzete nem kedvezett a személyautó gyártásnak, ám a lakosságnak nagy szüksége volt egy egyszerű, de tartós közlekedési eszközre. Ez lett a Vespa.
A Vespa alapötlete az amerikai katonák által használt Cushman robogókon alapszik, ám az első prototípus, az MP5, amit később Paperinonak kereszteltek, nem nyerte el Enrico tetszését. Így megkereste Corradino D’Ascanio repülőgépmérnököt, hogy tervezze át a modellt. Ebből az együttműködésből született meg a robogó ma is ismert formája 1946-ban, nevét pedig Enricotól kapta, akit a kész modell egy darázsra, olaszul vespára emlékeztetett.
A kényelmes, kis kerekű, játékszerű és jól irányítható motor szépen lassan beette magát az olasz köztudatba, a cégnek pedig lassan át kellett térnie a nagy tételű sorozatgyártásra – 1950-ben már 60 ezer darab Vespát értékesítettek. A robogó sikerén még nagyobbat dobott, hogy bekerült a hollywoodi közegbe is, az 1952-es Római vakációnak köszönhetően. Vespa tulajdonossá lett Marlon Brando, John Wayne és Dean Martin is.
A Vespát hamarosan Németországban, az Egyesült Királyságban, Franciaországban, Belgiumban, Spanyolországban, Indiában és Brazíliában is elkezdték gyártani, 1956-re pedig elérték az egymillió értékesített darabszámot. A Vespa lassan az olasz design tökéletes mintapéldányává és ikonikus tárggyá nőtte ki magát, és Vespa klubok nyíltak világszerte, hogy összefogják a robogó rajongóit.
A Vespa Olaszország mellett Angliában aratott nagy sikert, ahol a mod szubkultúra masszív részévé nőtte ki magát a hatvanas években, mostanság pedig Jamie Oliver nagy kedvence.
A közel 55 éves Vespának 138 különböző modellje ismert, a legkeresettebbek mégis a régi retro darabok.