Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Ötven éve tart a darazsak inváziója

Ötven éve tart a darazsak inváziója

Varga Julis a szerző friss bejegyzései 2010. 09. 27.
Tüzijáték helyett
2022-08-20 13:44:40

Ugyan most elmarad a szokásos nagy augusztus 20-i látványosság, de itt a remek alkalom arra, hogy egy kicsit a

Vedd fel a fonalat!
2021-06-09 13:22:38

Kultúrtörténeti sétánk a kötés és a horgolás művészetét járja körül. Nem túlzás azt állítani

Bálnazsír és nyírfakéreg: a rágógumi kultúrtörténete
2021-05-07 11:50:28

Elképesztő alapanyagokból és különös receptek alapján készítettük a rágót az elmúlt 6000 évben. 

Kis nőnapi virágtörténelem
2021-03-07 17:18:23

Március 8. a nyitott virágüzletek napja lett, mivel a virágárusokat a nőnap miatt csak március 9-től érintik

további bejegyzések a szerzőtől »

Groó Diana új filmjének apropóján darázsfészekbe nyúltunk - beleástuk magunkat a Vespa cég történetébe. Mitől indult be az üzlet Signore Piaggionak?

A héten mutatták be Groó Diana filmjét, a Vespát. A történet szerint egy 12 év körüli roma kisfiú kártyán nyer egy tábla csokit, aminek csomagolása egy igazi, eredeti Vespa robogót ér. A film az ő kalandos utazásának krónikája, és azé, hogyan jut hozzá a hőn áhított Vespa robogóhoz.

A Vespa robogókra viszont nem csak Orsós Lali foga fáj – a Piaggio cég kismotorja ugyanis páratlan nemzetközi karriert futott be 50 év alatt, holott megálmodója nem ikonikus tárgyat akart létrehozni, csupán egy egyszerű és olcsó közlekedési eszközt.


A történet Genovából indult, ott alapította meg Rinaldo Piaggio 1884-ben a stílusosan saját magáról elnevezett cégét. A családi vállalkozás kezdetben hajókat, vagonokat és motorokat gyártott, majd az első világháború alatt átálltak a repülőgép-alkatrészekre. A repülőgép-üzlet annyira bejött a cégnek, hogy a két világégés között és a 2. világháború alatt is a legnagyobb olasz repülőgépgyártók voltak, és nem elhanyagolható szerepet játszottak a háborúban.

Emiatt természetesen a világháború során az összes telephelyük és gyáruk is megsemmisült. Rinaldo egyik fia, Enrico felismerte azt a piaci rést, amit nemsokára sikeresen be is tömött. A háború utáni Olaszországban sem az utak állapota, sem az ipar helyzete nem kedvezett a személyautó gyártásnak, ám a lakosságnak nagy szüksége volt egy egyszerű, de tartós közlekedési eszközre. Ez lett a Vespa.

A Vespa alapötlete az amerikai katonák által használt Cushman robogókon alapszik, ám az első prototípus, az MP5, amit később Paperinonak kereszteltek, nem nyerte el Enrico tetszését. Így megkereste Corradino D’Ascanio repülőgépmérnököt, hogy tervezze át a modellt. Ebből az együttműködésből született meg a robogó ma is ismert formája 1946-ban, nevét pedig Enricotól kapta, akit a kész modell egy darázsra, olaszul vespára emlékeztetett.

A kényelmes, kis kerekű, játékszerű és jól irányítható motor szépen lassan beette magát az olasz köztudatba, a cégnek pedig lassan át kellett térnie a nagy tételű sorozatgyártásra – 1950-ben már 60 ezer darab Vespát értékesítettek. A robogó sikerén még nagyobbat dobott, hogy bekerült a hollywoodi közegbe is, az 1952-es Római vakációnak köszönhetően. Vespa tulajdonossá lett Marlon Brando, John Wayne és Dean Martin is.


A Vespát hamarosan Németországban, az Egyesült Királyságban, Franciaországban, Belgiumban, Spanyolországban, Indiában és Brazíliában is elkezdték gyártani, 1956-re pedig elérték az egymillió értékesített darabszámot. A Vespa lassan az olasz design tökéletes mintapéldányává és ikonikus tárggyá nőtte ki magát, és Vespa klubok nyíltak világszerte, hogy összefogják a robogó rajongóit.

A Vespa Olaszország mellett Angliában aratott nagy sikert, ahol a mod szubkultúra masszív részévé nőtte ki magát a hatvanas években, mostanság pedig Jamie Oliver nagy kedvence.

A közel 55 éves Vespának 138 különböző modellje ismert, a legkeresettebbek mégis a régi retro darabok.

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Kultúra Olaszország Utazás Külföld Lavór

Ajánlott bejegyzések:

  • Ezeréves legendák kelnek életre Marrákesben Ezeréves legendák kelnek életre Marrákesben
  • Múzeumutca Tavaszköszöntő Múzeumutca Tavaszköszöntő
  • Magyarország étele 2025 Magyarország étele 2025
  • Visszatér Budapestre 2025-ben a világhírű  IL VOLO! Visszatér Budapestre 2025-ben a világhírű IL VOLO!
  • Erdélyi Táncháztalálkozó Székelyudvarhelyen Erdélyi Táncháztalálkozó Székelyudvarhelyen

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr47882440

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard