Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Magyarország 69 éve jobboldali

Magyarország 69 éve jobboldali

Kultúrpart a szerző friss bejegyzései 2010. 11. 09.
JJ megnyerte az Eurovíziós Dalfesztivált, melyben a Budapest Scoring Orchestra is közreműködött
2025-05-20 09:10:38

A mindössze 23 éves, osztrák-filippínó kontratenor, JJ, a „Wasted Love" című balladájával elsöprő

Szabad ég, szabad gondolat, szabad élmény – Nyári színház a Városmajorban
2025-05-19 15:30:44

A Barabás Villa kertjében idén nyáron valódi színházi ünnep bontakozik ki – minden este más világ, más

Trapesített Nemzeti dal, agresszív sofőr, és biokertészkedés a Bëlga új lemezén
2025-05-16 15:00:00

Mindenféle felvezetés nélkül, tegnap megjelent a Bëlga új nagylemeze Egyre gondolunk címmel. A dalok az

Május 19-én nyitja meg kapuit a Gustav Klimt: The Immersive Experience interaktív kiállítás
2025-05-16 08:55:49

A produkció a legmodernebb technika segítségével vezeti be a látogatókat Klimt csodálatos világába, amely

további bejegyzések a szerzőtől »

69 éve, november 9.-én, hajnali három óra óta Magyarország területén életbe lépet a jobbra hajts!
Magyarország a kontinensen utolsó előttiként tért át a jobb oldali rendre, Svédország volt az utolsó, 1967-ben. A budapesti kisföldalattinál csak az 1973-as teljes rekonstrukció során változtatták meg a hajtási irányt, a gödöllői HÉV viszont a mai napig a bal oldalon közlekedik, emlékeztetve a régi rendre.


Feltehetően a biztonság miatt alakult ki a balkezes közlekedési rend, már az ókori Rómában. Persze nem közlekedésbiztonság, hanem az egyének önvédelme volt az ok: az emberek többsége jobbkezes, ezért célszerű egy ismeretlent balról kerülni, hogy szükség esetén gyorsabban lehessen a - jobb oldalról - előrántott karddal védekezni.
A szekerek is a bal oldalon közlekedtek a középkorban, a gyalogosok inkább velük szemben, az út jobb oldalán sétáltak. A francia forradalom idején társadalmi rangot fejezett ki az út bal vagy jobb oldala: a szegények a jobb, az arisztokraták a bal oldalon haladtak - ezért is változtatta meg - az egyébként balkezes - Napóleon a közlekedés rendjét először Franciaországban, majd az általa elfoglalt többi országban is. A szokás aztán elterjedt Németországban, Olaszországban, Lengyelországban, Spanyolországban és Svájcban is, Oroszország az első világháború végén, Portugália nem sokkal utána tért át a jobb oldali közlekedésre, az Osztrák-Magyar Monarchia területén viszont továbbra is balra tarts volt.
(1941. június 27-én Magyarország a tengelyhatalmak oldalán belépett a második világháborúba, nem sokkal később átállt a jobb oldali közlekedésre. Nonszensz, de a hadba lépés és a közlekedési átállás közül valószínűleg az utóbbit tervezték hosszabb ideig.)


De térjünk vissza a közutakra. Hogy miért is volt szükség erre? Nos, már 1939-ben elhatározták (csak a háború kitörése miatt csúszott el két évet), hogy áttérünk a jobb oldali közlekedésre, ugyanis a visszacsatolt területeken is ilyen közlekedés volt. Valamit a környező országokban is jobbra hajtás volt érvényben (igaz, Ausztriában, és Csehszlovákiában csak a német megszállás után!) Az újságok és a politikusok elszigetelődést, az idegenforgalom visszaesését jósolták, amennyiben nem változtatjuk meg a hajtási irányt.

Az előmunkálatok már áprilisban elkezdődtek. A rádióban figyelmeztették a hallgatóságot az áttérésre, az újságokban tájékoztató cikkek jelentek meg. Az iskolákban tanították a gyerekeket az új közlekedési rendre. Budapest környékén július 6-ától a kijelölt határon útburkolati jelekkel, táblákkal terelték a járműveket a megfelelő sávokba. Budapesten a közlekedési vállalatok és a hatóság is felkészült a váltásra. November 8-án 23 órakor leállt a tömegközlekedés és hajnali 3-óráig a szükséges műszaki átalakításokat elvégezték. Az átállás nem okozott gondot a villamosoknál, ezeknek ugyanis mindkét oldalon volt ajtaja, de a buszok másik oldalán ajtót kellett vágni, a költség 12 millió pengő volt. (viszonyításképpen: egy szakmunkás bére 200-250 pengő között mozgott)

A közlekedésben viszonylag balesetmentesen ment végbe az átállás, ami talán annak köszönhető, hogy akkor még kevesebb autó futott az utakon. A legsúlyosabb baleset Székesfehérvárott történt, ahol egy kalauz a buszon nekitámaszkodott a baloldali lezárt ajtónak, ami véletlenül kinyílt, a kalauz pedig kiesett rajta. Pedig akkor is volt kb. 24000 személygépkocsi, 5000 teherautó és busz, valamint 12000 motorkerékpár...

Így ír a Kerék című újság a fővárosi változásokról:
„A nagyarányú gépjármű korlátozás folytán a rendelet életbelépésének napján, vasárnap néptelenek voltak a budapesti utcák. Autóbuszok és a teherkocsik nem közlekedtek. A villamosok lassan, szinte tapogatózva haladtak. A kevésszámú gyalogos az utcákon szokatlan óvatossággal, balra-jobbra tekingetve lépkedett. Hétfőn reggel már élénkebb volt az utcák képe. A villamosok elején, az autóbuszok és a taxik hűtőin hatalmas piros-fekete táblák figyelmeztették a szembejövő járművezetőket a jobbra hajtásra. Közel 1600 rendőr irányította forgalmat

Forrás: fidelio.hu

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Történelem Erdély

Ajánlott bejegyzések:

  • Múzeumutca Tavaszköszöntő Múzeumutca Tavaszköszöntő
  • Kelemen Lászlót Kossuth-díjjal ismerték el Kelemen Lászlót Kossuth-díjjal ismerték el
  • Különleges vasalószobát találtak a veszprémi várnegyed egyik épületében Különleges vasalószobát találtak a veszprémi várnegyed egyik épületében
  • Magyar kutató fedezte fel az Úszók barlangját Magyar kutató fedezte fel az Úszók barlangját
  • Őshonosok a hazában Őshonosok a hazában

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr387924520

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard