Képei Bécstől New Yorkig kiállítótermekben is borzolták már a kedélyeket, de nemét, korát, származását, vallását továbbra is homály fedi.
A Guardian újságírójának nyilatkozó graffitis, akinek álneve a tradicionális muzulmán fejkendőre, a hidzsábra utal, művészetét egyszerűen csak "hidzsabizációnak" hívja, és nem igazán érdekli a külvilág reakciója."Látom, hogy az embereket zavarba hozzák a képek és feszengenek tőlük, amit meg tudok érteni, hiszen egy nehéz nap után hazafelé menet hirtelen ezzel találják szemben magukat". A Hercegnő ugyanakkor leszögezte, hogy alkotásaival nem arról szeretne ítéletet mondani, hogy melyik viselet a helyes.
Franciaországban a múlt hónapban fogadták el azt a rendeletet, amelynek értelmében a nők nem viselhetnek burkát és nikábot, azaz egész arcukat elfedő leplet köztereken. Az iskolákban már hat évvel ezelőtt betiltották a fejkendő és más, szembetűnő vallási szimbólumok hordását.
A burkarendelet változatos reakciókat váltott ki Franciaországban, ahol a legnépesebb európai muzulmán kisebbség él. Mindkét oldalon láthattunk extrém akciókat: egy, a döntést támogató tanárnő összeverekedett egy emírségekbéli turistával, amikor megpróbálta letépni az arcáról a fátylat; a törvényt ellenző két fiatal lány pedig arcát és felsőtestét teljesen elfedve, de forrónadrágban és magas sarkú cipőben cirkált Párizs belvárosában, hogy felhívja a figyelmet a rendelet abszurditására.
Hidzsáb Hercegnő nem foglal állást ebben a vitában. Szerinte ha képei csak a burka betiltásáról szólnának, nem keltettek volna ekkora visszhangot. "Azt gondolom, hogy a burkaügy csak rávilágított az integráció helyzetére Franciaországban" - mondta.
"Az biztos, hogy tovább már nem különíthetünk el és rakhatunk dobozokba bizonyos csoportokat, leegyszerűsítve őket a vallás és a városi erőszak régóta ismételt kérdéseire". A Hercegnő, aki nem árulta el, hogy milyen gyökerei vannak, úgy tekinti művészetét, mint a "bűn térképészetét", amely a város mélyebb bugyraiból a belső kerületekbe hozza azokat a dolgokat, amelyeket kirekesztettek onnan.
A művész szerint fogyasztásellenes és reklámfricskázó alkotásai azért működnek jól, mert "egyszerre két uralkodó dogmát kérdőjeleznek meg". Úgy érzi, a fiatal muzulmán nők, akiket Franciaország a hidzsáb viselése miatt már megbélyegzett, most vásárlóerejük folytán váltak célpontokká.
A kilétét gondosan titkoló Hercegnő úgy véli, valódi énje nem fontos. "Egy elképzelt identitás lépett az előtérbe, ami művészi választás volt". Mindegy tehát, hogy nő, férfi, feminista, muzulmán vagy Sarkozy-szavazó, Hidzsáb Hercegnőről az alkotásai mondják el a legtöbbet.
Forrás: MTI