Egy hete adták át az a38 hajó új részét. A hatalmas, fehér, betonkockának tűnő építmény jövőjéről, és fő funkcióiról kérdeztük a hajó nemzetközi kapcsolatokért felelős koordinátorát, Kozlov Sándort.
November 16-án nyitottuk meg az új kiállítóteret, amire már majdnem három éve készültünk. A keddi megnyitó keretein belül Miltényi Miklós retrospektív anyagát mutattuk be. A művész és a hajó kapcsolata viszonylag régre nyúlik vissza, hiszen Miltényi a kezdetektől részt vett az a38 belső dekorációjának kialakításában, például a WC-vel szemben lévő farkas grafikákat neki köszönhetjük.
Ezen kívül volt egy hivatalos átadó is, ahol beszédet mondott többek között Rubovszky Rita, Szőts Géza, Petykó Zoltán és Hoffman Tamás, a XI. kerültet polgármestere.
Nagy érdeklődés kísérte a bővítmény sorsát, láthattuk a készülődést, vízre bocsájtást. Milyenek a visszajelzések most, közvetlenül az átadás után?
Eddig nagyon sok pozitív véleményt kaptunk. Mi abszolút meg vagyunk elégedve az építménnyel. Természetesen a jövőbeli aktív látogatóktól függ majd a sikere, reméljük az eddigi jó visszhangja megmarad.
Mi a fő funkciója az új résznek?
A - hajóépítészeti szakszóval élve - dereglye elsődlegesen kiállító teremként fog működni, de filmvetítéseknek és tudományos szimpóziumoknak is teret akarunk biztosítani. A fő cél, hogy bővítse az a38 multikulturális funkcióját, ne csak össznemzeti koncertteremként működjön a hajó, hanem akár nagyobb produkciókat is befogadhassunk. Hamarosan a My City programsorozat keretei között egy osztrák médiaművészeti kiállításnak adunk otthont. December 10-én pedig kifejezetten egy koncerthez tartozó kiállítást rendezünk. Aznap este fog fellépni a hajó alsó termében a Laibach, akik 30 éves jubileumi koncertturnén vannak, róluk lesz dokumentumfilm vetítés a hajó „fehér termében”. Több képernyőn és monitoron fogjuk bemutatni a zenekar három évtizedet felölelő munkásságát.
Gyakran hallottuk, hogy a hajó kinőtte a terét. Ez a koncertterem befogadóképességére utal?
Sokan hiszik, hogy a hajó terének megnövelésekor a koncerttér kibővítése volt a cél. Ám inkább arra utalt ez a kijelentés, hogy a hajó a kultúra területén nőtte ki saját magát. Többet szeretnénk mutatni.
A koncertterem 800 fő befogadására képes, ez Budapesten bőven elegendő azokhoz az előadásokhoz, amiknek mi színteret biztosítunk. A hajó klubként működik, ahova az emberek a koncertek miatt járnak. Azokat az előadások, amiket mi rendezünk, a multikulturalitás jegyében válogattuk össze. A teret a kulturális sokszínűség miatt kellett bővíteni. Most már a koncertek között a közönség megnézhet egy jó kiállítást, és vizuálisan is megismerkedhet egy adott kultúrával.
A hajó egyre komplexebb műsora maga után vonja a belépőjegyek árának emelkedését?
Egyáltalán nem, a kiállítótérben csakis ingyenes programok lesznek. A cél, hogy ezek a tárlatok, események kísérjék a koncerteket, és nem várunk tőlük extra anyagi hasznot.
Felröppent a hír, hogy lesz vízibusz is a Dunán. Erről a projektről mit lehet tudni?
A hajó történetében még az úszótest megérkezése előtt is előfordult már, hogy gyerekek, turisták jöttek hajóúton és nálunk kötöttek ki, az a38-on ebédeltek, szétnéztek, majd folytatták a kirándulást.
A dereglye direkt úgy lett tervezve, hogy hajókikötőként is funkcionálni tudjon, így az érkező hajókról az utasok be tudnak jönni az a38-ra vagy azon keresztül ki a rakpartra. Az építménynek az volt a célja, hogy ne csak kiállítóteremként működjön, hanem megállóhelyként is. Ha a BKV valóban elindít egy vízibusz járatot, akkor a Petőfi hídnál az a38 lesz a megálló. De a BKV vízibusz járatainak beindításával kapcsolatos terveikbe nekünk nincs beleszólásunk. Ez egyelőre csak jópofa ötletként szerepel a hajó jövőjében, még pontos megbeszélések és határozatok nem voltak az ügyben.