December vége az élet és évértékelések időszaka. Mi most ennél kevésbé nyomasztóbb feladatra vállalkoztunk.
Az örök fiatalságra helyeztük a hangsúlyt a szilveszter előtti csöndben, ugyanis összegyűjtöttük neves rendezők 30 éves koruk előtt készített filmjeit, amelyek nagy hatást gyakoroltak a mozgókép művészetére.Andalúziai kutya (1929)
Luis Buñuel és Salvador Dalí őrülete ugyan sosem került mozikba, ám az évek során igazi kultfilmmé vált. A szürrealizmus mozija olyan agresszív és érthetetlen jeleneteket tartalmaz, ami mellett a Fűrész sorozat brutalitása délutáni matinénak tűnik. Nem áll távol a két művésztől a határok feszegetése. Buñuel filmjei sorra a vallás és szexualitás tabuit döngetik, Dali pedig képzőművészet terén törölte el a konvenciókat. Az Andalúziai kutya miatt a két zseni-őrült összeállt, hogy megmutassa, milyen hatalommal bír a filmművészet.
Aranypolgár (1941)
Orson Welles ominózus alkotása a világ összes létező filmes listáján szerepel. Azt hihetnénk, hogy a huszonéves kritériumnak nem fog megfelelni, de nagyot tévednénk, hiszen a direktor 26 éves korában készítette el azt a filmet, amellyel nem csupán beírta magát a filmtörténelembe, hanem meg is változtatta azt. A közel 60 évvel ezelőtt készült Aranypolgár semmit nem veszített aktualitásából és olyan alapvető emberi tulajdonságokat (kapzsiság, hatalomvágy) mutat be, amelyek valószínűleg soha nem változnak.
400 csapás (1959)
A francia újhullám csakúgy hemzseg a remek elsőfilmes rendezőkben, így nehéz csak egyet választani közülük. Mégis Truffaut 400 csapása az, amely mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Az életrajzi film egy iskolás fiú elkallódásának története. A szülők által negligált tini végül a francia igazságszolgáltatás elé kerül és elbukik. Igazi gall művészfilm, ami tökéletes leképezi az 50-es évek fiataljainak lélektanát.
Kés a vízben (1962)
A lengyel rendező, Roman Polanski, még mielőtt összetűzésbe került volna Charles Mansonnal és fiatal lányokat molesztált volna Jack Nicholson szexbarlangjában, készített pár felejthetetlen krimit, és első rendezése rögtön a siker csúcsára repítette. A Kés a vízben története a mai napig a legjobb recept egy jó thrillerhez. Fiatal pár kettesben elutazik, hogy áldozzanak a szerelem oltárán, ám az utazás alatt egy gyanús megjelenésű stoppos csatlakozik hozzájuk, aki gyengéd érzelmeket kezd táplálni az asszony iránt...
Párbaj (1971)
Steven Spielberg elmaradhatatlan kelléke egy mozis listának. 25 évesen leforgatta azt a filmet, ami megalapozta a karrierjét és utat nyitott előtte ahhoz, hogy a későbbiekben a mesterséges intelligenciáknak és intergalaktikus utazásoknak szentelhesse rendező zsenijét. A Párbaj bebizonyította, hogy kellő érzékkel és nulla költségvetéssel is lehet olyan filmet lehet készíteni, ami évek múltán is hatást gyakorol a nézőre. A recept egyszerű – egy sikeres előzést követően Mr. Mannt üldözőbe veszi az általa megelőzött kamion – a kivitelezés és a feszültségteremtés is utánozhatatlan.
A félelem megeszi a lelket (1973)
A német érzékenység időszakának legkiemelkedőbb alakja, Werner Fassbinder a filmművészet egyik legvaskosabb életművével rendelkezik. Negyed évszázados születésnapja előtt „csak” 26 filmet rendezett, ezt követően pedig még minimum ennyit. A rendező a teátrális, statikus ábrázolásmód nagy mestere, akinek kedvelt témája a bevándorlók és az őket érő atrocitások. A '73-as Félelem... egy multikulturális szerelmi dráma.
Véresen egyszerű (1984)
A Coen testvérek debütálása semmivel nem marad el későbbi életművük alkotásaitól. Ritka esemény az, hogy egy rendező, pláne kettő ennyire egységesen magas színvonalon tudjon alkotni közel húsz éve. Első filmjük egy modern film noir, a Postás mindig kétszer csenget alapsztorijával. A mozi meghozta a sikert a fiúknak, és kedvenc színésznőjüknek, Francis McDormadnak, aki a srácok Fargo című filmjéért Oscar díjat kapott.
Nola Darling (1986)
A blaxplotation éllovasa, Spike Lee egy romantikus komédiával csapott bele a filmkészítés lecsójába. A film nemcsak a fekete élet viszontagságaival foglalkozik, de már-már a női emancipáció és feminizmus témáit is feszegeti. Nola Darling a frissen érettségizett afroamerikai lány, aki Brooklyn mélyén három férfi karjaiban keresi a szórakozást. A film szokatlan témaválasztásának köszönhetően Spike Lee nevét beírta a művész filmesek elit csoportjába és utat nyitott neki ahhoz, hogy elkészítse pár évvel később a legfontosabb „fekete filmet”, a Szemet szemért című alkotást.
Kutyaszorítóban (1992)
Quentin Tarantino még pont 29 évesen leforgatta első mozis debütálását, így listánkról sem maradhat ki. A '90-es években feltűnt, mozis fenegyerek megálmodta a posztmodern gengszterfilmet, és megteremtette antihősök kultuszát. Bebizonyította, hogy elegendő filmtörténeti ismeret nélkül nem lehet maradandót alkotni, de aki veszi a fáradságot a tanulmányozáshoz, és rendelkezik a kellően beteg gondolkodásmóddal, az nem nyúlhat mellé.
Memento (2000)
Christopher Nolan rendezőre érdemes lesz odafigyelni, mert esélyes, hogy az új évezred egyik legtehetségesebb direktorával van dolgunk. 29 évesen leforgatta a Mementot, ami rögtön meghozta neki a legjobb eredeti forgatókönyv jelölést. A rövid távú memória hiányától szenvedő Leonarddal furcsa dolgok történnek, és ő elkeseredetten próbálja kirakóst összeilleszteni.
Nolan mindössze egy évtizede van a köztudatban, mégis olyan filmsikerek köthetők a nevéhez, mint a Batman: kezdődik, A sötét lovag és a Tökéletes trükk.
Természetesen nemcsak külföldön élnek tehetséges alkotók, hanem itthon is – mint a következő három rendező a 2000-es évekből, akik visszaadták a reményt, hogy a magyar film csak haldoklik, még nem múlt ki teljesen.
Hukkle (2002)
Pálfi György modern némafilmje a magyar filmes életen kívül a nemzetközi mozi vérkeringését is felfrissítette. Az igazi történetet nélkülöző, dialógusmentes film majdnem másfél órán keresztül oly módon köti le a nézőt, amire kevés film képes. Pálfinak sikerült hidat építenie a művészfilm és a mozi közönsége között, ami a manapság divatos, érthetetlen, idegesítő, művészkedő filmek dömpingjében, igaz teljesítmény.
Kontroll (2003)
Ironikus, hogy egy Los Angelesben szocializálódott „amerikás-magyar” készítette el az elmúlt évek legnagyobb hazai durranását. A témája nem volt más, mint kis hazánk néplélektana, és egy igazi hungarikum: a BKV. Antal Nimród egy életre beírta magát a magyar filmtörténetbe, és a Kontrollal remek érzékkel elindította külföldi filmes karrierjét. Rég volt arra példa, hogy egy magyar származású fiú nevét láthattuk amerikai blockbusterek stáblistáján, ráadásul igen megbecsült helyen.
Intim fejlövés (2008)
Négy ember, négy történet. Akár mi is lehetnénk a film szereplői, de szerencsére nem mi vagyunk a vásznon. A történetek egyszerűen indulnak, majd mindegyik valami meglepően abszurd végkifejletben éri el a csúcspontját. Szajki Péter majdnem semmi pénzből forgatta le a 40. Magyar Filmszemle legnagyobb meglepetését okozó filmjét. Hatalmas közönségsikert aratott, majd egy évvel későbbi mozis debütálásának is pozitív visszhangja volt. Végre megjelent a magyar film palettáján egy új ember, aki történet tud mesélni!