Caravaggio festményeinek újabb titkaira kíván -– a szó szoros értelmében – fényt deríteni a Rómában az ünnepek alatt megnyílt és május 29-ig látható kiállítás, amely lezárja a barokk festő halálának négyszázadik évfordulójára rendezett olasz Caravaggio-évet.
Hogyan festett Caravaggio sötét műteremben, sötét színekkel, miközben a modellt egyedül a tetőablakon érkező fénysáv világította meg? Erre keres választ a római Palazzo Venezia palotájában látható „Caravaggio – A zseni műhelye" című kiállítás.„Számtalan könyvet írtak már Caravaggióról, de egyik sem fejtette meg a titkot: hogyan készültek remekművei? Ennek megválaszolásával akartuk zárni a Caravaggio-évet. A megszokottól eltérő kiállítást rendeztünk, átmenetet képez egy filmforgatás helyszíne és egy tudományos laboratórium között" – magyarázta a kiállítást bemutató sajtótájékoztatón Rossella Vodret, a római múzeumi pólus vezetője.
A kiállításon nem alkotások sorakoznak fel, azok a témák láthatók, amelyek Caravaggio festményeire kerültek. A teljesen sötét első teremben a festő csendéleteiről ismert gyümölcskosarakat rekonstruálták három dimenzióban és különböző megvilágítással. A barokk korban használt optikai eszközökkel figyelhető meg, miként vetődik mindez a vászonra.
A tükrök termében kiderül, hogy Caravaggio előszeretettel használta ezeket az eszközöket festményeihez. Ezt bizonyítja, hogy a Caravaggio római vagyontárgyairól 1605-ben készített feljegyzés külön kiemeli a mester tulajdonában levő „nagy tükröt".
A kiállításon rekonstruálták az Uffizi-képtárban őrzött Medúza-fejet és a római Borghese-képtárban látható Szent Jeromost. A látogatók körbejárhatják a könyvei fölé hajló tudós szentet ábrázoló viaszbábut – tökéletes mását a Caravaggio festményen szereplőnek. Csak így érthető meg igazán, mit látott maga előtt a mester, miközben alkotott.
Forrás: MTI