Közlekedés- és helytörténeti múzeumként, idegenforgalmi látványosságként fogadja majd a betérőket a jövőben a gödöllői királyi váró.
A felújítás megkezdésével megszűnik a váróterem jelenlegi funkciója, a jegypénztár hétfőtől a forgalmi épület mellett elhelyezett konténerben üzemel.
A közbeszerzési eljárás eredményeként a kivitelezést a Reneszánsz Kőfaragó Zrt. végzi. A jelenleg a MÁV Zrt. kezelésében lévő, állami tulajdonú műemléképület teljes külső és belső rekonstrukcióját elvégzik. Visszaépítik a kupolás fedélszerkezetet, a homlokzaton végigfutó, egykori kovácsoltvas oszlopokon álló míves perontetőt, valamint felújítják a város felőli oldalon a kocsifelhajtót és az előtte lévő területet is.
A királyi váró egy részében a felújítás után közlekedés- és helytörténeti kiállítást rendeznek be, a fennmaradó területeken pedig idegenforgalmi létesítmény kap helyet. A kiállítási részben a közlekedési múzeum az udvari vonatokkal és a királyi várók legszebb emlékeivel ismerteti majd meg a látogatókat ötven dokumentum és húsz műtárgy bemutatásával. Olyan különlegességek is itt lesznek láthatók, mint a MÁV 1052. pályaszámú udvari vonati gőzmozdonyának 1:5 arányú modellje és a Tisza-vidéki vasút udvari kocsijának 1857-ből megmaradt bútorzata.
A helytörténeti kiállítás részeként a Gödöllői Városi Múzeumból visszakerül ide a Stróbl Alajos által készített Erzsébet királyné- és Ferenc József-mellszobor, amelyek egykor a királyi váróteremben álltak, valamint olyan képeslapok és fotók, amelyek a királyi váró épületét és az ott folyó életet mutatják be.
A közlemény szerint a királyi váró felújításának összköltsége több mint 342 millió forint, ebből 291 millió forint a támogatás, amelyet az önkormányzat az EGT/Norvég Finanszírozási Mechanizmusok (Norvég Alap) pályázatán nyert el. A város több mint 2 millió eurót nyert, a pénzből a királyi váró mellett megújul a gödöllői Alsópark egy része, megtörténik az Erzsébet park helyreállítása és a Grassalkovich-filagória rekonstrukciója is.
Forrás: MTI