A nézőszám csökkenését a szolgáltatások körének bővítésével kívánják ellensúlyozni az amerikai filmszínházak, a többi között azzal, hogy meleg ételt és szeszes italokat szolgálnak fel a nézőtéren - jelentette szerdán a The Wall Street Journal.
Mivel a 3D tévék még nemigen kapósak Amerikában, a térhatású filmek az előrejelzések szerint biztosan továbbra is a mozikba csalogatják majd a közönséget. A nagyobb moziláncok azonban emellett egyre nagyobb arányban vacsoralehetőséget is biztosítanak az igényes - és fizetőképes - közönségnek.A filmszínházi vacsoráztatás (in-theater dining) nem teljesen új irányzat, ám miközben pár éve még csak egy maroknyi helyen próbálkoztak vele, addig ma az 5750 amerikai moziból már 3-400 működik ilyen rendszerben, s szakemberek szerint ez a szám hamarosan akár meg is duplázódhat. Sokan ugyanis "hatékonynak" tartják az effajta kombinált esti időtöltést.
A nézőket az előtérben bár és hangulatvilágítás várja, a nézőtéren pedig széles, lábtartós fotelok, felhajtható asztalokkal, a sorok között széles folyosókkal, hogy a pincérek a vendégek zavarása nélkül szolgálhassák fel az ételt. Az ülések rendszerint párosak, vagy a közöttük lévő elválasztó karfák elmozdíthatók. Néhány helyen a közönség körében takarót és párnát is osztanak. Egy terembe rendszerint 30 nézőnél több nem fér be.
A mozik étlapjainak kínálatába a kifinomult tengeri ételektől a hamburgerig minden belefér. Az árszínvonal a közepes éttermeket idézi: egy sajtburger 9 dollár 50 cent, egy csirkés Cézár-saláta 9-11 dollár. A klasszikus pattogatott kukoricát ingyen adják.
Az észak-amerikai filmszínházak tavaly 1,35 milliárd jegyet adtak el, ami mintegy 6 százalékos csökkenést jelent 2000-hez képest. A látogatók számának csökkenése ellenére azonban a bevételek - elsősorban a mozijegyárak emelkedésének köszönhetően - ugyanebben az időszakban 36 százalékkal nőttek.
Az AMC mozihálózat például 10-15 dollárral drágábban adja az étkezős előadásokra szóló jegyeket, igaz, a különbség lefogyasztható. A Gold Class Cinemas lánc azonban 17-29 dolláros áron adja a mozijegyet és a fogyasztást külön kifizetteti.
Még nem tudni, hogy hosszú távon is jövedelmezőek lesznek-e a filmvetítős vacsorázó helyek. Annyi azonban bizonyos, hogy amíg a jegyárakból 50 százalék a mozik bevétele, a többi szolgáltatás esetében ez az arány elérheti a 85 százalékot is.
Forrás: MTI