Kevés olyan előadó van, aki annyira egyedi és különleges színt képvisel a magyar rockzene történetében, mint a ma 65 éves Nagy Feró, énekes, színész, dalszövegíró, a magyar könnyűzene ikonja, a Nemzet Csótánya.
Nagy Feró (Ferenc) Letenyén született 1946. január 14–én.A család nem sokkal Feró születése után költözött a fővárosba. "Először egy kocsiszínben laktunk, onnan mentünk át egy pincelakásba, a Verőfény utcába. Apám áldott jó ember volt, nem voltak különösen nagy igényei.
Az ötvenes években hőszigetelő-szakmunkás lett, majd később kisiparos. Nem foglalkozott azzal, hogy tanulok vagy sem, amúgy sem sok vizet zavart, hazaadta a pénzt, munka után mindig hazajött, és megitta a sörét. Náluk a mama volt az, aki rendet tartott a családban. Ő volt a parancsnok, rettegtünk is tőle" - emlékszik vissza Feró.
Középiskolai tanulmányait a kőbányai Szent László Gimnáziumban kezdte, de kirúgták. Tanulmányait a Kandó Kálmán Főikolán fejezte be.
1963-tól 1970-ig a Richmond Heads majd a Zárvatermők tagja.
Csuka Mónikával 1970-ben megalakult a Beatrice zenekar, ami akkor az egyetlen női beat-zenekar volt az országban. 1976-ban a változást Nagy Feró megjelenése hozta, aki feleségül vette Csuka Mónikát, és a zenekar tagja is lett. A kezdetben több stílusban játszó banda hamarosan komoly sikereket ért el. A „Tessék választani! fesztivál” megnyerését (1977.) a „Gyere kislány, gyere ...” című diszkószámnak köszönhették, de játszottak keményebb zenét is, sőt az NDK-ba is eljutottak.
A kezdeti siker ellenére nem úgy alakult a Beatrice sorsa, ahogy azt elképzelték. 1978-ban az együttes feloszlott. Ugyanebben az évben megalakult az Ős-Beatrice, amelynek Feró a frontembere lett. Az első magyar punk jellegű banda ezzel megkezte pályafutását.
(1978-ból, amikor a legnagyobb formában voltak, nem maradt fenn jó minőségű hangfelvétel, film pedig szinte egyáltalán nem.)
A Beatrice volt a legellenzékibb az egész műfajban. Az egyedüli, aki a rendszer szemébe merte mondani, hogy "nem kell", szövegei egyaránt képviselik a helyüket nem találó "nagyvárosi farkasokat", a perifériára szorult rétegeket, és a "térden állva" kényszerült másként gondolkodókat. Nagy Feró útlevelét bevonták, a zenekar működését lehetetlenné tették.
Egy nem tipikus Beatrice felvétel 1977-ből
Ez a korszak a legendás „csirkedarálás” korszaka Ozzy Osbourne mintájára. A zenekar koncertjein élő csirkék ledarálása – legalábbis a zenekar részéről – valójában sohasem fordult elő. Valószínűsíthető, hogy ez csak a kádári rendszer propagandája, (konkrétan pedig a zenei élet akkori potentátja, Erdős Péter - aki a Hanglemezgyár vezére volt - kitalációja). A zenekar nyíltan támadta dalaiban (is) a diktatúrát, és habár hivatalosan nem volt betiltva, albuma mégsem jelenhet meg, koncertezni csak Nyíregyházán engedték.
Ekkor alakul ki a magyar punk-csöves-hobó-ricsés öltözködési műfaj is, melynek kihagyhatatlan kelléke a babos (piros alapon fehér pöttyös) kendő, a szakadt farmer és a fekete (mű)bőrdzseki.
Hogy alakult Feró élete? Katt!
Forrás: Mi van ma?