Alföldi Róbert ma délelőtt tartott sajtótájékoztatóján beszélt a Nemzeti Színház jelenéről és jövőjéről, a János vitéz körüli hisztériáról és a MÜPA-val folytatott szakmai együttműködésről is.
Ennek ellenére minden megígért produkciót sikerült bemutatni, Hegedűs Judit -a pénzügyi osztály vezetője- erős kézzel irányított gazdálkodási politikájának köszönhetően. Szintén nagy változás, hogy a színház Non-profit Zrt.-vé alakult, ennek következtében a Nemzeti a színháztörvény hatálya alá került, így adókedvezmény illeti, és jegyeladások 80 százalékáig (kb. 250 millió forint) megtarthatják a bevételt.
Bár az igazgató azt is kiemelte, hogy ebből a pénzből nincs lehetőség felújításra és fejlesztésre, és néha a díszletek is darabról darabra vándorolnak, nem panaszkodik, örül annak, hogy a Nemzeti idén nem halmozott fel adósságokat, hiszen pont annyiból gazdálkodtak, amennyiből lehetett, nem költöttek el nem létező pénzeket.
Az igazgató saját pocizójáról is beszélt, és kiemelte, hogy az elmúlt időben az őt ért támadások csak bulvár szinten mozognak, hiszen személy szerint őt semmilyen hivatal nem kereste meg az állítólagos menesztésével kapcsolatban. A szerződése 2013-ig a Nemzeti Színházhoz köti, ezen pedig se ő, se -eddigi tapasztalata szerint- mások nem akarnak változtatni.
Teljesen sallangmentesen azt is hozzátette, hogy bár olyan vádak is érték a színházat, hogy az rétegszínházzá vált, ez a kijelentés teljesen alaptalan, hiszen a 120 ezres közönség egy harmada fiatalokból, másik harmada pedig ötven feletti nyugdíjasokból áll.
Nagy örömükre szolgál, hogy az ifjúság körében sikk a Nemzetibe járni, és a vártnál jóval több visszajáró nézőjük van. A jegyeladások és bérleteladások száma is megugrott az elmúlt évben, sőt több előadásuk bekerült az érettségi tételek közé.
A Művészetek Palotájára is kitért, mondván, hogy bár a közeljövőben nem tervez közös projektet velük, bármilyen megkeresésre nyitott. Egy kissé ironikus színházi idézettel jellemezte a helyzetet: „Soha többé nem dolgozom veled, kivéve, ha szükségem van rád.” Ám ezután hozzátette: -Egy intézmény nem tud megsértődni, egy intézmény vezetőjének pedig nem illik.
Végül áttért a művészetre, a Nemzeti Színház új színészeire és bemutatóira. A társulathoz csatlakozik Nagy Zsolt, a Krétakör színésze, aki nemrég elnyerte a Magyar Filmkritikusok Díját, és egy kaposvári gyakornokkal, Váncsa Gáborral is gazdagodik a színház.
2011-ben két új Alföldi rendezésű darabot láthat a közönség; G.B Shaw: Szent Johannáját és William Shakespeare Hamletjét. Emellet még 7 másik bemutatóra készülnek, ezek közül néhány igazán különleges előadással. Színpadra kerül majd egy újragondolt Oz, a csodák csodája darab, amelyben Dorothy szerepét Udvaros Dorottya, a gonosz boszorkányét pedig Törőcsik Mari játssza majd.
Az Oz felnőtt verziója egy már sokat megélt asszony párkeresését mutatja majd be. Szintén érdekes, hogy idén számíthatunk egy földalatti előadásra is. John Osborne: Ide nekem a hazafit című darabja a nagyszínpad alatt lesz majd látható. A Bánk Bán sikerén felbuzdulva egy újabb magyar klasszikust is rendez Alföldi. Május 6-án mutatják be Madách Imre: Az ember tragédiáját.
Talán az egyik legkülönösebb bemutató mégis Mohácsi János: Egyszer élünk avagy az azontúl tűnik a semmiségbe című darabja lesz. A darab nyíltan reflektál a nagy port kavaró János vitézre, és annak cselekményét viszi tovább Szibériába.
Alföldi a János vitézt idézőjeles bukásnak tartja, hiszen hatalmas érdeklődésre tartott számot, és nagy bevételeket hozott, mégis 3 évad után le kellett venni a színről a körülötte kialakult hisztéria miatt. Az igazgató szerint: -János vitézt a hisztéria buktatta meg. - hozzáteszi, pedig azt anno pont azért tűzte színre, mert azzal biztos nem lesz baj...
Az igazgató két újító projektet is kiemelt, ami reményeik szerint színesíteni fogja az évadot. A 90 decibel című akció keretében siketek és halláskárosultak számára készülnek élvezhető darabokkal. Jeltolmács segítségével havonta 2-3 előadást szeretnének így színpadra vinni.
E mellett pedig március 1-én jár le a Romagyilkosságok című pályázat leadási határideje, amely pályázattal a Magyarországon még kevéssé ismert dokumentumdráma műfaját akarják erősíteni, és kiemelni a színház szerepét az aktualitásokra való reagálásban. Mindezen tervek mellett pedig nem elhanyagolható tény, hogy nemzetközi együttműködésekre, zenei eseményekre és kiállításokra is számíthat a közönség.