A kínai várostervezők bejelentették, hogy egy 42 milliós lélekszámú megaváros tervezésébe fogtak bele a Gyöngy-folyó torkolatánál.
A „Legyen egységes a Gyöngy-folyó környéke” elnevezésű terv alapján kilenc iparvárost – például Shenzent, Dongguant, Huizhout és Jiangment – olvasztanának eggyé. Az így létrejött gigacity földrajzilag kétszer nagyobb lenne, mint Wales és huszonhatszor akkora, mint London vonzáskörzete.Kína ezen projekttől a gazdaság növekedését és a terület ugrásszerű fejődését várja.
„A terület összenyitásával utat biztosíthatunk a munkaerő áramlásának. Az embereknek könnyebb lesz állást találni, mivel sokkal egyszerűbb egy városban feltérképezni a munkalehetőségeket, mint kilencben” - mondta Ma Xiangming a Várostervező Intézet főmérnöke.
Hogy a lakosok még egyszerűbben tudjanak az új városban közlekedni, új, nagysebességű vasútvonal telepítését tervezik, ami legrosszabb esetben is egy óra alatt átér a város egyik végéből a másikba. Ezen kívül bevezetnék az egységes vonatjegyeket, csökkentenék a telefondíjakat és fejlesztenék a közintézményeket.
A Gyöngy-folyó területe fejlett ipara miatt már így is Kína – a világ második legszennyezőbb országa – egyik legszennyezettebb részének számít, egy megapolisz létrehozásával pedig az amúgy is aggasztó helyzet csak még súlyosabbá válhat. A környezetmérnökök ezt közös természetvédelmi irányelvek kidolgozásával, az üzemanyag és áramtarifákat egységesítésével és maximalizálásával oldanák meg.
A délvidéki fejlesztés a kínai kormány reményei szerint kiegyenlíthetné az ország gazdasági szempontból felborult egyensúlyát. Az elmúlt években ugyanis az északi területek két nagyvárosába, Pekingbe és Tinajinba több milliárd font értékben áramlott a tőke – mind a kormány, mind a külföldi befektetők részéről –, aminek következtében a terület elképesztő fejlődésen ment keresztül. Ha minden a tervek szerint halad, az új városrész áthidalhatja az ország két vége között tátongó gazdasági szakadékot.
Ám Kína nem csak infrastruktúrát kívánja fejleszteni ezzel a beruházással. A kormány célja, hogy az évtized végére, betelepítéssel és munkahelyteremtéssel, duplájára növelje a városok lélekszámát. Ma egy kínai nagyvárosban körülbelül 50 millió ember él, a tervek szerint ez 2020-ra akár a 100 milliót is elérheti
Északon a projekt már javában folyik, a Pekinget és Tianjin összekötő nagysebességű vasútvonal már egy éve 350 km/óra sebességgel szállítja az utasokat. A további beruházások célja pedig, hogy létrehozzák az ún. „Bohai Gazdasági Gyűrűt”, amely a tervek szerint Kína GDP-jének alappillére lehet. Becslések szerint a fejlesztések végére az északi városrész lakossága akár 260 milliót is meghaladhatja.
Az elkövetkező öt évben a városfejlesztési beruházás költsége elérheti a 685 milliárd fontot. A Brit Kereskedelmi Kamara becslései szerint a nagysebességű vasút telepítése tovább 300 milliárd fontba, a közösségi közlekedés kialakítása pedig 70 milliárd fontba kerülhet majd.
Forrás: The Telegraph