Elhunyt Maria Altmann, a II. világháború utáni korszak egyik legnagyobb szabású műkincsvitájának főszereplője, aki hosszú jogi csatározás után kapta vissza családjának Klimt-festményeit, köztük a modernkori Mona Lisaként emlegetett Adele Bloch-Bauer portréja című alkotást.
Maria Altmann annak az Adele Bloch-Bauernek volt az unokahúga, akiről Gustav Klimt páratlan portréját festette. A kép Adele férje, Ferdinand Bloch-Bauer megrendelésére készült és egycsapásra világhírű lett, amikor 1907-ben bemutatták. Altmann 1942-ben hagyta el Ausztriát, 1945-ben testvéreivel együtt jelezte, hogy igényt tart nagybátyja és nagynénje elkobzott javaira.
Altmann hosszú éveken át folytatott harcot azért, hogy visszakapja a nácik által elkobzott Klimt-festményeket, amelyek azelőtt családja birtokában voltak, a világégés után azonban az osztrák államhoz kerültek. Ausztria azt állította, hogy Adele Bloch-Bauer portréja éppen a festményen szereplő nő végakaratából van az állam kezében. Altmann nem értett egyet ezzel, jogi lépést azonban csak azután tehetett, hogy Ausztriában elfogadták a kárpótlásról és visszaszolgáltatásokról szóló törvényt.
A nő végül 1998-ban nyújtott be keresetet. A per hosszan elnyúlt, "halasztják és halasztják, abban a reményben, hogy meghalok" - mondta 2001-ben a Los Angeles Times újságírójának.
Törekvéseit végül 2006-ban siker koronázta, visszakapta a festményeket. Ezeket aztán aukciókon több százmillió euróra rúgó összegért értékesítették. Az "aranyba mártott" Adele-portréért Ronald Lauder műgyűjtő 135 millió dollárt adott, ezzel a kép az egyik legdrágább alkotás lett, amely valaha megfordult árverésen.
Gustav Klimt műve manapság a manhattani Új Galéria falán lóg.
Forrás: MTI