Vannak olyan pillanatok, amelyek megörökítése történelmi jelentősségű. Azonban sokat elmond az emberi fajról, hogy a zöme tragédiákhoz és háborúkhoz kapcsolódik.
Íme tíz olyan fénykép, amely mellett nehéz elmenni.
Kilátás a dolgozószobából
A sorozat első darabjaként mindenképpen Niépce camera obscurával rögzített fotóját kell említeni, ugyanis ez a világ első fennmaradt fényképe. A felvétel 1826 körül mintegy 8 órás expozícióval készült. Bár a kép csupán Niépce otthonának kilátását ábrázolja, a fototörténet szempontjából mérföldkő-jelentőségű, hiszen innen számítjuk a fotográfia kezdetét.
Eadweard Muybridge, Palo Alto, 1878.
A mozgó ló
Mai szemmel nem tűnik különlegesnek Muybridge felvétele, azonban a maga idejében, 1878-ban korszakalkotó jelentőségű volt: a ló vágtájának fázisonkénti megörökítése gyakorlatilag a mozgókép előfutárának tekinthető. Ez a fénykép adta az alapját Muybridge későbbi - az állati és emberi mozgások problémájával foglalkozó - kutatásainak.
Robert Capa, Omaha Beach, 1944.
D-nap
A magyar származású Capa haditudósítóként végig dokumentálta az 1936-os spanyol polgárháborút, a II. világháború észak-afrikai és olaszországi hadjáratait, és az 1948-as arab-izraeli háborút is. 1944-ben egyedüli fotósként örökítette meg a normandiai partraszállást, így képei felbecsülhetetlen értéket képvselnek. Sajnos azonban a D-napról készült hat tekercs filmjéből összesen tizenegy felvétel maradt épségben (azok is elmosódottak, mert a laborasszisztens elrontotta az előhívást).
Nick Ut Cong Huynh, Vietnam, The Associated Press, 1972.
Napalm Girl
A vietnami háború egyik legismertebb felvétele a dél-vietnami Trang Bang faluban készült. A fotós olyan menekülő csoportot fényképezett, amelyet egy amerikai pilóta ellenséges katonákként napalmmal támadott meg. A középen szaladó 9 éves kislány 14 hónapig feküdt kórházban és 17 műtéten esett át, mielőtt hazatérhetett. A képet a World Press Photo pályázaton az 1972-es Év Fotójának választottak. Nick Ut Pulitzer-díjat is kapott a felvételért,
Mike Wells, Uganda, 1980.
Az éhező kisfiú és egy misszionárius
Ez az érzelmekben gazdag felvétel egy éhező ugandai kisfiú és egy misszionárius kézfogását ábrázolja. Az éles kontraszt a két ember között a jólét és a szegénység, a fejlett és a fejlődő országok közötti ellentétet szimbolizálja. 1980-ban ezt a képet választották az Év Fotójának a World Press Photo pályázaton annak ellenére, hogy Wellst kellemetlenül érintette a mások szenvedését ábrázoló felvétel jutalmazása.
Steve McCurry, Pakisztán, 1984.
Afgán lány
A világ 100 leghíresebb fényképe közé tartozó felvételt, a Nasir Bagh menekülttáborban készült és a National Geographic egyik 1985-ös címlapján jelent meg. A fotó nagy hatást gyakorolt a közönségre, azóta az egész világon a menekültek jelképévé vált. A lány kilétét sokáig titok övezte, azonban az igéző zöld szempár, az expresszív tekintet magát az alkotót sem hagyta nyugodni. McCurry 17 évvel később megtalálta, és újra lefényképezte az akkor már 30 éves nőt. A világhírűvé vált fényképnek áttételes hatása is volt, az angol National Geographic Society a fiatal afgán nők támogatására specializálódott pénzügyi alapot hozott létre.
James Nachtwey, USA, Magnum Photos, 1994.
Hutu haláltábor túlélője
Az 1994-es Év Fotója (World Press) a ruandai véres polgárháború egyik áldozatát, egy hutu férfi megcsonkított, sebhelyes arcát ábrázolja. „Tanú voltam, és ezek a képek az én bizonyítékaim. Ezeket az eseményeket nem kellene elfelejteni és nem szabad megismételni.” A kép szerzője szerint a fényképész segít megérteni az embereknek, hogy mi zajlik a világban, és nagy hatással van a közvélemény formálásában is.
Michael Clancy, 1999.
The Baby Hand
Az 1999-es felvétel egy 21 hetes magzaton végrehajtott spina bifida műtét közben készült. A kép számos helyen felbukkant már az interneten, ennek következtében hitelességét is sokan megkérdőjelezték. A felvétel azonban valódi, Samuel 1999. december 2-án született 2299 grammal, és minden vizsgálat szerint egészségesen.
Jean-Marc Bouju, France, The Associated Press, 2003.
Iraki férfi vigyáz kisfiára az An Najafi hadifogolytáborban
Jean Marc-Bouju felkavaró képének sikere leginkább abban áll, hogy egy drámai pillanatot mesél el mindenki számára érthető módon: nincs szükség fegyverek vagy véres áldozatok ábrázolására ahhoz, hogy megérintsenek az iraki háború borzalmai. A szögesdrót mögött, fején csuklyával ülő hadifogoly 4 éves kisfiát vigasztalja az ölében. A kép tökéletesen kifejezi a kegyetlen, kiszolgáltatott helyzetben apa és fia szoros kapcsolatát. Az Associated Press fotográfusa két Pulitzer-díjat kapott a felvételért, ezen túl 2003-ban elnyerte a World Press az Év Fotója díját.
A kétszeres világrekorder:
70 gigapixeles panoráma-felvétel Budapestről
Gigapixeles képek létrehozására mindössze pár éve van lehetőség, hála a folyamatosan fejlődő technikának. Az ilyen típusú képek többszáz 10-20 Megapixeles képek összeillesztésével jönnek létre és ennek köszönhetően az emberek most már úgy is végigjárhatnak idegen városokat, hogy ki sem teszik a lábukat otthonról. A János-hegyi kilátóból fotózott látképet itt lehet megtekinteni. Az óriási felbontású képeknek azóta számos felhasználása létezik, városokat, múzeumokat, templomokat, üzleteket járhatunk végig velük. A Google legújabb fejlesztése például az Art Project, amelyben 17 világhírű múzeumba látogathatunk el az interneten, ahol mintegy 1000 alkotást tekinthető meg olyan közelségből, ahogyan a múzeumi körülmények azt nem teszik lehetővé.