Új megközelítésben mutatja be Egon Schiele életművét a bécsi Belvedere Galéria: a múzeum csütörtöktől látogatható tárlata elsőként állítja a portrékat és az önarcképeket a középpontba.
Mintegy száz festmény, illetve grafika látható a kiállításon, ebből több mint húszat még soha nem mutattak be ausztriai múzeumban. A június 13-ig látogatható tárlat bemutatja Schiele művészi fejlődésének állomásait és a portréfestészetben elért különleges teljesítményét.Egon Schiele (1890–1918) az akadémiai stílusú festészettől jutott el sajátos expresszionista kifejezésmódjáig, a portréfestészet hagyományos felfogásától a műfaj újraértelmezéséig. A bécsi expresszionizmusra jellemző módon modelljei lelki világát is megpróbálta megjeleníteni a vásznon. A portrék és az önarcképek között kölcsönhatás is felfedezhető, Schiele gyakran saját személyiségét vetítette ki modelljeinek ábrázolásában.
A kiállítás a művész és megbízói, támogatói közötti kapcsolatot is bemutatja. Bár élete vége felé Gustav Klimt mellett az egyik legismertebb osztrák festőnek számított, sokáig pártfogói anyagi támogatására volt ráutalva. A sok megbízásra készült portré mellett ennek egyik példája a művész feleségét, Edith Schielét kék ruhában ábrázoló kép is – mondta Agnes Husslein, a kiállítás társkurátora az ORF televíziónak.
A festő felesége ülve című, 1918-as festmény volt az első Schiele-alkotás, amelyet egy múzeum vásárolt meg, mégpedig közvetlenül a művésztől, és később ez lett a Belvedere – akkori nevén Állami Múzeum – Schiele-gyűjteményének alapköve. A szoknya színe eredetileg sokkal színesebb volt, az akkori múzeumigazgató, Franz Martin Haberditzl azonban egyszínű szoknyát akart, így a festő átfestette.
A barokk palotaegyüttesben – Savoyai Jenő hadvezér egykori fényűző bécsi rezidenciájában – működő múzeum a Schiele-festmények egyik legfontosabb ausztriai közgyűjteménye. A kiállítás alkalmából a Belvedere saját gyűjteményének a témába illeszkedő darabjai együtt láthatóak többek között a Schiele-életmű szempontjából kiemelkedő másik két bécsi nyilvános gyűjteménytől, a Leopold Múzeumtól és a Bécsi Múzeumtól kölcsönzött arcképekkel.
Nem került be a kiállítás anyagába Schiele egyik híres portréja, a Wally arcképe című festmény. A kép több éves pereskedés után tavaly került vissza az Egyesült Államokból Ausztriába, a Leopold Múzeumba, és jelenleg ott látható. A néhai Rudolf Leopold műgyűjtő gyűjteményéből létrejött múzeum az ősszel, fennállásának tízéves évfordulója alkalmából ugyancsak átfogó tárlatot szentel Schiele művészetének.
Forrás: MTI