A Google bejelentette kiadók számára létrehozott tartalomközvetítési szolgáltatásának elindítását, a keresőóriás jóval alacsonyabb jutalékot kér a partnerektől, mint a rivális Apple.
A One Pass nevű kiadóknak nyújtott közvetítő szolgáltatás bevezetésének módja gyakorlatilag nyílt hadüzenet az Apple számára a The Wall Street Journal szerint.A Google a bejelentés szerint a rendszeren keresztül forgalmazott termékek bevételeinek 10 százalékát kéri el jutalékként, ami jóval kedvezőbb, mint az Apple által bejelentett szolgáltatás 30 százalékos díja. A vállalat az iPaden és iPhone-on keresztül forgalmazott tartalmakért kérné el ezt a borsos árat az iTunes App Store segítségével – a szakmai nem teljesen osztatlan örömére.
"Mi nem akadályozzuk meg a kiadókat, hogy megtudják, kik az ügyfelei, mint egyesek" – fogalmazott Eric Schmidt, a Google vezérigazgatója berlini sajtótájékoztatóján. A vezér megfogalmazása szerint a cél az, hogy kiadók gyűjtsék be a valódi hasznot és a "tíz százalékos közvetítői díj csak nagyjából fedezi a Google költségeit".
A Google One Pass keretében a felhasználók a Google Checkout internetes fizetési rendszeren keresztül fizethetnek bármilyen, a Google segítségével megjelenített tartalomért, legyen az egy-egy cikk vagy időtartamra szóló előfizetés. A rendszer lehetővé teszi azt is, hogy a kiadók a saját fejlesztésű mobil alkalmazásaikat a Google-on keresztül értékesítsék.
A keresőóriás azt reméli, hogy a kiadók inkább rá bízzák az ilyen szoftverek terjesztését, semmint, hogy maguk végeznék el ezt. A szektor legnagyobb német szereplője az Axel Springer AG már csatlakozott a Google rendszeréhez, csakúgy, mint a magazinok terén piacvezető Gruhner + Jahr, valamint a francia Nouvel Observateur.
Az Apple nem kommentálta a Google bejelentését, de a cég korábban közölte: csak a saját felhasználóinak személyes adatait védi gyakorlata és pontosan akkora jutalékot kér az újságok megjelenítéséért, mint az iTunes-on keresztül forgalmazott más termékekért. Az árbevételek megosztása pedig az Apple szerint jogos, hiszen a cég plusz ügyfeleket biztosít a kiadóknak.
Forrás: Világgazdaság