Kolumbiából érkező, utcagyerekekből lett artisták szórakoztatják a közönséget a Fővárosi Nagycirkusz porondján csütörtöktől vasárnapig.
Az Urban című előadásban tizenhat olyan artista tűnik fel, akiknek sikerült a Circo para Todos alapítványi iskola segítségével kikerülniük a nyomorból és a bandák világából.Kristóf Krisztián, a Fővárosi Nagycirkusz művészeti vezetője elmondta: Madridban figyelt fel a kolumbiai társulatra. "Egy nagyon letisztult, vad, élethű produkcióról van szó, hiszen a szereplők valóban a saját életüket játsszák el" - fogalmazott a produkció vezetője, akit a társulat vezetői kértek fel, hogy segítsen csiszolni az előadáson.
Felidézte, hogy ennek eredményeként tavaly év végén látható volt a Fővárosi Nagycirkuszban Circolombia néven egy produkció, ez azonban nem azonos a mostani műsorral, hiszen azt "felpuhították" állatszámokkal, bohócokkal, hogy a cirkusz hagyományos közönségének, a családosoknak is tetsszen.
Kristóf Krisztián hozzátette: az új előadással szeretnének esélyt adni a cirkuszművészet kortárs útjainak, megújítani a repertoárt. "Megtisztelő, hogy Budapesten készült el az előadás jelenlegi formája, hiszen innen a londoni Roundhouse-ba mennek, Európa vezető színháza szerződtette őket" - jegyezte meg. A társulat London után Hollandiában, Belgiumban, New Yorkban és Párizsban is fellép majd.
Kristóf Krisztián beszélt arról is, hogy a Circolombia azért is különleges, mert a csapat egykori utcagyerekekből áll.
"A Circo para Todos alapítványi iskola több ezer gyereknek ad lehetőséget egy jobb életre. Felicity Simpson a legjobbakat válogatja ki az utcagyerekek közül, akik tovább tanulhatnak a cirkuszművészeti iskolában, hogy profivá váljanak" - fogalmazott a vezető, aki szerint a csapat produkciói éppen azért különlegesek, mert noha benne van a klasszikus tudás, az artisták olyan közvetlenséggel mozognak a porondon, mintha "csak" az utcán lennének.
Az előadásban a kolumbiai Calí utcáinak hangulatát, az utcai élet kegyetlenségét, veszélyességét adják vissza - mondta a társulat koreográfusa Jean-Yves Penafiel. Mint fogalmazott: az előadás azokra a zenékre született, amelyeket az artisták szinte folyamatosan hallgattak, azaz a rapre, a reggaetonra. A koreográfus szerint a mostani produkció hosszú évek munkáját tükrözi, szerinte a cirkuszművészeknek egyszerre kell jó színészeknek, táncosoknak és énekeseknek is lenniük.
"Ez az előadás valóban a szereplők életére épül, arról szól, hogy hittel és kitartással mindent le lehet győzni" - mondta a brit Felicity Simpson, a Circo para Todos alapítója. Az MTI-nek felidézte, hogy 1995-ben alapították az iskolát, így segítve a kolumbiai utcagyerekeken.
"Én is artista voltam, a partnerem kolumbiai volt. Brazíliában léptünk fel, közben kis workshopokat tartottunk gyerekeknek" - mesélte a kezdeteket, felidézve, mennyi energiára, kreativitásra leltek az utcagyerekek körében. "Szörnyű volt látni, hogy ezek a rövid távú foglalkozások néha több rosszat okoznak, mint jót, hiszen felkeltettük a reményt, de aztán magukra hagytuk őket. Ezeknek a gyerekeknek nincs jövőképük, egyik napról a másikra élnek. Ha azonban három nap alatt megtanulják, hogyan kell egy labdán járni, az óriási sikerélményt jelent, visszakapják a hitet, hogy kitartó munkával bármit elérhetnek" - magyarázta, honnan jött az ötlet egy professzionális cirkusziskolához.
Mint elmondta: ezzel ők nemcsak adnak, hanem kapnak is, hiszen az utcakultúrában rengeteg kreativitás van, a cirkusznak pedig folyamatosan meg kell újulnia. Ugyanakkor mint fogalmazott, a társulat erejét a közös, többségében intézetis múlt is adja. "Régóta ismerik egymást, együtt éltek, ami nagyon fontos, hiszen így meg is bíznak egymásban. Ha felugrasz, tudnod kell, hogy ott lesz a partnered, aki elkap" - magyarázta.
Francisco Hurtado, a társulat artistája arról beszélt, hogy tizenkét éves korában került be az iskolába, és a mai napig alig tudja elhinni azt, ami vele történt. Mint fogalmazott: számára ez az előadás a reményről szól. "Itt majdnem mindenki ebből a környezetből jött és minden erőfeszítésükre szükség volt, hogy változtassanak az életükön. Sokan úgy érzik, nincs kiút, ha már bekerültek egy körforgásba, bandába, de mindig lehet változatni, az előadás erre is példa" - mondta a 22 éves artista, aki saját bevallása szerint mostani életében a sok utazást és az ismerkedést szereti a legjobban.
Forrás: MTI