Az angolszász tipusú gyorstalpalókon végzett „kereskedők” a Jedi-lovagokéhoz hasonló trükkökkel befolyásolják gondolatainkat, irányítják cselekedeteinket - hogy végül elszedjék a pénzünket.
Vásárlás- és profitorientált világunkban a legtehetségesebb harcosok címet egyértelműen a rámenős eladók, és a pénzügyi szektor házalóinak színes csoportja érdemelheti ki. Hányszor fordul elő az emberrel, hogy gyanútlanul besétál egy mobil-szaküzletbe, hogy megvegye a legolcsóbb és legegyszerűbb készüléket telefonjai lebonyolítására, és a végén egy elképesztő összegű „iValamivel” távozik, aminek működését soha nem fogja megfejteni. Nem véletlenül sétálunk bele a csapdákba. Ugyan nem Obi Wan Kenobi és Joda oktatja az ifjakat, akiknek életcélja, hogy mindenáron ránk sózzanak valamit, de a mentális trükkök mesterei semmivel nem maradnak el a filmbéli hősöktől. Lássuk, milyen módszerekkel lopódznak be az eladók az elménkbe, pénztárcánkba, lakásunkba.1. Az ingyen kávé
A vásárló leül az eladóval szemben, felvértezi magát minden átverés ellen, és akkor tündéri mosollyal megkérdezik tőle; nem inna-e egy csésze kávét? Hát, hogyne! Ez az a pillanat, amikor a gyanútlan vásárló már megvette a legdrágább tárgyat a boltban. Kutatások szerint ez nem véletlen! Nemcsak a meghívás mint gesztus hat a vevőre, de maga a koffein is olyan anyagokat szabadít fel a szervezetben, amelyektől az ember könnyebben meggyőzhetővé válik. Az érzékek élesednek, jobban figyelünk, ennek következtében minden „álpozitívumot” meghallunk a termékkel kapcsolatban.
2. Káromkodás
3. Gyors beszéd
A TeleShop, és a betelefonálós műsorok, házigazdái a rapid beszéd nagymesterei. A hadarás ötlete mögött az a gondolat rejtőzik, hogy a néző, hallgató akaratlanul is intelligensebbnek érzi azt az embert, aki gyorsan beszél, hiszen rövid idő alatt rengeteg információval árasztja el. Ennek a technikának meg vannak a maga szabályai, hiszen az, aki túl gyorsan beszél, nevetségessé is válhat. Így az ideálisnak tartott mennyiség 194 szó percenként. Ezzel az eladó, műsorvezető elhitetheti, hogy nem arról van szó, hogy rengeteg gyorsítót szedett be, csupán arról, hogy átlagnál okosabb.
4. Klasszikus láb-ajtó technika
Ez a módszer egyértelműen a házalóknál bevett szokás. Bármennyire is banálisnak, egyszerűnek és valljuk be, bunkónak tűnik, mégis remekül működik. Csöngetnek. A lakó ajtót nyit. Öltönyös férfi/nő áll a küszöbön, aki csak pár percet szeretne elrabolni a potenciális adományozó életéből. Ajtó azonnal csukódik... csukódna. Egy bőrcipőbe bújtatott láb megakadályozza. Az ajtón túlról pedig egy provokáló hang szólal meg: „Ön nem törődik a gyerekekkel?!” – a válasz automatikusan szalad ki a lakó száján: „Persze, hogy törődöm!”. Itt már el is vesztette a harcot, hiszen az ajtó kitárul és a minél gyorsabb menekvés érdekében aláírja a petíciót, kifizeti a semmi kis összeget, majd egész nap dúl-fúl magában, és megesküszik, hogy soha többé nem nyit ajtót senkinek. A módszer lényege, hogy az embereknek amúgy is nehezükre esik nemet mondani valamire, az pedig, hogy újra nemet mondjanak az után, hogy már valamibe beleegyeztek („törődöm a gyerekekkel”), már-már lehetetlennek tűnik.
5. Barátkozás
Tipikusan bolti eladó, és pincér trükk. A vendéglátós dolgozó széles mosollyal körbeugrálja az embert, nemcsak megjegyzi a rendelést, de vissza is mondja, mielőtt szaladva eltűnne a konyhában, hogy minél hamarabb kihozhassa az ínyencséget. Többször rákérdez, hogy minden rendben van-e, miben segíthet, mivel tehetné ezt a csodálatos napot még szebbé? Majd a számlát aranyos mini cukorkákkal díszítve hozza, extrém esetben szmájlit is rajzol rá. Az ennyire odaadó eladók és pincérek inkább rémisztőek, mint bizalomgerjesztőek. Az ember azon kezd el gondolkozni, hogy vajon valami durva vallási szekta tagja-e a az illető? Bárhogy is áll a dolog, a pincér/eladó pontosan tudja, hogy ilyen körítés után bármit megvesz a vevő, csak hogy kiszabadulhasson a boltból, és rengeteg borravalót hagy a szörnyű ebéd után, nehogy felbosszantsa a delejes kedvességben lubickoló pincért.
6. Kiismerés