Tegnap délután vetett véget az ingyen hírközlésnek a New York Times honlapja. Mostantól, aki az egyik legnagyobb amerikai hírportálról akar tájékozódni, annak fizetnie kell.
A főszerkesztő nyilatkozata szerint, csak ezzel a módszerrel lehet fejleszteni a digitális újságírást. Ezzel az új üzleti döntéssel reményeik szerint sokkal értékesebb tartalmakat tudnak majd előállítani, és még jobban meg tudnak majd felelni a hírközlés modern elvárásainak.A módszer egyszerű. Akik már NYT előfizetők, azoknak semmit nem kell csinálniuk, hiszen az újságra való előfizetés feljogosítja őket az online kiadás olvasására is. Ám, akik eddig „lopták” a New York Times kiadványait, azoknak mostantól havi 15 dollárjába fog kerülni az NYT honlapjának látogatása. Aki igényli, a Times iPad megjelenését is követheti, havi 20 dollárért, és 35 dollár fejében pedig minden tartalomhoz és alkalmazásokhoz is hozzájuthat.
A fizetőssé tétel nem új dolog a NY Times internetes történetében. Pár évvel ezelőtt megjelent a honlapon a Times Select című prémium rovat, amelyet csak az arra pénzt áldozó olvasók láthattak. Az akció sikertelennek bizonyult, hiszen kevés érdeklődő akadt a drágább írásokra, miközben bogarászhattak az ingyenes tartalmak között.
A szkeptikusok persze nem hagyják szó nélkül a NYT új megmozdulását. Szerintük súlyos olvasói és látogatottsági mutatókban jelentkező veszteségekkel kell számolnia az oldalnak. Nem csak a fizetőssé tételt tartják labilis elképzelésnek, de véleményük szerint az akciók és a különböző pénzbefizetési csomagok túl bonyolult hálót képeznek, amelyet nem fognak érteni az olvasók.
Felix Salmon a Reuters újságírója nemrég megjelent cikkében azt írja, hogy még maguk a NYT dolgozói sincsenek tisztában a rendszerrel, így hogyan lehetne elvárni az olvasóktól, hogy olyan dologra adják ki a pénzüket, ami nem átlátható számukra?