A teremtő szerelemről szól Fliegauf Benedek Womb - Méh című, angol nyelven forgatott új játékfilmje, amely csütörtöktől látható a magyarországi mozikban.
A Locarnói Nemzetközi Filmfesztiválon díjazott alkotás egy ismeretlen világ elzárt tengerparti magányában játszódik. Rebecca és Tommy, a film főhősei gyermekkorukban ismerik meg egymást a szigeten. Bár a lány 12 évre Japánba költözik a szüleivel, amikor visszatér, olyan magától értetődően fonódik össze sorsuk, mintha egy percre sem veszítették volna el egymást. Mikor Tommyt halálos baleset éri, Rebecca képtelen elfogadni hiányát, és megszüli klónját, hogy újrateremtse szerelmét."Ismerjük az ehhez kapcsolódó mítoszokat, Orfeusz és Euridiké történetét vagy Ovidius főművét, az Átváltozásokat, amelyben összegyűjtötte, milyen az, amikor az alak változik, de a szerelem megmarad. Most nem az ógörög kultúrkörnyezetben élünk, hanem egy technokrata társadalomban, és úgy néz ki, hogy megtörténhet, amit a régi mítoszokban leírtak: ha valaki meg is hal, visszahozhatjuk. Ekkor a halál már nem a vég többé. Nagyon érdekes végigkövetni a lelki folyamatot, hogy a szociális szerepek változásával a szerelem, ami két embert összeköt, miként alakul" - mesélte a rendező.
Fliegauf Benedek elismerte, hogy ha vele valaki végigcsinálná, amit Rebecca Tommyval, akkor ő is hálás lenne érte. Rebecca a legszebb ajándékot adta, amit csak egy lény adhat a másiknak: életet – mondta. Ehhez képest pedig már másodrangú kérdés, miként éli meg mindezt az, akit visszahoztak a halálból.
"Az a fontos, amit Rebecca mond, vagyis mi többet akarhatunk annál, hogy itt vagyunk ismét és élünk" – idézte fel a film egyik mondatát.
Ennek kapcsán kitért arra a buddhista példázatra, amely szerint a lélegzés képessége már egyfajta kegyelmi állapot. Ha levegőt tudok venni, és ki tudom fújni, akkor már hálásnak kell lennem ezért, a többi már csak részletkérdés: túl öreg vagyok, túl fiatal, a világ éppen porig ég körülöttem, elvesztettem minden pénzem, ezek apróságok: itt lenni óriási adomány.
A 90 perces filmdráma leghangsúlyosabb helyszíne az Északi-tenger partja, és a homokfövenyen teljes magányban álló faház.
"Ez a part olyan hatalmas, hogy a tenger szinte eltűnik a horizontján. Olyan, mint egy végtelen ezüstös sivatag. Sokszor álltam ott, és azt gondoltam magamban, nem csodálkoznék, ha a cölöpház elkezdene emelkedni és elszállna a felhők közé. Olyan, mintha egy másik bolygón lennénk. Első nap azonnal tudtam, hogy itt szeretném forgatni a filmet. Az bűvölt el, hogy időtlennek tűnik, nem tudjuk, hol vagyunk és mikor. Ebben a filmben nem arról volt szó, hogy reprodukáljunk egy világot, hanem hogy teremtsünk egyet. Ebben jó nagy kihívás volt" – emlékezett a rendező.
Ide menekül Rebecca, amikor felismeri, hogy a klónokkal szembeni előítélet miatt kirekesztik gyermekét. A nő kivonul a társadalomból, mert még nincs itt az ideje, hogy elmondja Tommynak, mi is történt.
Fliegauf Benedek negyedik nagyjátékfilmjét (az eddigiek: Rengeteg - 2003, Dealer - 2004, Tejút - 2007) német pénzből forgatta, ehhez magyar és francia támogatást is kapott. Mint elmondta, szeretett angolul dolgozni, mert korábbi filmjeiben hajlamos volt a szereplői előtt elvontan fogalmazni. Ezúttal azonban kissé hiányos angol tudása miatt rövidnek és lényegretörőnek kellett lennie.
A film főhősét, Rebeccát a Bond-lányként és Az arany iránytű szereplőjeként megismert Eva Green alakítja.
"Eva olyan, mint egy halk léptű, gyönyörű macska. Tele van titkokkal és meglepetésekkel" – jellemezte Fliegauf a színésznőt. Megjegyezte, hogy nem Greenre írta a szerepet, de amikor a francia producer javaslatára megnézte Eva korábbi filmjeit, egyértelmű választás volt.
A Womb - Méh-nek, amely már forgatókönyvével rangos díjat nyert Cannes-ban, hamarosan Németországban is megtartják a premierjét. A filmet további 20 országba – többek között az Egyesült Királyságba, az Egyesült Államokba, Kanadába, Ausztráliába és Olaszországba – adták el moziforgalmazásra. A rendező további terveiről szólva elmondta, hogy sok német filmajánlatot kapott a film locarnói bemutatója óta, de inkább hazajött, mert szeretett volna egy filmet készíteni a romák elleni merényletsorozatról. E film előkészítése megakadt a magyar filmfinanszírozás buktatóján, egy év múltán azonban "felcsillant a remény, és most elképzelhető, hogy sokkal kisebb keretből, ismét német pénzből, de meg lehet csinálni."
Fliegauf Benedek elárulta: nem a nyomozati anyagon alapuló dokumentumdrámát készít majd, hanem sokkal inkább a támadássorozat által ihletett történetet mesél el egy cigány család egy napjáról.
Forrás: MTI