„Hát ez aztán modern”, mondta valaki az előadás után. Pedig nem is annyira: a bűnözőből lett francia regény- és drámaíró, költő Jean Genet (1910–1986) Cselédek (Les bonnes) c. drámáját már 1947-ben bemutatták – igaz, akkor botrányt kavart.
Azóta, némi képzavarral fogalmazva, sok víz lefolyt a modern dráma színpadán, ma már a Cselédek sem az akkor még nagyon furcsa, bizarr hangneme, sem a színjátékon belüli színjáték, sem egyéb, akkor újdonságnak tűnő megoldás nem látszik annyira újnak és botrányosnak.A Cselédek azonban ma sem akármilyen darab. Aktualitása nem kopott több mint félszáz esztendeje (az ember azóta mit sem változott), színpadra állítása pedig rendezőt és színészt egyaránt próbára tevő feladat.
A játék már öt perce folyik, amikor a néző csak találgatja, hol is van és mit is lát. Két ifjú férfi (a darabot egyébként nőkkel és férfiakkal egyaránt előadták a világ színpadain) úrnőt és cselédet játszik a színpadon, a szobalány öltözteti úrnőjét, hogy az a szeretőjének is tessék, aztán egyszerre kiderül: a Madame cseléd, a cseléd is az, ráadásul (egymással is civakodó) testvérek, és a Madame távollétében amolyan színházat játszanak, felpróbálják ruháit, bemutatják zsarnoki allűrjeit, elviselhetetlen hisztérikus kitöréseit. Nem mellesleg elhatározzák, hogy megölik… Amikor hazajön Madame, cselédei visszavedlenek pórázon sétáltatott, ugráltatott ölebbé, de bensőjükben izzik a gyűlölet. Elkészül a mérgezett tea, amelyet azonban sehogy sem sikerült megitatni a börtönből kiszabadult Monsieur-vel találkára készülő Madame-mal, s a teát végül a (végig láthatatlan) Monsieur-t kompromittáló iratokkal, ellopott levelekkel börtönbe juttató Solange issza meg. A groteszk játék tragédiával végződik. A kezdet és a vég között azonban remek szöveg, kiváló játék, sok rejtélyes jelenet (például a néző többször azt hiszi, hogy gyilkosságot lát a színpadon).
A Cselédek a kiszolgáltatottság drámája, amelyben fontos emberi érzés-párok – szeretet–gyűlölet, félelem–elszántság, alázat–lázadás – vannak jelen egyszerre. Ezért is nehéz játszani a darabot, mert az egyik érzés (vagy annak látszata) gyorsan vált át a másikba, ám a jó színésznek ugyanezért nagyon hálásak is a szerepek, mert bőven adnak lehetőséget a csillogó játékra. A Cselédek aradi előadásán három kitűnő színész – Tapasztó Ernő (Claire), Harsányi Attila (Solange) és Lovas Zoltán (Madame) – nagyjából egyenrangú teljesítményét láthattuk egy tapasztalt és nagy képzelőerővel megáldott rendező, Radu Dinulescu irányítása mellett. (Segédrendező Fekete Réka, művészeti tanácsadó Nótáros Lajos.) A nem szokványos, mozgalmas előadáshoz nem szokványos színpadképet tervezett a rendező virágállványokon álló művirágokkal (talán a közönségességet hangsúlyozandó, de azért is, hogy legyen mivel betakarni a műhalottat), a felváltva kezelt kamerával, amelyek segítségével a szereplők megnézhetik magukat, de más, nem színpadon zajló jeleneteket is láthatnak a nagyméretű képernyőn.
Az aradi bemutatón jelen volt több színházi szakember, köztük Láng Zsolt, Balog József, a Theater Nemzetközi Színházi Fesztivál igazgatója, Nyakó Béla, a kisvárdai határon túli magyar színházi fesztivál igazgatója, Ungvári Zrínyi Ildikó Marosvásárhelyről, ami igazolja az Aradi Kamaraszínház iránti széles körű érdeklődést.
A kamaraszínház ezzel a produkcióval részt vesz a Temesvári Eurorégiós fesztiválon május végén, a nagybányai Atelier és a szegedi Thealter nemzetközi színházi fesztiválokon. Bizonyos, hogy egyiken sem vall szégyent.
Forrás: MTI