Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Kőbe faragott halat találtak

Kőbe faragott halat találtak

Kultúrpart a szerző friss bejegyzései 2011. 04. 24.
Fluorék visszahozzák a VIVA TV-t – itt a "Hyper Summer"!
2025-05-12 10:07:30

A Wellhello május másodikától kezdve 6 héten keresztül minden pénteken durrant egy új dalt a "Gelato" című

JODOKCELLO, a svájci crossover csellista Budapesten
2025-05-09 10:47:20

Jodok Vuille - ismertebb nevén JODOKCELLO - a klasszikus crossover új szenzációja, aki most először jön

Szárnyakat adni a jövőnek
2025-05-08 18:00:00

Folyamatosan eleget téve az egyre bővülő nemzetközi érdeklődésnek is, a MÁNE a hazai közönségre

Új előadással varázsolta el a gyerekeket az Etnofon Zenei Társulás
2025-05-07 18:00:00

A MÜPA színpadán bemutatott zenés irodalmi utazás ezúttal az általános iskola alsó tagozatosainak szólt –

további bejegyzések a szerzőtől »

Különös halakra figyeltek fel a járókelők Kaposváron. Kling József munkái mosolyt csalnak a járókelők ajkára.

– Furcsa így, kőpor nélkül...

– Be kellett mennem a városba – mosolyodott el Kling József. – Sajnáltam is, mert végre itt a jó idő, lehetne dolgozni.

– Télen nem megy a munka?

– Legalábbis meggondolandó. Két éve volt egy szívműtétem, s azt mondják, akin mélyaltatásban „dolgoztak”, fázós lesz.

– És?
– Van benne valami... Régen mínusz tízben is kézbe kaptam a kalapácsot és a vésőt, most viszont... Meg aztán az emeléssel is vigyáznom kell.

– Mennyit szabad?

– Hivatalosan: amennyit bírok. A műtét előtt két-három mázsás tömböket is megforgattam, manapság viszont inkább hívok valami segítséget.

– Ha csak kisplasztikákkal foglalkozna...

– Nem szívesen mondok le a nagy, térbeli szobrokról, végül is minden alkotónak ez a vágya.

– Az első pattintás előtt már látja őket a helyükön?

– Persze. A barcsi millenniumi emlékművemet egy focipálya méretű parkban állították fel. Mielőtt nekiálltam, már láttam, hogyan mutat majd az ötször-ötméteres alkotás. A Munkácsy-díjas Janzer Frigyes zsűrizte, csak annyit mondott: sok ilyen mű kellene még az országba...

– Láthatóan befogadták. Egy autodidaktát.

– Ugyanazoktól a mesterektől tanultam, mint az eredendően hivatásosok. Feljártam Pestre az Epreskertbe a Képzőművészeti Főiskolára Somogyi Józsefhez és Kiss Sándorhoz, csak éppen nyolc-tíz évig tanultam, amit mások három-négyig. Mintha magántanuló lettem volna.

– Megérte.
– Huszonegy éve hivatásos szobrászként ismernek el. Tizenketten jelentkeztünk a Magyar Alkotóművészek Országos Egyesületébe, engem vettek fel.

– Ha már a színművészetire nem...
– Pedig nagyon készültem! Hatvanhat-hatvanhétben a Csikyben segédszínészkedtem. Többek között Pogány Judittal. Aztán elmentem felvételizni. Major Tamás volt az elnök.

– Mivel próbálta elkápráztatni?
– A walesi bárdokkal kezdtem, aztán valamit Kosztolányitól, már nem emlékszem. Tíz-tíz monológ, drámai részlet és vers a tarsolyomban. Az első rostán simán túl is jutottam.

– A tovább is érdekelne...
– A másodikon énekelni kellett. Petőfi Befordultam a kocsmába versét kérték zongorakísértettel. Amúgy jó hangom van, a templomi kórusban is éneklek, de akkor... Ha ez egy mai tehetségkutató, hamar kigyulladt volna a négy piros lámpa...

– Elkeseredett?
– Nem tudom, miért, beletemetkeztem Irving Stone Van Gogh könyvébe. Háromszor elolvastam, s elkezdtem festeni.

– Hoppá!
– Ezt mondta a feleségem is, amikor egyszer meglátta, mi került a vászonra. S kivette a kezemből az ecsetet...


– Ekkor jött az ötlet: arccal a szobrászatnak?
– El sem tudtam képzelni. Sőt, amikor a feleségem szólt, nézzünk meg egy szoborkiállítást, nem érdekelt. Aztán néhány nap múlva hazautaztunk Dúzsra, s egy horhóban sétálgatva megláttam néhány löszbabát. Egy kosárnyival összeszedtem, hazahoztam, s nekiálltam késsel, csavarhúzóval megmunkálni őket. Olyan volt, mint egy villámcsapás. Aztán jött az újabb megvilágosodás: kell egy mester!

– Így került Bors Istvánhoz?

– A feleségem kopogtatott be hozzá, én nem mertem. Aztán beismertem neki, szobrász szeretnék lenni. Három év múlva megnyílt az első kiállításom...

– A kitartás jutalma.
– Gyakoroltam becsülettel: már szinte csömöröm volt az agyagtól és a gipsztől. Úgy éreztem magam, mint aki a második házát építi, s meglát egy téglát...

– Mikortól mert kőhöz nyúlni?

– Előbb a fa és a kovácsoltvas jött.

– Utóbbi, gondolom, Bors István hatása.

– Ő volt a kaposvári mesterem.

– Mégis ismét anyagot váltott.

– A hetvenes években elkerültem a villányi művésztelepre, a nagysalléri kőbányába, s megfogott a hely és az anyag.

– Gránit?

– Félmárvány. Fényezhető, csiszolható, jól munkálható, csak kissé márgaeres.

– Aha.
– Könnyen omlik. Na, ott találkoztam Bocz Gyulával. Nagyon ismerte a köveket, s nagyon jó barátom lett. Neki köszönhető, hogy szerelmes lettem a kőbe.

– Mert ez a legmaradandóbb?

– Igazából nem tudom. Egyszerűen csak rájöttem, másban nem tudom elképzelni a szobraimat. S elkezdtem bújni a szakirodalmat, főleg az őskorral, illetve az ókori Egyiptommal foglalkozót.

– A reneszánsz, a barokk túl kiművelt?

– Vonzott a rusztikusság tömbszerűsége, erőteljessége, nyersessége. És a prekolumbián időszak precízsége.

– És Michelangelo vagy Rodin finomsága?

– Óriási művészek, de inkább a maják és az inkák. A figuralitás kevésbé vonz, viszont a szakrális művészetben elképesztő intenzitással veszek részt.

– Art sacra?

– Így van: a szent művészet. De nem Krisztus a keresztfán. Pontosabban megcsinálom, de tömbszerű, elnagyolt, rusztikus formában.

– Mely által sokszorosára bővül a jelentéstartalom.

– Imádom a metaforákat.

– Például a halak. Itt, Füreden.

– Széttörték... Próbálom majd restaurálni, de a követ nehéz, megmarad a nyoma.

– Ahogy a kőszobrászon is a munkáé.
– Nem jellemző.

– Semmi szilánk a szembe, flex a combba, kő a lábra?
– Utóbbival megspórolom a pedikűröst... Persze, előfordulnak balesetek, de munka közben észre sem veszem. Csak utána szólok a feleségemnek, kössön már be. Bezzeg az életben! Ha nekiállok beverni egy szöget, biztos szétcsapom az ujjam.

– Pedig a kalapácshoz van némi köze...

– A szöggel van a baj. Vagy a munkával.

– Merthogy a szobrászat...
– Öröm. Megnyugtat. Amikor valami gondom van, először Istennel beszélem meg, aztán a feleségemmel, majd a kővel.

– Beszél hozzá?!
– Imával kezdem a megmunkálást, majd keresztet vetek. És kérem a Jóistent, hogy meg tudjam csinálni, amit elterveztem. Eddig mindig segített...

Kling József

Kacskaringós út vezetett a rusztikus szobrokig a kis tolnai faluból. Sőt, nem sok híja volt, hogy Dúzsról ne Kaposvárra, hanem valamelyik nyugatnémet településre kerüljön, hiszen német nemzetiségű családot 1946-ban kitelepítették, s szülei csak azért maradhattak, mert valakinek ápolni kellett a 80 felett járó dédapát. Ilyen előzmények után nem csoda, hogy a család hatalmas nélkülözések közepette tengette életét, s így segítségként értékelte a nagybácsi, Kling Árpád ajánlatát elhozza Józsefet Kaposvárra. Ettől kezdve a Táncsics gimnázium hat nyelven beszélő tanára nevelte az ifjút, akire olyan erőteljesen hatott a humán műveltség, hogy úgy döntött, színészként érvényesül.

A sikertelen felvételi után előbb festészettel próbálkozott, majd egy szerencsés véletlen folytán rátaláltak a kövek. Melyek szeretetét akár otthonról is hozhatta, hiszen apja kőművesként kereste a betevőt, s tőle örökölte kézügyességét is, hiszen a családfő értő kézzel nyúlt fához, vesszőhöz, ha játékfaragásról, kosárfonásról volt szó.

A szobrászatban eleinte Bors István mutatott irányt a kezének, majd Bocz Gyula irányításával csiszolta technikáját és a köveket, hogy aztán önálló utat válasszon. Egyik példaképe a román Brancusi, akinek áhítattal simogatta meg Pogány Mademoiselle című szobrát első párizsi útján a Pompidou-központban – a riasztóra odacsődülő biztonságiaknak elég nehéz volt elmagyarázni, nem ellopni, csak megérinteni akarta a remeket.

Ma már az ő műveit nézik, tapogatják áhítattal a különböző köztereken és kiállításokon. Tárlatokat maga is sokat szervez a feleségével – egy családi tragédia kapcsán – alapított galériájukban. Akivel a Somogyi Prima-díjat is kiérdemelték – kapcsolatukról ennél is többet mond el: negyvenhárom éve házasok, mégis egész nap beszélgetnek...


Forrás: sonline.hu

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Képző Iparművészet

Ajánlott bejegyzések:

  • Húsvéti előkészületek Délvidéken Húsvéti előkészületek Délvidéken
  • Országos Táncháztalálkozó és Kirakodóvásár Országos Táncháztalálkozó és Kirakodóvásár
  • A Hagyományok Háza Ünnepváró forgataga december 6-án nyit A Hagyományok Háza Ünnepváró forgataga december 6-án nyit
  • Gyöngyélet – Népi ékszer kiállítás nyílt a Hagyományok Házában Gyöngyélet – Népi ékszer kiállítás nyílt a Hagyományok Házában
  • Bányahangulat a Balaton-parton Bányahangulat a Balaton-parton

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard