Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Túszdráma Budapesten

Túszdráma Budapesten

Kultúrpart a szerző friss bejegyzései 2011. 04. 28.
Együtt lenni jó – újra itt a Kispesti Városünnep!
2025-06-06 17:30:12

Idén ismét megrendezik a 19. kerület legnagyobb szabadtéri rendezvényét a Kispesti Városünnepet, a már

Összemuzsikálni a nemzetet – A Halmos Béla-díjak 2025-ös átadója
2025-06-06 08:14:56

A nemzeti összetartozás napján, Halmos Béla születésnapján tizedik alkalommal adták át a Hagyományok Háza

Hidegháborús kémfilm forog Vilmányi Benett főszereplésével
2025-06-05 17:22:00

A 70-es évek Magyarországán játszódó Kémfaladatok kezdőknek című komédia egy nagyravágyó balatoni

David Attenborough új óceánfilmje júniusban debütál: lenyűgöző utazás a tengerek megmentéséért
2025-06-05 10:01:36

A természettudós látványos dokumentumfilmje az óceánok varázslatos világába kalauzol, miközben sürgető

további bejegyzések a szerzőtől »

A 2002-es moszkvai, Dubrovkai színházbeli túszdrámát dolgozza fel Torsten Buchsteiner Nordost című drámája, melyet csütörtökön mutat be kamaraszínpadán, a Kamrában a budapesti Katona József Színház, Forgács Péter rendezésében.

Pálmai Anna
A Dubrovka Színházat 2002 októberében, a Nord-Oszt című musical éppen futó előadását félbeszakítva foglalta el 42 csecsen terrorista. A 850 embert túszul ejtő fegyveresek követelése az orosz csapatok Csecsenföldről történő teljes kivonása volt. A háromnapos túszdráma végül - máig vitatott körülmények között - 130 ember halálával végződött. A terrorcselekményt feldolgozó mű szerzője a német színész és drámaíró, Torsten Buchsteiner; a darab ősbemutatóját 2006-ban tartották a stockholmi Dramaten Színházban.

Mint Forgács Péter rendező az MTI-nek felidézte, mikor a Katona József Színház igazgatója, Máté Gábor felhívta telefonon, és megkérdezte, lenne-e kedve megrendezni a Nordostot, a 2002-es eseményekből szinte csak a hírre emlékezett. "Egy színházi embernek természetesen megmarad a fejében, ha egy színházban történik ilyesmi. De nem emlékeztem pontosan, hogyan végződött" - jegyezte meg.

A rendező azonban hozzátette, a kamaraelőadás három szereplőjével, Bodnár Erikával, Fullajtár Andreával és Pálmai Annával a következő időszakban sokat kutatták a témát, számos dokumentumfilmet is megtekintve, melyek között volt olyan, Csecsenföldről származó videó, amely Movszar Barajevet, a túszdráma kitervelőjét és megvalósítóját patetikus zenei aláfestéssel hősként mutatja be.
"Aztán egy idő után ezek nem kellettek. Rájöttünk, hogy sok dokumentarista jelleg, szándék van az előadásban, magában a szövegben is, de nem azt idézi fel, ami a Dubrovka Színházban történt, hanem az arról való beszédet, annak az elmesélését. Talán színházban ez érdekesebb. Azonnal lebuknánk, ha meg akarnánk idézni, valami illúziót kelteni, hogy mi történik ott, a Dubrovka Színházban" - szólt a darabról Forgács Péter.

Mint kiemelte, Buchsteiner semmi olyat nem mond, ami nem igaz. Úgy mutat be tényeket, úgy mondja el a történetet három nő szemszögéből, hogy a néző abból megtudhatja az eseményeket, és egy sokkal fontosabb dologgal gazdagodhat: három törésszögből nézve megérezheti, mi történt ezekben az emberekben.

"Valószínűleg ez a legérdekesebb benne: a tényeket el lehet olvasni a neten, de azt nem, hogy mi játszódik le a résztvevőkben 70-80 órányi idő alatt, akár a túszejtőben, akár a túszban, akár a harmadikban, aki mentős, és orvosi hitvallása szerint kívülállónak kell lennie. Hogy belül, a fejekben mi történik, erről nemigen számolnak be a híradások, pedig ez a legérdekesebb" - beszélt a darab sajátos megközelítési technikájáról a rendező.

Forgács Péter beszámolója szerint az előadás három figuráját ugyan Buchsteiner találta ki, de valós szereplők beszámolóit felhasználva: "írói találmány", hogy ki ez a három nő, mi történik velük, hogyan fonódik össze a sorsuk, de a darabban felbukkanó minden tény valódi.

Az előadás során a három színésznő ül a színházi nézőtérnek berendezett színpadon, és mesél. "Kicsit olyan ez, mint amikor a pszichoterápiában úgy meséltetik el az áldozattal a saját történetét, hogy azt fiziológiailag is újra átéli. Ennek ott az a lényege, hogy mindezt kimossa belőle, itt azonban ez nem történik meg: ők mondják, mondják, de az életük itt megakadt, mintha ottragadtak volna a Dubrovka Színház széksoraiban. Bár kijöttek, mégsem tudnak szabadulni onnan" - elemezte a darabot.

A rendező szerint Buchsteiner színműve nem ad feloldozást. A három nő - egy csecsen, egy orosz és egy lett - képében három kultúra, három gondolkodás, háromféle lélek találkozik, de a felvetett kérdések megoldatlanok maradnak. "A darab sem azért íródott, vagy azért adjuk elő, hogy megoldást vagy választ találjunk, hanem inkább nagyon erősen fest fel egy nagyon nehezen megoldható kérdést. Persze, hogy utálom ezt a csecsen lányt, aki odamegy, és bombát köt a derekára, mert nem szeretnék ott lenni. De van egy pont, ahol halálosan megértem őt, sőt akár még az a pont is elérkezhet, ahol még bele is tudom képzelni a helyzetébe magamat, és adott esetben azt mondom: lehet, hogy én is ezt tenném" - fogalmazott.

A Kamra előadásában Zurát, a csecsen lányt Pálmai Anna, Tamarát, a lett orvost Fullajtár Andrea, míg Olgát, az orosz asszonyt Bodnár Erika alakítja. A Nordost díszletét és jelmezeit Füzér Anni tervezte, a szöveget Török Tamara fordította.

Forrás: MTI

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Színház Budapest Dráma Katona József Színház

Ajánlott bejegyzések:

  • Szabad ég, szabad gondolat, szabad élmény – Nyári színház a Városmajorban Szabad ég, szabad gondolat, szabad élmény – Nyári színház a Városmajorban
  • Vajdasági színházi előadások mutatkoznak be a 13. Vendégváró Fesztiválon Vajdasági színházi előadások mutatkoznak be a 13. Vendégváró Fesztiválon
  • Új videósorozat Tillával és a Katona fiatal művészeivel Új videósorozat Tillával és a Katona fiatal művészeivel
  • A kis herceg Budapestre érkezik A kis herceg Budapestre érkezik
  • Jókai Mór és a múzeumok varázslatos éjszakája Jókai Mór és a múzeumok varázslatos éjszakája

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard