A tudományos munka alapvetően érdekes a diákok számára, fontos azonban, hogy felkeltsék az érdeklődésüket és inspirálják őket - mondta el Ferdinand Habsburg, a Da Vinci Learning TV-csatorna alapítója. Elárulta: a jövőben egyetemi előadásokat közvetítő csatorna elindítását tervezik.
Hogyan vált élete részévé, küldetésévé a tudományos oktatás? Személyes kötődés kapcsán?Az embereket alapvetően a kíváncsiság és a szépség motiválja. Engem is. Mindannyian arra vágyunk, hogy megértsük világunkat és azt, hogy mit tartogat a jövő. A Da Vinci Learning ezt a vágyat szeretné erősíteni azáltal, hogy kiváló minőségű műsoraival lehetőséget kínál a nézőknek a tudás csodálatos világának megismerésére. Ez az ötlet áll működésünk hátterében. Küldetésünk: TV-csatorna a kíváncsi elméknek!
A Da Vinci Learning az első kereskedelmi TV-csatorna, mely számos különböző tudományterületről kínál ismeretterjesztő filmeket az egész családnak. Változatos műsorokkal szólítjuk meg a gyerekeket, a tiniket és a felnőtteket a különböző napszakokban. Ugyanakkor adásaink nagy része az egész családnak szól. Úgy tartjuk, hogy a közös tévénézés, a látottak átbeszélése a legértékesebb televízióhoz köthető tapasztalat. Összefoglalva: a Da Vinci Learning tudást generál. Az erőszakmentes, ismeretterjesztő jellegű műsoroknak köszönhetően biztonságos és szórakoztató élményt nyújt a gyerekeknek.
Azt gondolom, hogy az általános műveltség hozzásegíti az embereket ahhoz, hogy boldogok, magabiztosak és nyitottak legyenek. Függetlenül attól, hogy gyerekekről, tinikről vagy felnőttekről van szó a sikeres és teljes élet elengedhetetlen feltétele lett az élethosszig tartó tanulás.
Elérte már a Da Vinci Learning eredeti célját? Hová vezet ez az út? Mi lesz a következő lépés?
Örülünk, hogy sok elégedett nézőnk van immár 13 országban. Számtalan bátorító e-mailt és pozitív visszajelzést kapunk azoktól a gyerekektől és szülőktől, akik együtt nézik programjainkat. Jelenleg egyetemi előadásokat közvetítő csatornát szeretnénk elindítani és interaktív oktató funkciókat is tervezünk a webre.
Mit gondol, a tudományos munka felveszi a versenyt az üzleti élet vagy a kommunikációs szakma kínálta lehetőségekkel? Lehet vonzó alternatíva a fiatalok számára?
Igen, mindenképpen. A tudomány és az oktatás nagyon fontos a gazdaságnak. A tudomány mindenhol jelen van, elég csak a mindennapi életünkben használt termékeket megfigyelni. Ezek közül a tárgyak közül egyik sem létezne a tudomány nélkül. Általánosságban mindenféle munka vonzó lehet a fiatalok számára, legyen az akár könyvtári vagy konyhai. Azt gondolom, hogy a titok nyitja az, hogy fel kell kelteni a fiatalok érdeklődését, inspirálni kell őket. Pont úgy, ahogy csatornánk is teszi. Minden embernek meg kell adni a lehetőséget arra, hogy kifejlessze saját tehetségét, de persze ez nem mindig egyszerű az öltönyös állások korában. De mindannyian tudjuk, hogy a tudományos munkák egyre népszerűbbé fognak válni a jövőben, már csak azért is mert nagyon klasszak.
Gondoljunk csak a robotikára vagy bionikára. A tudományos munka nagyon is vonzó lehet!
Más országokban működnek együtt iskolák a TV-csatornával?
Természetesen! Nagyon jó tapasztalataink vannak az iskolákkal és egyetemekkel való együttműködésről. Különleges anyagokat is állítottunk össze iskolák számára. Például a legnagyobb feltalálókat bemutató posztert, iskolai naptárat, varázs-tollakat, könyvjelzőket és még sok más érdesek anyagot és kincset.
De mi csak oktatási célzatú anyagokat és szóró ajándékokat terjesztünk, éppen ezért az iskolák is minden probléma nélkül működhetnek együtt velünk. A Da Vinci Learning több országos iskolai verseny támogatója is néhány országban. Erre nagyon büszkék vagyunk. Az iskolák felelősek a diákokért és oktatásukért, így különösen nagy megtiszteltetés partnernek lenni és iskolai projekteket támogatni. Ez valóban egy fontos és felelősségteljes feladat.
Mit gondol a DVL programjainak oktatásban való alkalmazásáról?
Ez egy következő lépés lehet az iskolákkal való együttműködésben. Nagyon büszkék vagyunk arra, hogy díjnyertes dokumentumfilmeket és változatos szórakoztató ismeretterjesztő filmeket tudunk ajánlani és ezek bizonyos részeit kísérleti jelleggel már felhasználják iskolák és egyetemek. Gyermekprogramokon már vetítettük néhány műsorunkat a két híres lengyel egyetem: az Universytet Warszawski és az Universitytet Jagiellonski szakmai támogatásával. Csodálatos visszajelzéseket kaptunk, az 5-13 éves korosztály nagyon élvezte műsorainkat, az észrevétlen tanulást.
A diákok általában élvezik, ha videó filmeket nézhetnek az iskolában. Vizuális élményt nyújt nekik és még mindig újdonságnak számít az átlagos iskolai órákkal szemben. Műsoraink könnyen érthetőek és felkeltik a gyerekek érdeklődését. Illetve a közös tévénézés nagyon hatékony módja lehet a tanulásnak. A gyerekek a műsor végén a látottakat megbeszélhetik, kérdezhetnek. Ez nagyon fontos a megértés szempontjából, hiszen így mélyíthetik el tudásukat.
Azt hiszem, hogy a műsoraink tükrözik küldetésünket: tájékoztatás, szórakoztatás, inspiráció.
Műsoraink összekapcsolják a tudományt a politikával, művészettel, kultúrával. Minden műsorunk különböző tudományos témákról szól, hogy nézőinkmegismerhessék a legújabb technológiákat és fejlesztéseket, melyek hamarosan mindennapi életünkre is hatással lesznek. Összességében egyértelmű, hogy műsorainkat iskolákban is lehetne vetíteni, hiszen szorosan kapcsolódnak az oktatáshoz.
Van valamiféle kapcsolata Magyarországgal? Járt már az országban vagy élnek itt rokonai?
Nos, történelmi kapcsolatok vannak. Az unokatestvérem Habsburg György Budapesten él. A 80-as évek közepe óta én is rendszeresen járok Magyarországra, de még sosem volt alkalmam hosszabb időt eltölteni az országban. Számomra az a legcsodálatosabb, hogy Magyarországról származik a legtöbb Nobel-díjas és kiváló tudós. Úgy tudom Magyarországon a legnagyobb az egy főre eső Nobel-díjasok aránya is!
Forrás: Edupress