A vasárnap záruló 64. Cannes-i Filmfesztiválon a verseny az utolsó pillanatig nyitott, miután a hivatalos programban bemutatott nagyon különböző jellegű filmek szinte mindegyike esélyes lehet díjra.
A Fesztiválpalota folyosóin az újságírók abban egyetértenek, hogy az idei nagyon erős mezőnyben - amelynek fő témái a bosszú, a gyermek-szülő viszony, illetve a fennálló renddel való szakítás - a filmek színvonala egységesen magas volt. Arról viszont már megoszlanak a vélemények, hogy melyik alkotás érdemelheti ki a vasárnap este kiosztandó Arany Pálmát.Az egyik legnagyobb érdeklődéssel várt alkotás, az olasz Paolo Sorrentino angolul forgatott This must be the place című filmje Sean Penn-nel a főszerepben beváltotta a hozzá fűzött reményeket: a péntek este bemutatott dráma egyértelmű sikert aratott. Ráadásul a bemutató időzítése is kiválóan sikerült: a koncentrációs tábort túlélt apja megkínzójának felkutatására induló kiöregedett és depressziós rocksztár nácivadász története pontos válasz volt a fesztiválról előző nap kitiltott Lars von Trier dán rendezőnek arra a provokatív okfejtésére, amelyben a nácizmus iránti megértéséről "értekezett".
A szombati kritikák szerint a verseny teljesen nyitottá vált: Sorrentino rendezése és Sean Penn alakítása egyértelműen díjat érdemel. Az amerikai filmsztár amúgy nem számít az újságírók kedvencének. Terrence Malick filmjének sajtótájékoztatóján (a filmben kisebb szerepet játszik Penn) meg sem jelent, a Sorrentino filmjével kapcsolatos kérdésekre pedig csak tőmondatokban volt hajlandó válaszolni. Amikor pedig arról kérdezte egy újságíró, hogy Scarlett Johansson színésznő (aki a bulvársajtó szerint a színész barátnője) inspirálja-e, mosolyogva csak annyit válaszolt: "ez maradjon titok".
A szombati lapok díjesélyesnek tartják a Lars von Triertől látványosan elhatárolódott, szintén dán Nicolas Winding Refn péntek este vetített Drive című munkáját, amelyet a kritikák Tarantino filmjeihez hasonlítottak. Ráadásul a verseny még nem is ért véget: szombaton este az arab nők helyzetéről szóló román Radu Mihaileanu Marokkóban forgatott francia filmjével (La Source des femmes - A nők forrása) zárul.
A nemzetközi sajtónak az utolsó, a Screen International című filmes magazin által pénteken kiadott ranglistáján a finn Aki Kaurismakinak a bevándorlók közti összetartásról szóló, Franciaországban játszódó, humorral teli filmje, a Le Havre vezet.
Második helyen holtversenyben a francia Michel Hazanaviciusnak a film hollywoodi hőskorát felidéző, a fesztiválon hatalmas közönségsikert aratott The Artist című fekete-fehér némafilmje, valamint az Arany Pálmát már kétszer is elnyert Dardenne-testvérek Le gamin au vélo (A biciklis kölyök) című drámája áll.
Negyedik helyre került Lars von Trier világvége-filmje, a Melancholia. A dán rendező kitiltása ellenére a kritika által üdvözölt alkotás ugyanis a fesztivál vezetőségének döntése értelmében a versenyben maradhatott. Kérdés persze, hogy a Robert De Niro vezette zsűri a botrány után kívánja-e egyáltalán díjazni a művet.
A francia kritikusok az amerikai Terrence Malick festői képi világú, filozofikus filmjének, a The Tree of Life (Életfa) adnák a fődíját, a francia The Artist előtt.
Pedro Almodóvar erotikus thrillere egy őrült plasztikai sebészről (Antonio Banderas) a díszbemutató tomboló sikere ellenére megosztotta a francia kritikusokat: a Les Inrockuptibles kulturális magazin és a Le Nouvel Observateur című hetilap neki adná a fődíjat, a Le Monde és a Le Parisien című napilapok kritikusa is egyértelműen méltatták az alkotást, a Le Figaro viszont nagyon lehúzta, hasonlóan a Le Journal du Dimanche című hétvégi laphoz.
Forrás: MTI