Körültekintőbben vásárolunk, mint három évvel ezelőtt, derült ki a Cetelem Körkép kutatásából.
Radikálisan új korszak köszönt be a fogyasztói szokásokban – derül ki a Cetelem Körkép 2011 kutatás eredményeiből, mely Európa 13 országában vizsgálta az elmúlt és az előttünk álló időszak fogyasztási tendenciáit. A gazdasági visszaesés hatására és az internet előretörésével színre lépett a szakértővé váló, önállóságáért küzdő „Fogyasztó 2.0”.A válság nemcsak a közérzetünkre hat, hanem fogyasztási szokásainkat is befolyásolja. Ez azt jelenti, hogy jobban odafigyelünk arra, hogy mire költjük a pénzünket, és hajlandóak vagyunk több időt szánni az igényeinknek és a pénztárcánknak is megfelelő termék kiválasztására. Tehát, sokkal fölkészültebben, és tudatosabban indulunk el vásárolni, mint néhány évvel ezelőtt. Tudjuk, mi egészséges, és mi nem, tudjuk, mi hol olcsóbb és azt is, hogy melyik márka tartósabb. Ráadásul nemcsak azt várjuk el, hogy az ár kifejezze a minőséget, hanem azt is, hogy az eladó a mi érdekünket képviselje.
Fogyasztói szokásainkat anyagi helyzetünkön, a divaton és az aktuális trendeken kívül jó néhány tényező befolyásolja, például az is, hogy milyen információval rendelkezünk az adott termékről. Az, hogy ezeket az információkat ma már nem a boltban, a szüleinktől vagy a reklámokból, hanem az internetről szerezzük be, nem meglepő. De miért onnan?
Talán, mert a neten önállóan és szabadon férünk hozzá az információhoz, ezért az az illúziónk, hogy senki sem befolyásolja választásunkat. Az adatok szerint mielőtt vásárolni indulunk a gyártói és ár-összehasonlító oldalakból, virtuális katalógusokból és blogokból tájékozódunk.
A hozzánk hasonló alapos tudással rendelkező, tudatos és magabiztos vásárló nemcsak arra figyel oda, hogy az egyre nehezebb gazdasági körülmények között, milyen termékre költi a pénzét, hanem arra is, hogy hol teszi ezt. A Cetelem Körkép meghatározása szerint ez az új típusú vásárló, a Fogyasztó 2.0, már otthon tudja, melyik terméket választja, és a bolti eladót nem objektív terméktanácsadónak, hanem elfogult kereskedőnek tekinti. Ennek ellenére a vásárlási szituációban a személyes kontaktust fontosnak tartja, és olyan többlettudást vár el az eladótól, amihez a weben nem juthat hozzá.