Igazi experimentális művel készül Németh Hajnal médiaművész a szombaton megnyíló 54. Velencei Biennáléra.
Már épül a magyar Pavilonban az összetett, több részből álló installáció, amelynek központi eleme egy összetört fekete BMW lesz. A pavilont bejárva végigkövethetjük az autónak, mint a 20. század kultusztárgyának útját – a gyártástól a vásárláson át a használat típusokig, majd végül az elkerülhetetlen (?) karambolig, az elénekelt baleseti beszámolókig.Az Összeomlás címet viselő multimédiás alkotás kiegészül az autó „életéből” vett, videóra rögzített jelenetekkel és erős akusztikai hatásokkal. A Pavilonban nincs kijelölt útvonal a közönség számára, a néző saját ritmusára bízza a baleset feldolgozását, a kiállítótérben keveredik a csattanás energiája, a túlélők emlékezete, és az autó története.
Németh Hajnal munkáira már a kezdetektől jellemző a tömegkultúra és a hétköznapiság erős, tematikus jelenléte. Most a tömegkultúra arculati elemeit, a vizuális tartalmat audio hatással egészíti ki, méghozzá kortárs operával. Egyfajta opera performansz keretében, profi operaénekesek éneklik el 12 egykor balesetet szenvedő személy reflexióit, emlékeit. Ezeket a videókat 12 különböző helyszínen vették fel (autógyárban, autószalonban, autópályán, stb.), ha úgy tetszik az „élet színpadán”, belekomponálva az adott helyszín zajhatásait is. A történéseknek nincs valós dramaturgiája, ahogy a környezet inspirálja a zenét, úgy választhat a befogadó is, hogy hogyan használja a Pavilon tereit, honnan hová vezet az útja.
Németh Hajnal így kommentálja a művet: „Valóban sokkoló egy alaposan összetört autó látványa, hiszen a formájában, gyűrődéseiben, torzulásaiban ott van a csattanás energiája, mint egy lenyomat. Feltehetően a legtöbben a mögötte rejlő történetre vagyunk kíváncsiak: hogyan történt a baleset, túlélték-e vajon? Egy túlélő elmondásában a katasztrofális pillanat végletesen lelassul az emlékezet által, történetében apró részletekig, akár a nevezetes nap elejéig visszamegy, mintha az ok-okozat viszonyát, döntéseit vizsgálná, melyek végül megmásíthatatlanul a karambolhoz vezettek. Ebben a lassú visszajátszásban éppen a sokk feloldását látom, a „megnyugtató” magyarázatot az elkerülhetetlen csattanásra. A történet kimenetelének meghatározottsága (determináltsága) – melyet a megénekelt belső párbeszédek eldöntendő kérdései jeleznek – azonban korántsem megnyugtató. Ezt a feszültséget igyekszik az opera műfaja tolmácsolni.
A történet egyébként az autógyárban kezdődik, ilyenformán az autó története, azaz a karambolnál véget érő „élete” lép néhol ironikusan az emberi élet helyébe.”
Összeomlás - Passzív interjú
Németh Hajnal installációja
Giardini, Velence
2011. június 4 – 2011. november 27.
Biennale Arte 2011
Nemzetközi Velencei Képzőművészeti Kiállítás, Magyar Pavilon
Az installáció honlapján további kiegészítő információk találhatóak az alkotásról.