A Budapesti Wagner-napok komoly, nemzetközi hírnévre tett szert az operakedvelők körében. Az idei premier a Lohengrin, melyet Marton László rendezett és Fischer Ádám művészeti vezető, karmester tett élvezhetővé.

Wagner a 19. századi zeneművészet egyik legnagyobb mestereként méltó hírnevére. A Lohengrin, mely műfaja szerint romantikus opera, monumentalitásával és hangzásvilágával valóban elképesztő. A zenekar és a kórus – összesen kb. 200 fő – hihetetlen erőt képvisel a színpadon. Ez az egész tetézve a nemzetközi hírű szólisták remek énektudásával és a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem kiváló adottságaival tökéletes recept a hibátlan előadásra. Vagy mégsem?

Marton László erről feledkezett meg rendezés közben. Hogy ő szokott-e hozzá túlságosan a Vígszínház társulatához, vagy csak nem vette észre, hogy az énekesek szárnyaikat próbálgatják egy másik művészet területén, nem tudom. Egy biztos, hogy a végeredmény sokszor komikusra sikeredett harag, vagy szenvedést okozó öröm lett. Ebből a szempontból talán az Ortrudot alakító Petra Lang nyújtotta a legmulatságosabb pillanatokat, amikor "támadó menyét" arckifejezéssel és fél terpeszben állt a színpad egyik szélén és próbált szikrákat szórni a szemével – miközben természetesen hibátlanul énekelt.

Lehet, hogy ő a hattyú, és majd mindjárt jön az emberfeletti szépségű lovag. De nem jön. Az ártatlanok védelmezője, a szent Grál hősi harcosa ezt követően egy igen vicces kardpárbajba bonyolódik a szűzi szépségű Elzát testvére megölésével igaztalanul vádló Friedrich von Telramund gróffal (Perencz Béla). A párbaj kimenetele nem kétséges, a hős lovag győz, akinek úgy áll kezében a kard, mint elsőéves kollégista fiú kezében a partvis. Sehogy.
Az egész rendezői koncepció és ötlethalmaz egyébként nem lett volna rossz egy kétórás előadáshoz, de egy öt és fél óráshoz kevésnek bizonyult. A színpadképek és a látvány remek volt, de szaggatott. Történt valami, amire azt mondtam, hogy ez most nagyon jól néz ki, majd az elkövetkező fél órában bőven volt lehetőségem a mozdulatlanná dermedt tömeget szemlélni. A statiszták ritka felvillanása igazán csodálatos színfoltokat jelentett az előadásban. Mint mondják, gyerek, állat meg autó a színpadon tuti siker. A trilógiából kettőt fel is használt a rendező. Kedvenc pillanatom az volt, amikor a nászinduló alatt a koszorúslányok megvetették a hitvesi ágyat, majd a biztonságiak bevonultak és fémdetektorokkal meg bombakereső kutyákkal széttúrták az egészet.

Kiderül a nagy titok, hogy ki is a hős lovag, majd emiatt távozni kényszerül. Újra eljön a hattyú, a hős elhajózik, mindenki sír, kivéve egy embert, Ortrudot, aki – férje holtteste mellett - úgy örül bosszúja beteljesedésének, mint Gollam az Egy Gyűrűnek, miközben zuhan a végzet hegyének tüze felé. Aztán eljő a nagy katartikus pillanat, Lohengrin egy pillanatra visszatér egy fehér lepellel letakart papagáj-kalitkával. Hoppá! A kalitkának cipője van! Leteszi a színpad közepére, lerántja a leplet, és ott áll egy négyéves-forma kisfiú (Elza halottnak hitt öccse, Gottfried).
A színpad sötétbe borult, csak a gyermeket emeli ki sárga fény – Ortrud leért és hatalmasat sikít, mert elveszett a trón / elpusztult a gyűrű. A kisfiú nem igazán tudja kezelni a helyzetet – ez persze nem az ő hibája -, és elkezdi piszkálni cipője talpát. Sötét, a fiúért beszalad az egyik statisztalány, tapsrend. A dörgő tapsviharban mindenki virágot kap, Kovácsházi István a közönség felé hajítja rózsáját, melynek a szirmai beesnek a zenekari árokba, szára pedig az egy sorral előttem ülő idősebb hölgy frizurájában landol, aki ennek csak mérsékelten tud örülni.
Az igazán hosszú taps és a bravó kiáltások tömege valóban kijár a művészeknek, hiszen zeneileg fantasztikus minőséget produkáltak. Minden szereplő előtt le a kalappal. Nem szeretném, ha bárki is azt gondolná, hogy lehúztam az előadást, mert nem ez volt a célom. Valóban csodálatos élménnyel lettem gazdagabb és mindenkinek nagy szeretettel ajánlom a Lohengrint és a Budapesti Wagner-napokat. A régi mondás azonban igaz, a suszter maradjon a kaptafánál, avagy cipőt a cipőboltból, néha a kevesebb több...