Hajótörése után 2000 évvel a nyáron a felszínre hoznak egy I. századi római vitorlás dereglyét, amely a dél-franciaországi Arles kikötőjében süllyedt el.
A hajót restaurálják és 2013-tól a nagyközönség is láthatja.
A 31 méter hosszú dereglyét 2004-ben fedezték fel kiváló állapotban mintegy 8 méteres mélységben a Rhone partjaira épült római város, Arelate kikötőjében. "Ez az egyetlen épen fennmaradt római hajó" – mondta el Claude Sintes, az ókori Arles múzeum igazgatója.
"A fedélzeten megtaláltuk a kötélzetet, a tengerészek konyháját a tűzhellyel, az edényekkel, belevésve a nevüket, szerszámokat, egy kapát, egy metszőkést, továbbá a teljes rakományt: 27 tonna építkezésre szánt faragott követ."
Eddig ismeretlen okból a hajó elsüllyedt és belesüppedt a folyó iszapjába. A folyami üledékben van több ezer amfora, agyagedény és használati tárgy, amelyeket a lakosok az I. és a VI. század között a folyóba dobáltak. A kétezer év alatt egy 3 méter magas "hulladéklerakó" alakult így ki, mintegy védőburokként a hajó felett.
A réteg, amelyet 2008-ban, 2009-ben és 2010-ben háromszor is átvizsgáltak, feltehetően több mint 2000 amforát és mintegy 10 ezer kerámiát rejt magában. Eddig olyan kincsek kerültek a felszínre, mint egy húszágú csillár, egy szinte teljes bronz étkészlet, sőt egy csaló megcinkezett dobókockája is.
A Rhone-ban végzett ásatások során a roncstól nem messze találtak már Julius Cézárt, Arles protektorát időskorában ábrázoló, életnagyságú mellszobrot, amely a tábornok eddig ismert legrégebbi ábrázolása, valamint egy közel 1,8 méter magas Neptun szobrot, amelyek az ókori emlékeket bemutató múzeumban láthatók.
A kereskedelmi utak találkozásánál fekvő galliai nagyváros, Arles igen gazdag az UNESCO világörökség listáján szereplő műemlékekben (ókori színház, arénák, Konstantin fürdői).
A régészek néhány hete megkezdték a roncs kiszabadítását, naponta több száz cserepet hozva a felszínre. A kiszabadítással párhuzamosan, amely során 27 tonnányi, 3 és 7 kiló közötti súlyú követ kell kézzel a felszínre hozni, a roncsot kézifűrésszel tucatnyi darabra bontják a víz alatt, hogy ne rongálják meg a fát.
Júliustól minden darabot a felszínre hoznak, majd vízzel teli zsákokban egy grenoble-i laboratóriumba szállítanak, ahol gyantával kezelik a fát a liofilizálás (fagyasztva szárítás) előtt. Ezután következik a hajó újbóli összeszerelése, majd 2013-ban a múzeumban történő kiállítása.
Mostantól 2012. május 6-ig egy kiállításon a látogatók egyenesben kísérhetik figyelemmel az ásatást és a kiemelést. A terv megvalósítása várhatóan összesen 8-9 millió euróba (2,1-2,4 milliárd forint) kerül.
Forrás: MTI