Miss Italia szépségkirálynő-választást tartottak az olasz képzőművészet nőket ábrázoló alkotásai között. Meglepetésre nem Mona Lisa fejére került a legszebbnek járó korona.
Több mint ezer, 25-64 év közötti személy választhatott a már előre szelektált százhúsz szépség közül: az istennőket ábrázoló ókori szobroktól a XIX. századi festményeken látható telt idomú nemesasszonyokig. Az Itáliában őrzött vagy itáliai művészek alkotta végtelen számú nőábrázolás közötti első szűrést művészettörténészek és kommunikációs szakértők végezték, és természetesen nem hagyták ki a legismertebbnek számító Mona Lisát és a Vénusz-szobrokat sem. Az eredmény mégis meglepetéssel zárult. A Censis (censis.it) eredményei szerint a képzőművészet legszebbjének járó Miss Italia-díjat Paolina Borghese nyerte el.
Antonio Canova 1805-8 között alkotott, klasszicista márványszobráról van szó. A mű kezdetén huszonöt éves Paolinát - aki Napóleon húga és a római herceg Camillo Borghese hitvese volt - Canova a kor ízlése szerint ókori istennőt utánzó szobor formájában örökítette meg. Paolina az istennők közötti szépségversenyt megnyerő Győztes Vénuszként hever egy pamlagon kezében almával. A szobor a római Galleria Borghese képtárban látható.
A Paolina Borghese mögötti második helyezett szintén meglepetésnek számít: az első udvarhölgy címét Aphrodité Kallipügosz (vagyis Széphátsójú Aphrodité) nyerte el, Az ókori szobor a nápolyi Régészeti Múzeumban látható. A megkérdezett férfiak hetven százaléka szavazott Aphroditéra. Harmadik a 19. századi Francesco Hayez festette A velencei nő című festményének nőalakja lett. Negyedikként a Leonardo festette A kócos nő futott be, mely a pármai Galleria Nazionaléban látható. Az első húsz helyezett fele Vénuszt ábrázolja, közöttük Botticelli és Tiziano festményeinek nőalakjai. Leonardo híres Giocondája csak a hatvankettedik helyen végzett.
Forrás: MTI