Július 4-én új hostel nyitotta meg kapuit a nagyvilágnak a Síp utca – Dohány utca sarkán. A Bazár Hostelről már most sejthető, hogy zegzugos szobáival, sokszögletű, tágas közösségi terével, izgalmas falfestéseivel a Budapestre látogató turisták kedvelt helye lesz. A Bazár jóval több, mint szállás: megálmodóinak kulcs-eszméje a turizmus és a kultúra szintézise, avagy „hogyan lehet valakiből bennfentes budapestit faragni egyetlen éjszaka alatt”.
A Bazár Hostel, ahogyan a neve is utal rá, az egykori budapesti játékáruház, az „ÁRKÁD BAZÁR – KÉSMÁRKY ÉS ILLÉS JÁTÉK ÁRUHÁZA” szecessziós épületében jött létre, amely 1909-re épült fel Vágó László és Vágó József tervei alapján.
Az épület különleges kerámiaburkolatát hosszú évekig a végül 2008-ban elbontott álhomlokzat takarta, restaurálásához nagy körültekintéssel, a Kulturális Örökségvédelmi Hivatallal szoros együttműködésben lehetett csak hozzákezdeni.
A Zsolnay-gyár eozinos kerámiáinak figurális díszítése az épület eredeti funkciójára utal; a Bazár Hostel logóját is ehhez hűen, a régi reklámhordozó számolócédulák motívumaiból tervezte Rehák Roland grafikus.
Az eredeti játékáruház 1924-ben bezárt.
A bazár-korszakot idéző képek – köztük a szerecsen csomaghordó és a tulajdonosok által zombihadseregnek elnevezett gyermekfigura-sor, amelyek a logó fő motívumai lettek – a Bazár emlékfalára kerülnek majd: az elmúlt gyerekkorok emlékeire finoman rímel a hostel enteriőrjeinek színes játékossága.
Az épület második virágzására valószínűleg sokan emlékeznek: 1960 és 1969 között itt működött a kettes metró építőmunkásainak szánt szórakozóhely, amely a magyar beatnemzedékből sokak pályáját elindító Metró klubként vált ismertté.
Az 1960-as évek első felében a Metró klub többször költözött: az Irányi utca – Egyetem utca sarkán álló épületből a Petőfi Sándor utcába, onnan a Rákóczi útra, majd 1965-ben a legendássá váló Dohány utcai saroképületbe. Innen indult el a hírnév felé Zorán, akinek Zenith nevű csapatából a klubbal kötött szerződés után a híres Metró együttes lett, és amelynek feloszlásáig a Metró-klub maradt a törzshelye. És ebben az üvegkupolával fedett belső udvarban forgatták Kovács András Extázis 7-től 10-ig című filmjét, amelyben Földes László Hobo még a közönség soraiban látható.
A második fénykorát követő sok hányattatás, tulajdonosváltás és füstbe ment terv után az épület ma a helyreállítását is végző Adel Kft. tulajdonában van.
A hostelből ajtó vezet az üvegszemes kupolába, és szabad az átjárás az épület belseje felé, ahol hamarosan kávézó, koncertterem és kiállítótér nyílik. Az épület földszintjén biciklikölcsönző lesz – nem a Bazár tulajdona, de az itteni személyzet fogja üzemeltetni, és leglelkesebb kölcsönzői valószínűleg a hostelben lakó turisták lesznek.
(fotó: Molnár Attila)
A hostel alaprajzát, a térkialakítást egy híres, hoteltervezésben jártas külföldi építészmérnök tervezte, de a területen májusban még csak tartóoszlopok álltak.
Az Imre László segítségével bravúrosan kisakkozott gipszkarton térelválasztók izgalmasan alakítják a teret, a meglepő és hatásos színek, a dekoratív festés segítségével.
A hostelbelső csupa élet: a lakószobák hét virág színeiben pompáznak, amelyeknek már a nevét is élmény kimondani: bodza, trombitavirág, napraforgó, tűzliliom, moha, pipacs, buzogány. A színekről közösen, „a színpalettával körberohangálva” döntöttek, néhány rusztikusabbnak ható falfelületet pedig Imre László saját, „jogvédett” technikájával dolgozott ki.
A szobák egy része a központi blokkból, a többi az ebből kiinduló folyosóról nyílik. Minden szobában van kézmosó, és a hostelben összesen nyolc fürdőszoba, egy külön helyiségben pedig mosó- és szárítógép található. Dohányozni sehol nem lehet, az összes szobában füstérzékelő működik – Tina sajnálkozva elmereng, hogy a közös tér impozáns, egy elegáns fotel társaságában Angliából 30 év garanciával érkezett, híresen tűzálló Chesterfield kanapéja pedig ideális dohányzókanapé lehetett volna...
A szobák között két duplaágyas privát szoba van, ezekben plazmatévé is lesz. A dán borovifenyő-ágyak biopáccal vannak lekenve, és a legtöbb helyiségben egyedi, kifejezetten a Bazár számára készített kartonlámpák adnak barátságos világítást: a lámpákon ismét visszaköszönnek a számolócédulák motívumai. A központi blokkban találjuk a modern konyhai eszközökkel is teljesen felszerelt konyhát, amelyet a fő tértől pult választ el.
A közös térben formálódik majd a Bazár saját kultúrája: van projektor és vetítővászon, amelyen a Himalájából érkező vándor is akár azonnal levetítheti képeit; a színes polcok Rózsa Gábor nagylelkű ajándékának, egy bakelitlemez gyűjteménynek (melyhez lemezjátszó is érkezik), a szintén tőle kapott idegen nyelvű könyveknek, és néhány társasjátéknak adnak majd helyet. A recepciós pult lábazatában csillanó üvegezett vitrin a hostel „alternatív szuvenír shop"-ja lesz, a lépcsőház pedig kiállítótérként fog működni, ahova fotó- és más művészeti munkákkal lehet pályázni.
A falakon kívül együttműködést terveznek más budapesti hostelekkel is: azon túl, hogy segítenek egymásnak a vendégek elhelyezésében, kulturális programokat, például romkocsmatúrákat vagy koncertlátogatásokat szerveznek majd közösen.
A „Próbaalvás” néven meghirdetett megnyitón az eleinte óvatosan üldögélő közönség egyre bátrabban veszi használatba az ellazulásra invitáló környezetet. Az élénk hangulatú estét két zenekar teszi teljessé, megsokszorozódik az életöröm: elsőnek a csűrdöngölős világzenét (avagy belezős folkot) játszó Iparkutya, melyben Balázs a didzseridut szólaltatja meg, másodiknak a The Durgas nemzetközi csapata, akik rendszeresen zenélnek háborús területeken, menekülttáborokban is. A buli után a próbaalvás lehetőségével is élnek néhányan: a tulajdonosok először maradnak ott munka helyett pihenni, és sok-sok megállás nélküli hét után egy kicsit megszűnik számukra az időszámítás. A hostelavatók a Dalai Láma végtelenített énekére ébrednek, aztán nemsokára újra intézkedni kell, mert az ünneplés hevében valaki nyitva felejtette a hűtőszekrény ajtaját, és a hatalmas hűtő felforrósodott – mintha senki és semmi nem maradhatott volna hűvös ezen az estén.
Beszélgetünk a tervekről, milyennek képzelik a jól működő hostelt. Miklós három dolgot sorol fel, ebből kettő a recepciós szerepét hangsúlyozza: legyen „filozofikusan jó fej”, egy beavatott budapesti, aki tudja, hol van a városban bicikliemelés, hol titkos filmklub, és ismeri azokat az urbánus túravezetőket, akik alkalomadtán végigvezetik a turistát a Kőbányai Sörgyár pincerendszerén; és aki alapvetően figyel a higiéniára. Ezen túl meghatározóak lesznek a foglalóoldalak ajánlásai és kedvező visszajelzései, amelyek alakulása persze nagymértékben a recepciós munkájából következik.
Ottjártunkkor épp a mosolygós lengyel Kasha rendezgeti a terepet: ágyat húz, jön-megy, segít, amiben kell. Politológia- és joghallgatóként Erasmussal jött Budapestre, magyar témájú MA szakdolgozatán dolgozik, mellette zenél, így került kapcsolatba a Bazárral, ahol ő lesz az egyik első recepciós.
Nyáron elsősorban turistákra számítanak, ősztől tavaszig pedig jöhet sportegylet, osztálykirándulás, zenekar. Utóbbi egyértelmű, hiszen Balázs a zenélés mellett koncertszervező – és nem mellesleg költői performanszokat álmodó művész. Tina és Miklós pályája is a művészet és a kultúra közelében alakult mostanáig. Mindketten dolgoztak a filmiparban; Tina jelenleg argentin tangót tanít San Franciscóban, nemrég nyugdíjasokkal rendezett itt egy tangóoperát, amelynek társ-díszlettervezője is volt. Miklós a Színház- és Filmművészeti Főiskolán végzett, főszerkesztő volt a tévénél, majd a Bahia Kiadónál dolgozott – több mint 10 éves barátságuk Balázzsal innen datálódik. Ma saját médiaügynökséget működtet. Kérdezem, hogyan alakulnak közöttük a szerepek, de ismét nyilvánvaló, hogy organikus együttműködésüket lehetetlen definiálni: olyan fegyelmezett szabadságban vezetik majd a Bazár mindennapjait is, ahogyan a hostelt nem mindennapi módon létrehozták.
Az új kávéfőzőben a „próbaébredés” után másodszor készül kávé, amelyet a kereveteket birtokba véve stílszerűen üvegpohárból iszunk meg. Balázs teszteli, bevezethető-e a mindennapi gyakorlatba a kerevetes tálcahasználat, és felvetődnek a rémképek: ki önti majd le elsőnek vörösborral a kárpitot, meddig bizonyulnak ellenállónak a vendégbarát falak. De ezek is mind az örömteli várakozás képei, előrevetítve azokat a napokat, amikor a hostel a legmagasabb fordulatszámon működik majd; amikor a közös térben kényelmesen időznek a Föld legkülönbözőbb pontjairól érkező világjárók, akik saját álmaik megvalósítása közben folyamatosan formálni és gazdagítani fogják a Bazár varázslatos eklektikáját.