Soha nem látott produkciót mutatnak ma be az Operaházban. A megszokottól eltérően a díszlet nem a színpadon áll majd, hanem a mozikban megismert 3D vetítésként fog megjelenni.
Az előadás első részében Ravel Boleróját fogják eltáncolni, melyet Lola Greco koreográfus álmodott színpadra, a másodikban pedig Bartók: A kékszakállú herceg vára kerül bemutatásra, melyben Komlósi Ildikó és Kovács István lép a színpadra. Az ötletgazda Komlósi Ildikóval beszélgettünk:Miért nálunk mutatják be először ezt a világújdonságot?
Azt mondtam a férjemnek, hogy igenis, a 3D-t először itt mutassunk be, és keressünk hozzá egy magyar szerzőt. Bartók zenéje erre tökéletes, annyi lehetőséget ad a játékra. Ott van benne a szimbolizmus, az erős képek, a mély érzések. Ehhez a technológiához muszáj volt egy olyan darabot választani, amiben szabadon megmutathatod az érzéseidet. Összeállt egy kreatív team, és mindenki azt mondta, igen, a Kékszakállú fantasztikus lesz. Ez lesz az első előadás, de már Velencében és Pekingben is lekötöttünk egy-egy bemutatót.
Nálunk az Operaház közönsége főleg az idősebb generációból kerül ki. Ez egy kisérlet a nyitásra a fiatalabb korosztály felé?
Nagyon szeretném, ha a nagyi elhozná az unokáját, a 3D jó hívószó. Jó lenne elérni, hogy behozzuk az embereket, mert ha Bartókot nem is ismerik, akkor is valami érdekeset, valami újat kapnak. És ha már egyszer bejött valaki, még az is lehet, hogy tetszeni fog neki az opera. Amit az ember nem ismer, azt nem is tudja megszeretni. Adjuk meg a lehetőséget! Igenis, nyitni kell, a közönséget meg kell fiatalítani, mert ez a jövő. Az operát pedig meg kell menteni.
További tervek?
Mindenki a bemutatót várja. Mivel ilyen még nem volt a világon, ezért szinte el sem hiszik, hogy egy teljes operaelőadás így fog lezajlani.
A külföld érdeklődik az előadás iránt?
A sajtóban hatalmas az érdeklődés, de például egy közvetítés megoldhatatlan lenne, ahhoz, hogy a tévé egyáltalán be tudja mutatni, a vetítést át kellene tennünk 2D-be. Ez egyelőre megoldhatatlan probléma.
Másképp zajlottak a próbák, mint egy hagyományos előadás előtt?
Csak annyi nehézség volt, hogy meg kellett tanulnunk a színpadképet. Kovács István kollégámmal megterveztük a mozgásokat, megbeszéltük, hogy amikor például én merre mutatok, hol jelenik meg vér vagy víz a falon - ezeket meg kellett tanulni, mert nekünk a színpadon nincs meg az a vizuális élmény, amit a közönség lát.
Ugyanolyan szakmai munkát igényel egy ilyen előadás, vagy nincs különbség?
Úgy hiszem, a profizmus elég hozzá.
Diplomáját 1984-ben szerezte a Zeneakadémián Ónodi Mária növendékeként, majd Milánóban és Londonban folytatta tanulmányait Rózsa Veránál. Ugyanebben az évben szerződtette az Operaház, melynek 1994-ig volt tagja, azóta visszatérő vendégművésze. Nemzetközi karrierje 1986-ban indult a Pavarotti-énekverseny megnyerésével; Verdi Requiemjében debütált Luciano Pavarotti mellett. A New York-i Metropolitan, a bécsi Staatsoper, a milánói Scala, a veronai Aréna, a drezdai Semperoper és a londoni Covent Garden visszatérő vendége. A kékszakállú herceg vára Juditjának egyik legavatottabb tolmácsolójaként tartják számon a világban.
Kovács István | magánénekes | basszus
1972-ben született Pécsett. A Liszt Ferenc Zeneiskolában kezdte meg tanulmányait, majd Budapestre Schulcz Katalinhoz került tanulni. Polgár László volt hosszú ideig a mestere. Énekesi pályafutását oratóriumokkal kezdte, majd a Magyar Állami Operaháznak lett a tagja. 2000 augusztusában a Budapesti Nyári Operafesztiválon Haydn: L'infedeltá delusa című művében Nanni szerepét, Bartók: A kékszakállú herceg vára művében Kékszakállú szerepét énekelte. A 2000/2001-es évadban Colline, Sarastro, Ferrando és Raimondo szerepeket énekli a Magyar Állami Operaházban. 2000. októberében Budapesten Bartók: Cantata Profana művét énekelte. 1997-ben, Manchesterben az Európai Opera Központban énekelt a Tosca produkcióban, Kent Nagano vezénylése alatt. Díjai:"Schubert és a XX. század zenéje" Fesztivál I. díja, különdíj a legjobb Schubert-bemutatóért (Graz, 1997.), Francesco Vinas Nemzetközi Fesztiválon az oratórium-dal kategóriában a legjobb énekes díj (Barcelona, 1998.), ARD Fesztivál külön szponzori díja (München, 1998.), Salzburgi Mozart Fesztivál III. díja (1999.).