Huszonegy országból érkeztek operatőrök, összesen 42-en a Budapest Cinematography Masterclassra, azaz az Operatőri Mesteriskolába az etyeki Korda Filmstúdióba. A kétévente megrendezett kéthetes kurzus idei két mestertanára Zsigmond Vilmos és Ragályi Elemér.
"A nemzedék legtehetségesebb operatőrjei vannak itt Argentínától Kanadáig, Izraeltől Horvátországig" - magyarázta Xantus János, aki szerint "felemelő érzés" látni, hogy a különböző kultúrákból érkező alkotók milyen hatékonyan tudnak együtt dolgozni. Az egyetem bizottsága javasolhat egy magyar résztvevőt is, az idén Rév Marcell végzős operatőr hallgató tanulhat a szombatig tartó kurzuson.
További 26 résztvevő fizet a képzésért, körülbelül 1500 eurónyi összeget. Mint a hallgatóktól az MTI megtudta, többnyire az egyetemükön pályáztak ösztöndíjra, abból fizetik a huszonkét éve indult, kétévente megrendezett mesterkurzus tandíját.
"Általában reggel kilenckor kezdődik a forgatás, délutánonként pedig megnézzük az előző nap felvett anyagot. Közben előadások, filmvetítések is vannak, többnyire magyar filmeket elemzünk" - tette hozzá Xantus János. A képzésre külföldi egyetemekről vendégtanárok is érkeznek, akik a digitális munkafolyamatról tartanak előadásokat. Párizsból érkezett Benjamin Bergery, Németországból Michael Hammon operatőr, rendező, író, valamint előadást tart az angol Nic Knowland operatőr is.
A hallgatók nyolc rövid forgatókönyvet filmesítenek meg. Ők alkotják a teljes stábot, például ők maguk a színészek is.
A mesterkurzus tanára, Zsigmond Vilmos elmondta: a hallgatóknak az a feladatuk, hogy három-négy snittben elmeséljenek egy történetet. "A történet elmesélése a legfontosabb, de nagy hangsúlyt fektetünk a világításra, ami szintén nélkülözhetetlen része az operatőri munkának" - jegyezte meg.
Kifejtette: arra próbálják megtanítani a diákokat, hogy nincs lényeges különbség az operatőri munkában a hagyományos és a digitális filmek között. "A minőségi filmet ugyanis minden esetben ugyanolyan tökéletesen kell megvilágítani" - tette hozzá az Oscar-díjas operatőr.
Ragályi Elemér kiemelte: a kurzuson a mesterségbeli tudás mellett gyakorlati dolgokra is megtanítják a hallgatókat. "Egy operatőr több emberrel dolgozik együtt, akikkel hatékonyan kell tudni kommunikálni. Ehhez olykor komoly diplomáciai, stratégiai érzék szükséges. De tudni kell bánni a producerrel is, hiszen el kell érni, hogy a megfelelő minőségű eszköz álljon a rendelkezésre" - fogalmazott.
Ragályi Elemér a hallgatókról úgy vélekedett, hogy érződik tudásukon, ízlésükön a globalizált világ hatása, de az is, hogy ki, milyen filmes hagyományokból érkezett. "Akik a tengerentúlról jöttek, azok inkább technikusként tekintenek magukra, míg az európai hallgatók mögött sokszor komoly művészi ambíciókat látok" - tette hozzá.
Rév Marcell, a kurzus magyar résztvevője azt mondta: a filmezés mindig a kompromisszumokról szól, most például a kevés idő miatt kellett kompromisszumot kötniük. A felvett három perces jelenet egy játékfilm forgatásán általában tizenkét óra alatt készül el, itt viszont négy óra alatt kell végezniük - tette hozzá.
"Most végeztem az egyetemen, úgyhogy ez az utolsó lehetőség, hogy ne élesben kelljen bemutatni, amit tudok" - tette hozzá az operatőr. Szerinte a feladat nem volt könnyű, hiszen egy vihart kellett érzékeltetniük egy zárt térben. "A magyar operatőrök nagyon keveset forgatnak műteremben, most ezt is gyakorolhattuk. Esőt, vihart ábrázolni nagyon nehéz, bevallom, még sosem láttam igazán realista ábrázolást" - jegyezte meg.
Az Izraelből érkezett Daniel Miller az MTI-nek arról beszélt, hogy nagyon sokat tanul a képzésen, hiszen együtt készítik el a beállításokat és sok mindent elleshet a többiektől. Ezeket szeretné felhasználni vizsgafilmjében is, amelyet hazaérkezése után kell elkészítenie.
Hasonlóan vélekedett Joshua Aylett is, aki Ausztráliában a Victorian College of the Artsban tanulta a filmezést, de jelenleg Stockholmban él. Mint elmondta, most főleg rendezőként dolgozik, de rendkívül hasznosnak találja a kurzust.
Forrás: MTI