Mint hogy az amerikai űrsikló programnak vége, az orosz partner pedig nem feltétlenül megbízható, a NASA pályázatot írt ki kereskedelmi cégeknek az űrhajósok szállítására a Nemzetközi Űrállomásra.
Az amerikai űrsiklóflotta júliusi nyugdíjazása óta kizárólag a Szojuz űrhajókkal vihetnek űrhajósokat a Nemzetközi Űrállomásra az évtized közepéig.Az európai fejlesztésű, személyzet nélküli ATV és a japán HTV szállítójárművek ugyanis felizzanak az atmoszférában, miután a rakományt leszállították az űrállomásra, így mostanra kizárólag az orosz Szojuz rendszert használhatják az európai űrhajósok.
A Szojuz viszont nem alkalmas nagyméretű berendezések szállítására, de pillanatnyilag ez az egyetlen alternatíva.
A Progress M-12M űrteherszállító augusztus végén szállított volna ellátmányt az állomásra, de balesetet szenvedett és lezuhant, ezért az asztronautáknak a tartalék készletekből kell gazdálkodnia.
A NASA okult az esetből és 1,6 milliárd dolláros költségvetéssel pályázatot ír ki kereskedelmi űrcégeknek az asztronauták és a rakományok szállítására a következő 9 évre. A Tecca tudósítása szerint az igényelhető forrásokkal a NASA a teljes űrszállító és kilövő rendszerek építését is támogathatja.
Az űrkutatási hivatal jelenleg is több magáncéget segít, ezek közé tartozik a Boeing, a SpaceX és Jeff Bezos cége, a Blue Origin is. Phil McAlister, a NASA kereskedelmi űrutazási igazgatója úgy fogalmazott: az űrállomást veszélyezteti, ha akad olyan időszak, amikor nem rendelkeznek bevethető magánszállítási kapacitással.
Forrás: Világgazdaság