Lejött a lépcsőn, Amerika kiakadt
Az eset 1913-ben történt, amikor Európa még gőzhajónyi távolságra volt az Egyesült Államoktól. Míg Párizs, Berlin, vagy akár London is, izzott az izmusoktól, kubisták, dadaisták és futuristák alkotásai lepték el a szalonokat, addig az óceán túlfelén bizony az élethű pingálmányok, csendéletek és romantikus csatajelenetek függtek a polgárok kanapéi felett. Ebbe a pezsgőnek éppen nem mondható akadémikus légkörbe csöppent bele a huszadik század talán legzseniálisabb művésze, filozófusa, feltalálója, és sakkmestere Marcel Duchamp. A lépcsőn lemenő akt, amely azért még a francia kubistáknak is sok volt, az amerikai közönséget teljesen kiakasztotta - Duchampot pedig világhírűvé tette. Persze a kép valóban rendkívüli, de nem azért, mert az ígéretes cím mögött nem rejtőznek szexi idomok, hanem azért, mert a képen a nő valóban megy, mozog, látjuk lépteinek minden fázisát. És ilyet akkor még senki sem csinált.