A VilágFogadó koncertsorozat minden egyes alkalma különböző kultúrákból jövő és más-más zenei gyökerekkel rendelkező muzsikusok műhelymunkájába enged bepillantást. A koncertekhez filmvetítések, hangszerkiállítás és egyéb programok is kapcsolódnak.
A most következő, október 6-i koncert az Észak-Indiai Klasszikus zenéről, és annak talán legméltóságteljesebb hangszeréről, a sarode-ról fog szólni.Az est első felében az amerikai David Trasoff és az indiai Arnab Chakrabarty sarode duettjét (jugalbandi) hallhatjuk Szalai Péter tablá kíséretével. A két sarode játékos két különböző iskola képviselője, ezért közös fellépésük világviszonylatban is ritkaságnak számít.
A második részben kiváló magyar zenészek látják vendégül David-et. Szőke Szabolcs, Juhász Gábor, Szalai Péter, Váczi Dániel és Kallai Nóra olyan, indiai zenei hatásokat is ötvöző együttesek kompozícióiból válogatták össze a repertoárt, mint a Tin-Tin, az Ektar és a Trasoff vezette Svara. A sarode és a tablá mellett hallhatunk még gadulkát, sarangit, aquaphone-t, array mbira-t, szaxofont, gitárt és viola da gambát is.
A sarode a szitár mellett az indiai klasszikus zene egyik legfontosabb hangszere. A hangszer teste egy fából van kifaragva és a bendzsóhoz hasonlóan bőr fedi. Pengetővel szólaltatják meg, ami leggyakrabban kókuszhéjból készül. A hangszer legkülönösebb eleme az érintők nélküli, krómozott acél fogólap, amihez a zenész a körme hegyével szorítja oda az acél és bronz húrokat. Ezzel a technikával megvalósíthatók az indiai zenére jellemző hajlítások. A különböző iskoláknak megvannak a saját sarode változatai, ami a húrok számában is megmutatkozik. A négy főhúr és a két ritmushúr mellett a rezonáns húrok adják meg a sarode telt hangzását, melyekkel együtt a húrok száma 18 és 25 között változik.
David Trasoff 1973-ban lett a legendás indiai zenész, Ustad Ali Akbar Khan tanítványa és egészen a mester 2009-ben bekövetkezett haláláig tanult tőle a Maihar-Seniya Gharana (iskola, stílus) rendszerében. Ezzel párhuzamosan zenetudományi tanulmányokat folytatott a kaliforniai egyetemen, több tudományos cím birtokosa. Állandó tanára az Ali Akbar Khan által Kaliforniában alapított indiai zene iskolának, valamint rendszeresen tart kurzusokat több amerikai és európai egyetemen. Aktív zenészként évente turnézik Indiában és gyakori vendége különböző Amerikában, Európában és Ázsiában megrendezett fesztiváloknak. A klasszikus indiai zene mellett más műfajokkal is kísérletezik az általa alapított Svara együttes keretein belül. David zeneszerzőként is tevékenykedik, közreműködött több filmben és színházi produkcióban. Megjelent egy indiai klasszikus zenei lemeze is, amin Ustad Zakir Hussein kíséri tablán.
Arnab Chakrabarty a klasszikus indiai zene új generációjának egyik kimagasló tehetsége. Brij Narayan-nál kezdett tanulni sarode-ozni, majd Pt. Buddhadev Das Gupta, később pedig Kalyan Mukherjea vezetésével a Seniya-Sahjahanpur Gharana követője lett. Jelenlegi hangszere, egy kb. 130 éves sarode is ezen a mester-tanítványi láncolaton keresztül öröklődött, míg végül mestere neki ajándékozta. Nyitottságát és kísérletező kedvét mutatja, hogy egy énekestől, Pt. Yashwantbua Joshi-tól is tanult. Bár még csak 30-as évei elején jár, az USA-tól Dubai-ig sok színpadon játszott már, de keresett zenész Indiában is. Arnab, bár játéktechnikája kimunkálására nagy energiákat fordított, fontosnak tartja, hogy zenéje ne hangszeres akrobatamutatványok sorozata legyen, hanem az esztétikai mondanivaló kerüljön előtérbe.
A programsorozat házigazdája: Ethnosound