Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Damoni felvetés

Damoni felvetés

Ambrus Attila a szerző friss bejegyzései 2011. 10. 18.
A példaadás erkölcse
2011-11-25 09:49:00

Kovásznán felavatták Fábián Ernő szobrát. A legtalálóbb méltatás Sógor Csaba EP-képviselőjé volt, aki

Vers él a szívükben
2011-11-12 10:46:00

A tizenévesek nem csípik az iróniát. Halálkomolyan veszik a szerelmet, fájdalmat, halált. Legalábbis azok

Héjják, gyász, avarok
2011-11-03 09:01:00

Mi vezetett azoknak a vesztéhez, kiknek nyomait az autópálya építői megtalálták? És merre forog a

A király beszéde
2011-11-01 10:55:00

Olvasom Mihály román király születésnapján elmondott beszédét. Nem válok monarchistává, de a

további bejegyzések a szerzőtől »

Az igazi oktatás belső gazdagsággal ajándékoz meg. A primitív oktatás olyan világra készít fel, ahol mindenki mindenkinek vetélytársa.


Meghökkentő következtetést von le William Damon, a Stanford tanára a Hoover Intézet honlapján: a tehetségnek iskolán kívül van a helye! Megállapítása mellett azzal érvel, hogy lám, Steve Jobs, az Apple nemrég elhunyt alapítója kimaradt az egyetemről, és fel sem merült benne, hogy diplomát szerezzen.

,,A mai oktatási modell közepette a legtöbb, amit egy jövendő vállalkozó érdekében elvárhatunk az, hogy hagyják őket az iskolából maradni" - hökkent meg Damon. Aki arra is hivatkozhat, hogy amikor az Apple-gurut a Stanford Egyetem díszdoktorává avatták, ő volt a ceremóniamester, így fültanúja lehetett, amikor Jobs megvallotta, egyáltalán nem látta értelmét egyetemre járni, ehelyett eljárt egy kalligráfiai kurzusra, amelyen kíváncsiságból és kedvtelésből megismerkedett a betűtípusokkal és a tördeléssel. Amikor az Apple-t kifejlesztette, az oly fontos formai elemeket arra építette, amit ezen a tanfolyamon tanult.



Damon hangsúlyozza, hogy a mai oktatásból éppen az tűnt el, ami a lényege: a kíváncsiság és kedvtelés. És eltűnik a hasznosítható tudás eme két feltétele már a középiskolában. Damon leírja, mint igyekszik lázasan a XII. osztályban javítani az átlagán, hogy jobb egyetemre iratkozhasson be.

A zene, a képzőművészet, a színház vagy az új média kiszorult a tantervből, melynek a hirdetett célja az elhelyezkedés esélyének növelése. Az eredmény pedig siralmas: a szakbarbár, műveletlen, humánumától és érdeklődésétől megfosztott félember.

,,Minden egyes Steve Jobsra, aki megtalálja a maga útját az iskolán kívül, több tucat olyan fiatal esik, aki hiába kutatja az önmegvalósítás lehetőségét és elkallódik" - írja Damon.

S ezért az oktatási rendszer (is) a felelős, mert a kóválygó fiatalok eligazítása az iskola feladata. Az Egyesült Államokban és Romániában is. Mert csak kevesen vannak, akik elmondhatják: No school: good Jobs! (Iskola nélkül jobb Jobs, azaz munkahely.)

Hol rontjuk akkor el?
,,Nincs tanár, aki meg volna elégedve a térrel, melyet tantárgya az iskola keretében elfoglal, az óraszámmal, mely rendelkezésére áll." Ezt a gondolatot akár napjainkban is papírra vethette volna Kármán Mór, aki a tantervi tér és idő ,,örök" problémáját 1874-ben kelt tanulmányában elemezte.

A téma máig nem veszített aktualitásából, a tananyag kiválasztásának és elrendezésének kérdése folyamatosan napirenden van. A megnövekedett iskolai terhelésnek egyik oka az, hogy folyamatosan bővülnek az ismeretek, amelyeket valamilyen módon el kell helyezni az oktatásban, amely azonban a lexikális ismeretekre épül. Ezért egyre több az az adatmennyiség, amelyet a diáknak be kellene magolnia. Igaz, ez a jelenség sem újkeletű. Erényi Gusztáv már megírta a Nyugatban:

,,Ezelőtt még hatott az a tetszetős, kényelmes jelszó, hogy az iskola főfeladata a tudás terjesztése. Ma baj van a >>tudás<< körül. A gondolkodó, tépelődő pedagógus nem szabadulhat az elől a benyomás elől, hogy válaszúthoz értünk.
A tananyaghalmozás, a lexikális, kompendiumos, agyfejlesztő regulákon és képleteken alapuló tudás elérkezett teljesítő képességének végső határához."

Megjelent 1936-ban! Azóta hiába van évente új nekilendülés, új perspektíva, új elvi keret, romlott a diákok tudásszintje. Szinte mindenki olvas, de az olvasás-értés szintje alacsonyabb, mint harminc évvel ezelőtt. A ,,kemény munkának" az eredménye, hogy egyre több a funkcionális analfabéta!

A lexikális tudásnál fontosabb lenne az érzelmi intelligencia fejlesztése, hiszen a jövő munkahelyein főszempont lesz a problémamegoldó képesség, az alkotókedv, az együttműködési képesség, az önbizalom és a dönteni tudás.

Az igazi oktatás belső gazdagsággal ajándékoz meg. A primitív oktatás olyan világra készít fel, ahol mindenki mindenkinek vetélytársa, ellensége.

Boldog, ki nem éri meg...

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Erdély Oktatás

Ajánlott bejegyzések:

  • Édeskeserű turné: Erdélyi körútra indul a Magyar Állami Népi Együttes Édeskeserű turné: Erdélyi körútra indul a Magyar Állami Népi Együttes
  • Erdélyi Táncházzenészek Találkozója Borospatakán Erdélyi Táncházzenészek Találkozója Borospatakán
  • Kelemen Lászlót Kossuth-díjjal ismerték el Kelemen Lászlót Kossuth-díjjal ismerték el
  • Őshonosok a hazában Őshonosok a hazában
  • Pénteken indul a Héttorony Fesztivál! Pénteken indul a Héttorony Fesztivál!

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr987925740

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard