Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Szabadesés a Bárkában

Szabadesés a Bárkában

Kultúrpart a szerző friss bejegyzései 2011. 10. 19.
Megérkezett A végső rítus magyar előzetese
2025-05-23 08:43:09

Nyáron a hűs moziteremben borzonghatunk a legújabb ördögűzős horroron,   A végső rítus   című filmen

Exkluzív interjút adott Jennifer Lopez
2025-05-22 09:12:01

Otthonából üzent a magyar rajongóknak a hamarosan Budapesten koncertező világsztár. Új album, új film, új

Ingyenesen megtekinthető új kiállítás a PaperLab Galériában
2025-05-21 10:29:17

A Divatja múlt című kiállításon Schäffer Zsuzsa fekete-fehér divatfotóit láthatjuk, melyek 1990 és 2001

JJ megnyerte az Eurovíziós Dalfesztivált, melyben a Budapest Scoring Orchestra is közreműködött
2025-05-20 09:10:38

A mindössze 23 éves, osztrák-filippínó kontratenor, JJ, a „Wasted Love" című balladájával elsöprő

további bejegyzések a szerzőtől »

Amikor megtörténik a katasztrófa és te visszatekintesz életedre, vajon tetszeni fog, amit látsz? Mentenéd a menthetőt, de lehet, hogy már késő…

A Bárka Színház évadnyitó darabja Michael West Szabadesés című műve. A jeles alkalom egyébként egyben a kortárs ír szerző első magyarországi bemutatóját is jelenti.


Fotó: Kováts Zsófia

A magyar közönségtől nem idegen az ír életérzés, számos darab honi sikere is bizonyítja ezt, Martin McDonagh A kripli című darabját például immáron tíz éve játsszák a Radnóti Színházban, Marie Jones Kövek a zsebbenje pedig két bemutatót is megélt (a Tháliában ezen a címen, a Pesti Színházas verzió pedig Kövekkel a zsebében címen futott), és ugyancsak szép múltra tekinthet vissza, a Tháliában még mindig megtekinthető az előadás.


Fotó: Kováts Zsófia

A Szabadesés rendezője Göttinger Pál, aki immáron 2008 óta működik közre a Bárka életében. Bizonyos tekintetben ez a darab folytatja a fiatal direktor két korábbi munkája, a Tengeren és a Harminchárom változat Haydn-koponyára által megkezdett sorozatot, melynek fő tematikai eleme az elszámolás, az elszámoltatás. Michael West darabja egy egyetemes történet az emberi élet elvesztegetéséről és kegyetlenségéről, melyben legtöbbször az ébresztő hívás túl későn érkezik, s hiába ráz fel, a dolgok már visszafordíthatatlanok.


Fotó: Kováts Zsófia

West elkeseredett víziójában egy középkorú férfival találkozunk, aki agyvérzést kap, melynek következtében teljesen lebénul. Ebből a pozícióból tekint végig életén, s szemünk láttára elevenednek meg emlékei. S hogy a nézőpontokkal és idősíkokkal tisztában legyünk, a színpad függönyökkel három különböző részre osztható, így választva szét a gyerekkort, a közelmúltat és a jelent.


Fotó: Kováts Zsófia

A nézőpontok bemutatásában egy kézikamera jelen idejű felvételei segítenek, az óriáskivetítőn például főszereplőnk távollétében az ő kórházi ágyból kitekintő pozícióját vehetjük fel, vagy épp egy viharos lakókocsis kempingezés esőáztatta (spricnivel élővé varázsolt) képeit tanulmányozhatjuk. Szereplőinket néha egy kamera követi, így a színpad nyújtotta távolság elidegenítő hatása (bár ez itt kétségkívül nem akkora mértékű, mint mondjuk a Nemzeti Színház nagyszínpadának esetében) megszűnik, és a néző az egészen apró arcrezdüléseket és érzelmi megnyilvánulásokat is nyomon követheti.

Az előadást számos apró, ám annál ötletesebb szcenikai megoldás teszi élővé, mivel a darab amúgy nem az éltetést sugalmazza, hanem a temetést készíti elő, erre nagy szükségünk is van. Persze lehet, hogy sok nézőt pont a „színházidegen” kamerás megoldás fog zavarni, de azok mind kellenek ahhoz, hogy a néha ellaposodó történet, és a bizonyos részletek túlságosan részletes, bizonyos részleteknek pedig csak jelzésszerű bemutatása közötti egyensúly hiánya okozta kellemetlenségekről elvonják a figyelmünket.



A rendező és látványtervezők kreativitása kellett ahhoz, hogy ezt a rideg és keserű darabot élvezhetően vigyék színre. A vérfertőzés gyanúja és más egyéb szörnyűségek okán már-már szappanoperába hajló történet alapvetően nem lenne ennyire lehengerlő, ha a színpadi tértől első látásra idegen képi megoldásokkal nem tennék oly szuggesztívvé és átélhetővé a főhős szenvedéseit és élete történetét.

Szó se róla, aki meg akarja nézni a darabot, fel kell készülnie rá, hogy az előadás közben tapasztalt élménye leginkább a nyomasztó jelzővel lesz leírható. A humor néha feloldja ezt a rossz érzést, de ahogy főhősünk megelevenedő emlékei is ékes példák erre, az életben vannak olyan dolgok, amik elől csak ideig-óráig menekülhetünk – így a rövid nevetés után a feloldhatatlan szomorúság újra erőt vesz rajtunk.



 
Szabadesés

A Bárka Színház előadása

Írta: Michael West
Fordította: Várady Zsuzsa
Rendezte: Göttinger Pál

Színészek:
Kálid Artúr
Kardos Róbert
Varga Anikó
Szoták Andrea
Ilyés Róbert

Látvány: Kovalcsik Anikó, Tölli Judit, Omodi Gábor
Zene: Dinyés Dániel

Előadások:
Október 21. péntek 19:00
Október 30. vasárnap 18:00
November 08. kedd 19:00
November 18. péntek 19:00
November 23. szerda 19:00

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Színház Premier Bárka Színház

Ajánlott bejegyzések:

  • Premier a Pesti Magyar Színházban - bemutatták az Ezeregy éjszakát Premier a Pesti Magyar Színházban - bemutatták az Ezeregy éjszakát
  • Szabad ég, szabad gondolat, szabad élmény – Nyári színház a Városmajorban Szabad ég, szabad gondolat, szabad élmény – Nyári színház a Városmajorban
  • Forradalmi színházi esttel nyitott az újonnan alakult Erkel Színház Forradalmi színházi esttel nyitott az újonnan alakult Erkel Színház
  • Ideje van a fénynek – A Baltazár Színház és az Artus Stúdió közös előadása Ideje van a fénynek – A Baltazár Színház és az Artus Stúdió közös előadása
  • A Büszkeség és balítélet új színpadi változatát mutatják be a Vígszínházban A Büszkeség és balítélet új színpadi változatát mutatják be a Vígszínházban

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr947901752

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard