A 20. század első felének egyik legjelentősebb művészetpártolója előtt tiszteleg a budapesti Szépművészeti Múzeum El Grecótól Rippl-Rónaiig - Nemes Marcell, a mecénás műgyűjtő című időszaki kiállítása. A kedden nyíló tárlaton összesen 120 műtárggyal, többek között Cranach, Courbet, Cézanne, Mányoki, Munkácsy, Szinyei Merse és Ferenczy Károly festményeivel is találkozhat a közönség.
Nem sokkal ennek a kiállításnak a befejeződése után, 2012. február 29-én újraegyesül a Szépművészeti Múzeum és a Magyar Nemzeti Galéria - emlékeztetett egy múlt héten megjelent kormányrendeletre a tárlat hétfői sajtótájékoztatóján Baán László főigazgató. "Noha ezt még nem sejthettük a Nemes Marcell-kiállítás előkészületei során, a komoly nemzetközi és magyar anyagot egyaránt felvonultató tárlat mégis az újraegyesülést előlegezi meg" - fűzte hozzá.Mint Baán László felidézte, Nemes Marcell korának talán legjelentősebb magyar műgyűjtője volt, aki több mint 50 alkotást, mások mellett El Greco Bűnbánó Madonnáját és Mányoki Ádám híres Rákóczi-portréját adományozta a Szépművészetinek. Élete során mindössze egyetlen művet adott el a múzeumnak, később azonban ezt a pénzt is visszaküldte - szólt a műpártolóról a főigazgató, hozzátéve: nagylelkű mecénása volt kortársainak is, valódi rangot jelentett egy festő számára, ha képei bekerültek a Nemes-gyűjteménybe.
Németh István kurátor elmondása szerint a tárlatra olyan műtárgyakat válogattak, amelyek valaha Nemes Marcell tulajdonában álltak. A tárlat egyaránt bemutatja a műgyűjtőt és a mecénást, nem elsősorban kronológiai rendbe, hanem nagyobb tematikus és hangulati egységekbe rendezve az anyagot - jegyezte meg.
Nemes Marcell nemcsak egyik leghíresebb, de egyben legellentmondásosabb alakja is volt kora művészettörténetének - emlékeztetett a művészettörténész, hozzáfűzve azonban: az üzletember-műpártolóról fennmaradt rengeteg anekdota közül korántsem mindegyik igaz. "Többféle arcát" jól mutatják a kiállításon látható portréi is: míg Rippl-Rónai József képén egy meleg színekkel megfestett barátságos alakot látni, Kokoschka portréjáról egy gazdagságának és hatalmának tudatában lévő mágnás néz le a látogatóra.
A tárlat 17. századi németalföldi és észak-itáliai munkákon keresztül idézi fel Nemes Marcell műgyűjtői pályafutásának kezdeteit, a következő terem pedig már "El Greco újrafelfedezőjét" mutatja be a krétai származású festő öt vásznával.
Mint Németh István elmondta, Nemest kortársai is irigyelték, amiért "régiek és újak harmonikus egységét" tudta létrehozni, gyűjteményéből így El Greco, Courbet és Cézanne után a korabeli "klasszikus modernek" Paál László, Szinyei Merse Pál, Ferenczy Károly és Munkácsy Mihály munkáit is megismerhetik a látogatók.
A tárlat másik, a mecénás előtt tisztelgő nagyobb egysége a Bűnbánó Madonnával indul. Reprezentatív válogatás látható az 1911-ben Kecskemét városának adományozott, 79 képből álló kollekcióból, majd Mányoki Rákóczi-portréja körül a magyar nemzeti művészettörténet szempontjából fontos vagy annak vélt képadományok csoportosulnak.
Más kort idéznek, de a századelős Szépművészeti számára szintén hiánypótlónak számítottak a Nemes Marcell által adományozott antik kerámiák és üvegtárgyak is, ebből a kiállítás egy kisebb válogatást mutat be.
Gazdag anyag eleveníti fel Nemes Marcell pártfogói tevékenységét: a tárlat utolsó szekciójában Rippl-Rónai számos munkája mellett Vaszary János, Kernstok Károly, Fényes Adolf, Gulácsy Lajos, Uitz Béla, és Iványi Grünwald Béla alkotásai is helyet kaptak.
A Németh István és Radványi Orsolya által rendezett időszaki kiállítás 2012. február 19-ig látogatható.
Forrás: MTI