Budapesten már 70 éve a jobboldal az irányadó.
...már ami a közlekedés rendjét illeti. Egykor talán a szekeresek ostorai miatt, talán a bal oldalon tartott, jobb kézzel előrerántott kard miatt volt bal oldali a közlekedés - biztosat nem tudni. Napóleon volt az, aki átállította Franciaországot és gyarmatait jobb oldali vezetésre - talán az ellenség megtévesztésére, talán azért, mert ő balkezes volt. Mindenesetre a jobb oldali vezetés terjedt el végül Európa nagyobb részén - és Magyarország is ehhez igazodott.1941. november 9-étől volt érvényben a "Jobbra tarts!" szabálya Budapesten. Júliusban az ország már átállt, novemberben már csak Budapestet kellett az új szabályhoz igazítani a belügyminiszter 1941. június 26-i 187 000/1941. rendelete alapján. (Már korábban, 1939-ben döntés született az ügyben, de a háború igencsak akadályozta a megvalósítást.) "A bal oldali hajtási szabályok Európában hazánkon kívül akkor (értsd: 1941 júniusában) még Svédországban, Angliában és Ausztria egyes tartományaiban, Ázsiában pedig csak Kínában voltak érvényben" - írta a Pesti hírlap november 9-iki száma. Az átállás oka tehát a szomszédos országok rendjéhez igazodás volt. (Ausztria a Németországhoz annektálás után állt át a német, jobbra tartó rendre.) A nemzetközi autóforgalom élénkülésével egyre több olyan baleset volt, amikor a külföldi sofőr Magyarországon rossz irányba rántotta el az autót egy-egy éles helyzetben. Amikor 1930-32-ben a Magyar Touring Club London-Isztambul között transzkontinentális utat tervezett kiépíteni, a cseh, jugoszláv és román küldöttek azzal érveltek Magyaroszág bevonása ellen, hogy itt bal oldali közlekedés volt érvényben. A magyar küldöttség a kormány felhatalmazására ígéretet tett, hogy amint a viszonyok lehetővé teszik, itthon is bevezetik a jobb oldali közlekedést. Siettette a megoldást az is, hogy a Magyarországhoz a második világháború első éveiben visszacsatolt területeken már jobb oldali közlekedési rend uralkodott. Erdélyben, Bácskában nem okozott gondot az átállás: ott már 20-22 éve ilyen volt a közlekedés. Azért két ütemben álltak át, mert a fővárosban az átalakításhoz több havi munkára volt szükség. A forgalmi irány váltását Bécsben is csak fél évvel később vezették be, mint Ausztria vidéki városaiban. Áttúrtuk a Pesti Hírlap korabeli számait, hogy utánajárjunk, mi is történt 1941 november 9-én, hajnali 3 órakor.
Az átállást vasárnap reggelre időzítették - minél alacsonyabb forgalom mellett igyekeztek az átállást beindítani. Nem csak az irány változott, hanem sok egyirányú utcát is megfordítottak, és a tömegközlekedés is szinte kivétel nélkül átállt bal oldaliról jobb oldalira.
A cikk folytatását itt olvashatja.
Forrás: Fővárosi blog